budesonide kamagra generique plaquenil stromectol ivermektin seretide inhaler seretide rotacaps seretide serevent serocryptin seromycin serophene seropram seroquel servambutol servanolol servicillin serviclofen servispor servitet silagra sildalis sildenafil silvitra simcora simvasine simvast sinemet cr sinemet sinequan singulair sirdalud skinoren smap sortis spersanicol spiroctan sporanox starlix stocrin strattera stromectol suhagra force suhagra sumycin super avana
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » *** NAMAZ PLATFORMU *** » Cuma Namazı...

önceki konu   diğer konu
6 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Gönderen
Mesaj
Ukab su an offline Ukab  
Cuma Namazı...
575 Mesaj -
Cuma toplanmak anlamýndadýr. Dini kavram olarak ise Cuma haftanýn ayný adla anýlan özel bir gününde, öðle namazý yerine, öðle namazýnýn vakti içinde Cuma namazý adý ile bilinen özel bir namazýn toplu halde kýlýnmasý için bütün Müslümanlarýn camilerde veya Cuma namazý kýlýnabilinen yerlerde toplanmasýdýr.
Cuma namazý yalnýz cemaatle kýlýnýr. Yalnýz baþýna Cuma namazý kýlmak caiz deðildir. Sadece cemaatle kýlýnacaðý içinde buna Cuma namazý adý verilmiþtir. (1)

CUMA GÜNÜNÜN ÖNEMÝ VE FAZÝLETÝ

Cuma günü Müslümanlarýn haftalýk bayram günüdür. Bu mübarek günde Müslümanlar mabetleri olan camilerde toplanýr. Okunacak olan hutbeleri can kulaðý ile dinleyip bunlardan yararlanýr, bilgilerini arttýrýrlar. Hep birlikte Cuma namazýný kýlarlar, namazdan sonra birbirlerini hal ve hatýrlarýný sorarlar ve tekrar normal günlük iþlerine dönerler.
Peygamber Efendimiz Sallallahu Aleyh ve Sellem'den Cuma günü ve Cuma namazýnýn fazileti hakkýnda pek çok hadis nakledilmiþtir. Bu hadislerden bazýlarý þunlardýr.
"Bir kimse Cuma günü boy abdesti alýr elinden geldiði kadar temizlenir saç ve sakalýnýn bakýmýný özel yaðlarla yaðlayýp tarar ve ya evindeki kokulardan süründükten sonra Cami ye gider. Fakat orada yan yana oturan iki kimsenin arasýný açmaz, sonra yüce Allah kendisine taktir ettiði kadar namaz kýlar daha sonra imam hutbeye baþlayýnca onu sessiz ce dinlerse o Cuma ve öteki Cuma arasýnda ki günahlarý baðýþlanýr."agla2)

* * *
“Cuma gününde bir vakit vardýr ki þayet bir Müslüman namaz kýlarken o vakte rastlarsa Allah'tan bir þey isterse Allah ona dilediðini mutlaka verir."agla3)

* * *
Cuma günü beden temizliði yapmak boy abdesti almak güzel ve temiz elbiseler giymek baþka þeylerle uðraþmayýp erkence camiye gitmek 2 rekât tahiyyetül (mescid namazýgöz kırpma kýlmak ve kehf Suresini okumak veya dinlemek müstehaptýr.


CUMA NAMAZININ HÜKMÜ

Cuma namazý ilave bir namaz olmayýp öðle namazýnýn yerine geçen bir namazdýr. Bu namaz þartlarýný taþýyan kimselere farz ý ayn'dýr. Bu namazýn farz olduðu kitap sünnet ve icma ile sabittir.
Kuran–ý Kerimde: "Ey iman edenler, Cuma günü namaza çaðýrýldýðý (ezan okunduðu) zaman hemen Allah'ý anmaya (zikretmeye) koþun ve alýþveriþi býrakýn bilesiniz ki bu sizin için daha hayýrlýdýr. Namaz kýlýnýnca yeryüzüne daðýlýn Allah'ýn lütfünden isteyin Allah'ý çok zikredin umulur ki kurtuluþa erersiniz."agla4) buyrulur.
Bu ayet Cuma namazýnýn farz olduðunun açýk bir delilidir. Peygamber Efendimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem'de pek çok hadislerinde Cumanýn önem ve faziletini açýklamýþ ayrýca bunun farz olduðunu vurgulamýþtýr. Nitekim Hazreti Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in "Cuma Namazlarýný önemsemeyerek üç hafta Cuma namazý kýlmayan kimsenin kalbini yüce Allah mühürler."agla5)
Kâinatýn Efendisi buyurdular ki:
"Bazý kimseler Cuma namazlarýný terk etmekten ya vazgeçerler veya Allah onlarýn kalplerini mühürlerde gafiller den olurlar."agla6) Anlamýnda ki Hadislerin de hiçbir özrü ve mazereti bulunmadan Cuma namazýný kýlmayan kiþinin kalbinin mühürleneceði belirtilmiþtir. Böyle bir ceza ancak farzýn terkinde söz konusu olabilir.
Ýslam âlimleri Cuma namazýnýn farz olduðunda ittifak etmiþlerdir. Ancak Cuma namazýnýn sýhhat, geçerlilik þartlarý hususunda farklý görüþler ileri sürmüþlerdir.(7)


CUMA NAMAZININ FARZ OLMASININ ÞARTLARI

1)Erkek olmak: Cuma namazý þartlarý bulunan beldede bir engeli bulunmayan Müslüman erkeklere farz olur. Kadýnlar ise Cuma namazýna katýlýp katýlmama konusunda serbest býrakýlmýþtýr. Ancak Cuma namazýna katýlýp cemaatle kýlarlarsa bu yeterli olup öðle namazýný kýlmalarý gerekmez.(8)
2) Hür olmak: Fýkýhçýlarýn büyük çoðununa göre hürriyetini kaybetmiþ köle ve esirler Cuma namazýna gitmeleri mümkün olmayabilir. Ceza evlerindeki hükümlülerin durumu da böyledir. Ancak bu sayýlanlarýn Cuma namazý kýlacaklarý ortam meydana getirilirse kýlacaklarý namaz öðle için yeterli olur.
3)Mukim olmak: Yolcuya Cuma namaz ý farz deðildir. Çünkü o yolda ve gittiði yerlerde genel olarak güçlüklerle karþýlaþýr, eþyasýný koyacak yer bulamaz veya yol arkadaþlarýný kaybedebilir.
4)Cuma namazýna engel olacaktýr özrün bulunmamasý:
Cuma namazýna engel olacak özürleri þu maddeler halinde sýralayabiliriz.
a)Hastalýk: Namaz a gidince hastalýðýn artmasýndan veya uzamasýndan korkan kimselere Cuma namazý farz olmaz yürümekten aciz bulunan çok yaþlý kimselerle, Cuma namazý için mescide gittiði takdirde hastalýða idrar geleceðinden korkan hasta bakýcý içinde ayný hüküm geçerlidir. (9)
b)Körlük ve kötürümlük: Ýmam Ebu Yusuf, Ýmam Muhammed ve Hambelilere göre kendisini Cuma namazýna götürecek biri bulunan köre Cuma namazý farzdýr. Âlimlerin çoðunluðuna göre ise körlere Cuma namazý farz deðildir. Kendisini Cuma namazýna götürecek birisi bulunmayan köre ittifakla Cuma namazý farz deðildir. Ayaklarý felç olmuþ veya kesilmiþ kimselerle yatalak hastalara Cuma namazý farz deðildir.
c)Uygun olmayan hava ve yol þartlarý: Cuma namazýna gittiði takdirde kiþinin önemli ölçüde zarara veya sýkýntýya uðramasýna yol açacak çok þiddetli yaðmur, kar, aþýrý sýcak ve soðuðun bulunmasý durumunda Cuma namazý hükümlülüðü düþer.
d)Korku: Cuma namazýna gittiði takdirde malý, caný veya ýrz ý tehlikeye düþecek olan kimselere Cuma namazý farz olmaz.(10)

CUMA NAMAZININ SAHÝH OLMASININ ÞARTLARI

1–Cuma namazý kýlýnacak yerin þehir veya þehir hükmünde olmasý: þehrin hizmetlerinde kullanýlan ve þehrin dýþ çevresinde bulunan yerlerde þehir hükmüne girerler. Aslýnda köylerde Cuma namaz ý kýlmak vacib deðilse de yaz, kýþ en az kýrk kiþinin oturmakta olduðu köyler yine þehir hükmüne baðlanarak buralarda da Cuma namazýnýn kýlýnmasý sahih kabul edilmiþtir. Bir Camiye cemaat sýðamadýðý takdirde o beldede ki diðer camilerde Cuma namaz ý kýlýnabilir.
Bir idarecisi ile de müftü ve hâkimi bulunan þehir diye tarif edilir. Hac mevsiminde ''Mina'' da Cuma namaz ý mukim olan imam tarafýndan kýldýrýlabilir. Ancak Arafat'ta Cuma namaz ý yoktur. Yani hacýlarýn Arafat'ta bulunduðu gün Cumaya denk gelirse orada Cuma namaz ý kýlýnmaz öðle vaktinde öðle ile ikindi namaz ý beraber kýlýnýr.
Ýslam ahkâmýnýn uygulanmadýðý yerlerde Müslümanlar bir araya gelerek içlerinden birine iman tayin edip Cuma namazýný kýlabilirler.


* * *
2–Devlet baþkanýnýn bulunmasý veya baþkanýnýn görevlendireceði bir hatibin bulunmasý: Cuma namazlarý ancak bu hizmette görevlendirilmiþ hatipler tarafýndan eda edilir. Eðer yetkili bir kimseden izin almak imkâný olmazsa cemaat toplanarak aralarýndan birini imam seçip Cuma namazýný kýlarlarsa caiz olur.
Hutbeye verilen izin Cuma namazýný izin sayýldýðý gibi Cuma namazýný kýldýrmaya verilen izinde hutbeyi okumaya izin sayýlýr.

* * *
3–Öðle vaktinin girmiþ olmasý: Cuma namazý öðle vaktinden önce kýlýnmadýðý gibi öðle vaktinden sonra da kýlýnamaz.

* * *
4–Cuma namazý kýlýnacak olan cami'nin herkese açýk olmasý: Belirli kimseleri içine alýp kapýlarý kilitlenen bir camide Cuma namazý sahih olmaz.

* * *
5–Ýmamdan baþka en az üç erkek cemaatin bulunmasý: Kadýnlarla çocuklar Cuma cemaatin den sayýlmazlar. Ýmam hutbe okurken bir kiþi dinler de namaza baþlarken iki erkek daha gelirse Cuma sahih olur. Seferi olan erkeklerle, kölelerle ve hastalarla cemaat tamamlanabilir. Dilsiz erkeklerde cemaatten sayýlýr.
Ýmama uyduktan sonra mevcut üç cemaatin ikisi veya hepsi imam birinci rekâtýn secdesini yapmadan önce ayrýlýrlar imam öðle namazýný kýlar. Þayet imam birinci rekâtý secde ile kayýtlandýktan sonra ayrýlmýþ olurlarsa imam Cuma namazýný tamamlar.
6– Cuma namazýndan önce hutbe okunmasý: Hutbesiz Cuma namazý olmadýðý gibi, vakitten önce veya namazdan sonra da hutbe okumak sureti ile Cuma sahih olmaz vakit girdikten sonra namazdan önce hutbenin okunmuþ olmasý þarttýr.

CUMA HUTBESÝ

Cuma hutbesi farzdýr ve bu hutbenin farzlarý da ikidir.
1–Vaktin bulunmasý: Hutbe öðle vakti girdikten sonra ve Cuma namazýndan önce okunur. Bu vakit içerisinde okunmasý farzdýr. Öðle vaktinden önce veya Cuma namazýndan sonra okunmasý caiz deðildir.
2–Allah–u Teala'yý zikretmek yahut onu tesbih etmek veya hamd etmek: Bunlar hutbe kasdý ile yapýlmalýdýr. Aksýrma arkasýnda yapýlan hamd hutbenin farzý yerine geçmez. Hatip tek baþýna hutbe okuyup cemaat bulunmamasý yahut cemaatin kadýnlardan ibaret olmasý halinde hutbe sahih olmaz. Ancak bir erkek dinleyicinin bulunmasý ile hutbe sahih olur. Fakat namazý kýlarken üç erkeðin bulunmasý þarttýr. Hutbe okunurken camide bulunan bir veya daha çok kimseler uykuya dalsalar veya hatibin sözlerini duymasalar hutbe sahih olur.(11)

HUTBENÝN SÜNNETLERÝ

1–Hatibin, hutbe için minbere kolayca ve kimseye eziyet etmeden çýkabilmesi için minbere yakýn bir yerde bulunmasý, cumanýn ilk sünnetini minberin önünde kýlmasý, böyle yapamamasý yani mihrapta veya minbere uzak bir yerde kýlmasý mekruhtur.
2–Hatib in minbere çýktýktan sonra cemaat e dönük olarak oturmasý ve okunacak olan ezan ý bu þekilde dinlemesi...
3–Ezanýn hatibin huzurunda okunmasý...
4–Hatibin ezandan sonra kalkýp her iki hutbeyi ayakta okumasý. (Hutbenin ayakta okunmasýnýn vacip olduðu yönünde de görüþ bulunmaktadýr.)
5–Hutbe okurken hatibin yüzünün cemaate dönük olmasý...
6–Hutbeye gizlice euzu çektikten sonra sesli olarak Allah'a hamd ve sena ile baþlamasý...
7–Kelime–i þahadet okunmasý ve Hazreti Peygambere salâvat getirmesi...
8–Müslümanlara nasihatta bulunmasý...
9–Euzu ile Kur'an dan bir ayet okumasý...
10–Hutbeyi iki bölüm halinde yapmasý ve iki hutbe arasýnda kýsa bir sure ortalama üç okunacak kadar oturmasý
11–Ýkinci hutbeye de birincide olduðu gibi Allah'a hamd ederek ve Hazreti Peygambere salâvat getirerek baþlamasý
12–Ýkinci hutbede müminleri af ve maðfiret etmesi onlara afiyet ve esenlik vermesi ve onlarý muzaffer kýlmasý için Allah'a dua etmesi...
13–Ýkinci hutbeyi birinciye göre daha alçak sesle okumasý...
14–Hutbeyi kýsa tutmasý...
15–Hutbeyi cemaatin iþitebileceði bir sesle okumasý...
16–Abdestli olmasý ve avret yerlerinin örtülü bulunmasý bunlarýn vacip olduðu da söylenmiþtir.
17–Hutbeden sonra namaz için kamet getirilmesi...
18–Hatibin hutbeyi bir kýlýç, yay veya bastona dayanarak okumasý...
19–Cuma namazýný hutbeyi okuyan kiþinin kýldýrmasý Hanefi mezhebinde hutbenin sünnetleri olarak kabul edilen birçok husus þafi mezhebinde hutbenin sahih olmasýnýn þartý olarak görülür.(12)

HUTBEDE YAPILMAMASI GEREKEN ÞEYLER

Hutbe okunurken gerek hatip gerekse cemaat tarafýndan yapýlmasý uygun olmayan hatta yapýlmamasý gereken bazý hususlarda vardýr. Önemi dolayýsý ile bunlarý þöylece özetleyebiliriz.
1–Hutbe okunurken konuþmak, namaz kýlmak, selam vermek, selam almak ve dua
etmek gibi hutbeyi dinlemekten alýkoyacak bir þeyle uðraþmak.
2–Hutbe okunurken saða sola fazla sallanmak.
3–Hutbeyi çok uzatýp namazý kýsaltmak. Bunun aksini yapmaya yani hutbeyi kýsa tutmaya namazý da uzatmaya özen göstermelidir.
4–Ýkinci hutbedeki dualarý cemaatin istemeyeceði derecede sessiz okumak. Birinci hutbeye oranla ikinci hutbede sesi biraz alçaltmak sünnettir. Fakat bu sesin tamamen kesilmesi anlamýnda deðildir.
5–Hutbede hulefa–i raþidini överken aþýrýlýða kaçmak. Aslýnda hutbede büyük sahabelerin isimlerini anýp onlarý övmek ne sünnettir nede müstahaptýr. Ancak her türlü gönül ayrýlýklarýný ortadan kaldýrmak bakýmýndan son zamanlarda hutbede sahabeyi anlak sakýncalý görülmemiþtir. Fakat her þeyde olduðu gibi bu konu da aþýrýlýða gitmek doðru deðildir.
6–Hutbe okunurken cemaat arasýnda dolaþýp yardým toplamak. Bu da ibadet esnasýnda ibadet ile ilgili olmayan bir þeyin yapýlmasý anlamýndadýr ve doðru deðildir.

CUMA NAMAZININ REKAT SAYISI VE KILINIÞ ÞEKLÝ

1–Cuma namazýnýn rekât sayýsý. Cuma namazýnýn rekât sayýsý öðle namazýnýn rekât sayýsý kadardýr. Ancak farz ve sünnet rekatlarýnýn sayýsý bakýmýndan biri diðerinden farklýdýr. Buna göre Cuma namazý sýra ile:
a–Dört rekat sünnet.
b–Ýki rekat farz.
c–Dört rekat son sünnet.
Cuma namazý toplam 10 rekâttýr.
2–Cuma namazýnýn kýlýnýþ þekli. Cuma namazýnýn kýlýnýþ þekli diðer farz ve sünnet namazlarýn kýlýnýþ þekli gibidir mesela:
a–Cumanýn dört rekatlýk ilk sünneti týpký öðle namazýnýn dört rekatý ilk sünneti gibi kýlýnýr.
b–Cuma'nýn iki rekat farzý týpký iki rekatlýk farz namazý gibi ve daima imamla kýlýndýðý için hep sesli kýraatle kýlýnýr.
c– Cuma'nýn dört rekat son sünneti ise; yine cumanýn ilk sünneti gibi kýlýnýr. Yalnýz niyetler durumuna göre "Cuma'nýn ilk sünneti" "Cuma'nýn farzý" veya "son sünneti" þeklinde deðiþir.

CUMA GÜNÜNE HAS OLAN UYGUN DAVRANIÞLAR

Diðer günlerden farklý olarak Müslüman'ýn Cuma gününde yapmasý uygun olan bazý davranýþlarý vardýr. Bunlara "Cumanýn adabý" denilebilir. Bazý görüþlere göre ise bunlar sünnettir.
1–Cuma günü gusletmek.
2–Cuma günü týrnaklarý kesip temizlemek
3–Cuma namazýna giderken güzel kokular sürünmek.
4–Cuma namazýna giderken temiz bir elbise giyinmek. Giyilen bu elbisenin mutlaka yeni olmasý þart deðildir. Fakat önemli olan onun temiz olmasýdýr.
Ýslam dini Müslüman'ýn her zaman temiz olmasýný diðer insanlarýn nefretini doðuracak, nefretini görüntü ve davranýþlardan sakýnmasýný emreder. Özellikle cemaatin içinde cami gibi kutsal bir yerde namaz kýlmak zorunda olan bina ve toplum içindeki nezaket kurallarýna daha uygun olur.

ZUHRÝ AHÝR NAMAZI

Zuhr–i ahir namazý son öðle namazý demektir. Cuma namazý öðle namaz'ýnýn vaktinde kýlýnýp, onun yerini tuttuðuna göre ayrýca böyle bir namaz kýlmanýn anlamý ve Ýslam'daki yeri nedir?
Hazreti Peygamber'den ve ilk dönemden gelen rivayetler arasýnda zuhr–i ahir namaz'ý diye bir namazdan söz edilmez. Bu namaz Cuma'nýn sýhhat þartlarýný özellikle Cuma namazýnýn yerleþim biriminde bir tek mescitte kýlýnmasý þartýnýn þehir ve kasabalarýn nüfusunun artmasý yüzünden gerçekleþmemesi ve bir þehirde birçok yerde Cuma namaz'ý kýlma zorunluluðunun ortaya çýkmasýyla gündeme gelmiþ bir namazdýr. Fýkýhçýlarýn bu konuda ki görüþ ayrýlýðý yüzünden Cuma namaz'ý kýlýndýktan sonra zuhr–i ahir adý ile dört rekâtlý bir namazýn kýlýnmasý bazý fýkýhçýlar tarafýndan güzel görünmüþtür.

* * *
Zuhr–i ahir namazý Cuma namazýnýn arkasýndan kýlýnan dört rekât sünnetten sonra kýlýnýr ve öðle "vaktine yetiþip henüz üzerinden düþmeyen son öðle namazýna" diye niyet edilip dört rekât olarak kýlýnýr. Zuhr–i ahir–i kýlan kiþi zuhr–i ahir–in üç ve dördüncü rekatlarýnda fatihadan sonra zamlý sure okunup okumamakta serbesttir. Yani dilerse okur dilemezse okumaz.

* * *
Hanefi mezhebinde fatihaya esas olan mezhep görüþüne göre zorluðu ortadan kaldýrmak için bir þehirde birden fazla yerde Cuma namazý kýlýnabilir. Çünkü büyük þehirlerde tüm cemaatte tek cami de toplamak imkâný kalmamýþtýr. Aksi halde büyük güçlükler doðar ve Cumaya geleceklerin yolu çok uzatýlmýþ olur.

* * *
Yukarýdaki sebeplerden ötürü zühr–i ahir namazýnýn kýlýnmasý bir çok Âlim tarafýndan güzel görülmüþtür, hatta þafi fýkýhçýlarýndan pek çoklarý da bunu uygun bulmuþlardýr.(13)



DÝPNOTLAR:
1–Ýslam Ýlmihali M. Varlý s,131
2–Buhari Cuma 6, 19
3–Buhari Cuma 3 Müslim Cuma 15
4–el–Cuma 62/9–10
5–Ebu Davut Salat 204 Tirmizi Cuma 4
6–Müslim Cuma 40
7–Ýslam Ýlmihali Marmara Ýlahiyat Vakfý s, 382
8–Ýbni Abidin c–1 s, 591
9–Fethul Kadir c–1 s, 417
10–Delilleri ile Ýslam Ýlmihali Hamdi Döndüren s, 390
11–Ýslam Fýkhý veya Hukuku Ali Zikri Yavuz s, 208
12–Ýlmihal Ýsan s, 302
13–Delilleri ile Ýslam Ýlmihali H.Döndüren s, 402



EsSelam Aleykum...
Gönderen: 24.08.2007 - 11:22
Bu Mesaji Bildir   Ukab üyenin diger mesajlarini ara Ukab üyenin Profiline bak Ukab üyeye özel mesaj gönder Ukab üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
önceki konu   diğer konu

Mesajlar Gönderen Tarih
 Cuma Namazı...
Ukab 24.08.2007 - 11:22
 cuma namazı ve zuhr-i ahir
tevhit06 12.06.2008 - 15:25
 Cuma Namazı...
TuRaNCi_85 26.08.2008 - 20:57
 Cuma Namazı...
Maksat kelam olsun 27.08.2008 - 00:41
 Cuma Namazı...
Maksat kelam olsun 27.08.2008 - 00:43
 Cuma Namazı...
Muhtazaf 27.08.2008 - 01:11

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 535 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
yalnizkurt55 (62), siyahnur (56), SULEYMAN ONCU (48), corluca (54), batalli (61), Fethi62K (62), emin2325 (66), yasin ibrahim e.. (53), h_hayrettin (43), turhanozturk (61), hazanrengi (43), Zilkade (42), akif1980 (44), mekselina (34), neverness (51), rufeyde (48), rabia| (50), Selvaa (49), antaly59 (66), BÜYÜK BALIKÇI (53), cemiluygun (70), Mikai66 (46), polat_23 (44), adar72 (35), nzl44 (47), m_ugurluoglu (37), emperor (50), osmanorhan (55), muhacir (53), salepli (51), musdem (54), ilyas_bozkurt (50), Jeday (35), ebuzerbasak (35), RaHMeT_YaGMuRu (40), eL_SaLvAdoR (42), faruk38 (62), ibrahimkindan (64), Karizmatik_63 (41), halimeuzunlar (41), hakan__ (43), citakhalil (70), serin (48), ZorDünya (54), cüneyd75 (49)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.59175 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.