0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » SORULAR & CEVAPLAR » ilaçta alkol

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
death su an offline death  
ilaçta alkol
81 Mesaj -
ilaçlarda alkol varsa onlarý içmemelimiyiz? kola va gazozlardada alkol var deniliyor ama biz alkol niyetiyle içmiyorsak yinede günaha girmiþ olurmuyuz.ALLAH c.c razý olsun.
Gönderen: 09.02.2007 - 13:50
Bu Mesaji Bildir   death üyenin diger mesajlarini ara death üyenin Profiline bak death üyeye özel mesaj gönder death üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
yoktan su an offline yoktan  
...
1227 Mesaj -
Selamun aleykum kardeþim..

Ýlaçlarda ki alkol hakkýnda kesin bir görüþ olmamakla birlikte eðer baþka bir alternatifi yoksa ve tedavi için gerekliliði ehil bir doktor tarafýnda beyan edildi ise zaruret miktarýnca bu ilaçlarýn kullanýlmasýna izin verilmiþtir.


Gazoz ve kola için takva boyutu ile düþünürseniz bunlarý kullanmamak en güzelidir.

Ýlaç hakkýnda bir hocamýzýn cevabýný ekliyorum.

Bütün alkoller haram deðildir. Sadece þarap ve benzeri sarhoþluk veren alkol, etil alkol olduðu için haram ve necis kabul edilmiþtir. Bu sebeple etil alkolün dýþýndaki alkoller için ayný hüküm geçerli deðildir.

Rasulüllah Efendimiz; "tedavi olun, zira Allah hiç bir hastalýk yaratmamýþtýr ki, çaresini de yaratmýþ olmasýn" diye buyururken: "Þüphesiz Allah þifanýzý size haram kýldýðý þeyler" de yaratmamýþtýr" (1. Ebu Davud, Týb 11; Muvatta, Ayn 12.) diye de buyurmuþlardýr. Târik b. Süveyd adlý sahabî ona þarabý (hamr) sordu da o da yasakladý. Tarýk, "ama ilaç olarak kullanýyoruz" deyince de, "o deva deðil derttir" (2) buyurdular. Buharî'nin naklettiðine göre Ýbn-i Mesut Allah ilacýnýzý size haram kýldýðý þeylerde yaratmamýþtýr" ( Buhari, Eþribe 15.) ve Rasülüllah (sav)'ýn "kim þarapta, (hamr) tedavi ararsa Allah ona þifa vermesin!" buyurduðunu zikretmiþtir.

Bu hadis-i þerifler ýþýðýnda cumhur (fýkýhçýlar çoðunluðu) pis ve haram, þeylerle bu arada içki ( hamr ) ile (olaðan durumlarda) tedavi olunamayacaðý görüþüne varmýþlardýr. Olaðan durumlar; alkol ya da baþka pis maddeler ihtiva eden ilaçlarýn yerine baþkasý bulunabildiði, ya da bulunamasa dahi hasta için hayatî bir durumun söz konusu olmadýðý zamanlardýr. Ama alkol ihtiva eden ilaçlarýn yerini tutacak baþka ilacýn olmadýðý, ý hastanýn da böyle bir ilacý almadýðý zaman hayatî tehlike geçireceði mütehassýs (hâzik) bir müslüman doktor tarafýndan söyleniyorsa böyle ilaçlarýn zaruret mikdarý alýnacaðýný hemen hemen bütün fýkýhçýlar kabul ederler. « Alkollü içkiler konusunda Hanefi Mezhebinin görüþleri çok farklý ve detaylýdýr: Sekir (sarhoþ edici alkol) ihtiva eden içkiler dörde ayrýlýr:

l. Hamr: Yaþ üzüm suyunun çið olarak bekletilip keskinleþmesi ve mayalanmasý (fermantasyon) ile köpük atmasý þeklinde elde edilir. Bu, maddesiyle (li-aynihi) kaba pisliktir. Sirkeleþtirilmeksizin, ne gaye ile olursa olsun yararlanýlmasý haramdýr, satýþý caiz deðildir. Dezenfekte ve saç bakýmý gibi Þeylerde kullanýlamaz. Kaynatýlmasý ile istihale (kimyasal reaksiyon ile bir baþka maddeye dönüþme) oluþmuyorsa kaynatýlarak da kullanýlamaz. Mezhepte mutemet görüþe göre tedavi gaye de yararlanýlamaz. Bunun Türkçe’deki karþýlýðý üzüm þarabýdýr. Bu hükümlerde azý da, çoðu da eþittir.

2. Týlâ: Yaþ üzüm suyundan üçte ikisi ya da daha azý buharlaþýncaya kadar kaynatýlýp, sonra da sarhoþ edici hale gelen içkidir. Üçte ikisinden azý gidecek kadar kaynamýþsa "bazik", yarýsý gidecek kadar kaynamýþsa "muhassaf" adýný alýr. Bu ikisi ittifakla haramdýr. Üçte ikisi gidecek kadar kaynarsa "müselles" adýný alýr ki, esas "týlâ"da budur, imam Muhammed'e göre haramdýr diðerlerine göre helaldir. Fetva Ýmam Muhammed'in görüþüne göredir. Dolayýsý ile "Týlâ"da "hamr" gibi pistir.

3. Seker: Yaþ hurma suyundan çið olarak yapýlan ve keskinleþip (mayalanýp) köpük atan içkidir.

4. Nakî: Kuru üzümden çið olarak elde edilen ve kabarýp köpük atan sudur. Bu son ikisi haram olmakla beraber, pis oluþlarý Serahsî'ye göre hafiftir. Ayrýca "hamr" dýþýnda kalan üçü kabarýp keskinleþmedikçe ittifakla helâl ve temizdirler (Bu konuda daha geniþ detay için bk. Ýbn Abidîn, VI/448 vd.).

Hanefî mezhebine (Ýmam Azam ve Ebu Yusuf'a) göre bu dört çeþit mayiin dýþýnda kalan meþrubat helâl ve temizdir, alým-satýmý caizdir. Buna göre bu yöntemlerin dýþýnda bir madde ve yolla elde edilen ispirto, kolonya, dezenfekte de ve çözücü olarak þurup ve esanslarda kullanýlan alkol türleri temizdir, alýnýp satýlabilir.

Ancak hangi maddeden olursa olsun, sarhoþ edecek miktarý ittifakla haramdýr ve cumhura (fýkýhçý çoðunluðuna) ve Hanefî mezhebinde fetva verilen Ýmam Muhammed'in görüþüne göre her çoðu sarhoþ edenin azý da haramdýr, pistir, alým-satýmý caiz deðildir. Bazý fýkýhçýlara göre de içki (sarhoþ ediciler) haram olmakla beraber pis deðildirler, dezenfektede ve haricen kullanýlabilirler.

Dolayýsý ile Hanefî Mezhebi bu konuda "orta yol" olmakla özellikle günümüz için uygulanabilecek bir kurtarýcýdýr. Ama cumhurun ve bu mey anda Ýmam Muhammed'in görüþünü göz ardý edemeyeceðimize göre Hanefî mezhebi dediðimiz Ýmam Azam ve Ebu Yusuf görüþünü ihtiyatla karþýlamalý,' sadece ve geçici olarak tedavide ve dezenfektede kullanmalýdýr.

Bu söylenenler sývý meþrubat için geçerlidir. Banotu (bene) ve afyon gibi katý olanlar ise müstahzar ilaç olarak mubah sayýldýðýndan tedavi gayesiyle ve sarhoþ etmeyecek miktarda alýnabilirler., Temiz olduklarýndan satýlmalarý da caizdir ( bk.ibn Abidin,VI/455.) (Allah'u alem).

Haramlýðýnda ve pis oluþunda ittifak edilen hamr (þarap)ýn tedavi maksadýyla kullanýlmasýna gelince, bir grup Belhli Ýmamdan nakledildiðine göre, bakýlýr. Eðer fayda saðlayacaðý kesin ise almasý helâl olur (Fetâvây-ý Hindiyye V/254-55; Kasanî de ayný þeyi söyler bk. 1/61). Çünkü insanýn zaruret halinde haram olan þeyleri, zaruret miktannca yemesi, boðulmakta olanýn, helâl sývý bulamazsa boðazýný açacak kadar içki (hamr) içmesi caizdir.

Ýmam Muhammed'e göre insan ve domuz dýþýndaki canlýlarýn kemiklerinden herhalükarda ilaç olarak yararlanýlabilir. Bazýlarýna göre de eti yenmeyen hayvanlar ancak þer'î usûlde boðazlanmalarý, kemikleri de kuru olmasý halinde onlardan ilaç yapýlabilir .

Pis ve haram olduðunda ittifak edilen "hamr" (þarap) zaruret olmadýkça tedavide kullanýlamayacaðý gibi, saç parlatmada, gargarada ve þýrýnga olarak (enjektabl) da kullanýlamaz (Ýbn-i abidinVI / 449).

Domuzdan vb. haram þeylerden maddeler ihtiva eden ilaçlarýn terkibini iyi bilmek gerekir. Eðer baþkalaþým (istihale=kimyasal tepkime) varsa pisliði gitmiþ olacaðýndan kullanýlmasý haram olmaz. Ýstihale yoksa zaruret bulunmadýkça ya da bazýlarýna göre kesin çare olduðu , alternatifi de bulunmadýðý adil mütehassisi tarafýndan söylenmedikçe kullanýlmasý haram olur.

Fýkýh kitaplarýmýzda; hýnzýrýn tuzlada kalýp tuzlaþmasý,. gübrenin topraða karýþýp topraklaþmasý, tezeðin yanýp kül olmasý, þarabýn sirkeleþmesi, mis ahusunun kanýnýn misk olmasý; pis olan zeytinyaðýnýn sabun yapýlmasý gibi olgular istihaleye, örnek olarak gösterilir (bk. Tahtavî: Ayrýca bk. Mahluf, 11/121, 140; Kâdýhan, IH/403; Ýbn Kudâme,Muðnî, IH/605; Nemenkânî, el-Fethurrahmânî, 1/63; el-Hattâb, el-Menhel, II/206 Zuhayli, el-Fýkhu'1-Ýslâmî..) Ancak Ebu Yusuf istihaleyi bir temizlenme sebebi olarak görmez. Ama fetva onun görüþüne göre deðildir.

Bu söylediklerimizle sorularýnýzý bir ölçüde cevapladýðýmýzý sanýyoruz. Ancak mes'elenin ne kadar kompleks ve hassas olduðu da ortada. Bu itibarla ilaç alanlarýn mes'eleyi bilinçli olarak soruþturmasý, ilaç yazanlarýn da, alternatifi olmayan haram maddeli ilaçlara alternatif bulma, olanlarýn da alternatifini ve varsa sentetiðini kullanma konularýnda çok titiz davranmasý gerekir. Ne derece doðru ve týbba uygun bilmiyoruz ama Konyalý bir hocamýz þöyle bir olay nakletmiþti: Arkadaþýmýn annesine bir doktor mübtela olduðu bir göðüs hastalýðý için ýsýtýcý olarak bira içmesini, bunun yerini alacak baþka bir þeyin olmadýðýný söylemiþ, mes’ele bir Müslüman doktora aktarýlýnca o sulandýrýlmýþ pekmezin bu iþi, çok daha tesirli olarak göreceðini anlatmýþtý. Sonuçta çok iyi oldu.

Kaynak : Faruk Beþer, - Fetvalar - , s: 181 - 186

Selam ve dua ile...
Gönderen: 15.02.2007 - 07:38
Bu Mesaji Bildir   yoktan üyenin diger mesajlarini ara yoktan üyenin Profiline bak yoktan üyeye özel mesaj gönder yoktan üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 2111 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
burcunur (42), jihad soldat (43), alpakman (34), kerbela_34 (41), SpedeR (47), eminilhan (47), Glkc (36), mujdatciftci (35), aklima gelmedi (34), meraladem (39), heval yunus (34), muhammet ali (38), sosyolog983 (41), agus (44), müslüman cocuk (37), nakirev (42), enime (42), furkan_^^ (49), guller (44), sahdamar (41), metin uzun (42), abdulsamet (55), negative (39), homurhomur (51), snibsirm (44), husamaygor (37), estor (63), caykarali61 (43), aLi_osman (36), Avci_55 (37)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.42241 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.