0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » ~~~ RaMaZaN-I ŞERiF ~~~ » Ayet-i kerimelerde:Kadir gecesi en mübarek ve mukaddes gecedir!

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Ukab su an offline Ukab  
Ayet-i kerimelerde:Kadir gecesi en mübarek ve mukaddes gecedir!
575 Mesaj -
"Biz onu (Kur'an'ýgöz kırpma Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesinin ne olduðunu sen bilir misin? Kadir gecesi, bin aydan hayýrlýdýr. O gecede, Rablerinin izniyle melekler ve Ruh (Cebrail), her iþ için iner dururlar. O gece, esenlik doludur. Ta fecrin doðuþuna kadar."agla1)
Ýslâm dininin en mübarek ve mukaddes kabul ettiði gece Kadir gecesidir. Ýslam tarih boyunca, mübarek ve mukaddes gece ve günler, hatta aylarla ilgili anlatýlan haberlerin ne kadar doðru olduðu, yâda olmadýðý tartýþma konusu olmuþtur. Günümüzde mübarek zamanlarýn ne kadarý doðru, ne kadarý yanlýþ tartýþýlmaktadýr.
Ehlisünnet itikadý mübarek zamanlarý tartýþmaya açmamýþ, geçmiþten geldiði þekli ile kabul etmiþtir. Müminler bu mübarek ve mukaddes zamanlarý Rabbimizin rýzasýný kazanmaya vesile olarak görürler. Bu gecelerin içinde tartýþmasýz en deðerlisi, en mübarek ve mukaddes olaný Kadir gecesidir. Kadir gecesinin tartýþmasýz oluþunun yegâne sebebi, bu geceyi haber veren bir surenin bulunmasýdýr.
Beþ ayetten meydana gelen bu sure, Kadir gecesinin mahiyetinin yaný sýra mübarek ve mukaddesliðini bildirmektedir.
Kadir gecesinin içeriði ile ilgili gelen rivayetlerde Ýslâm âlimlerinin ihtilafa düþtükleri konular olmuþtur. Ancak Kadir gecesinin üstünlüðü ve varlýðý konusunda ihtilaf olmamýþtýr.
Bir konuda ihtilaf çýkmýþtýr. Duhan süresinin üçüncü ve dördüncü ayet–i kerimeleri...

Bu ayet–i kerimelerin Kadir gecesine mi, yoksa Berat gecesine mi haber verdiði konusunda ihtilaf edilmiþtir. Birçok Ýslâm âlimi Berat gecesine iþaret ettiðini bildirdiði ayet–i kerimeler de:
"Apaçýk olan Kitap'a andolsun ki, biz onu (Kur'an'ýgöz kırpma mübarek bir gecede indirdik. Katýmýzdan bir emirle her hikmetli iþe o gecede hükmedilir."agla2) buyurulmaktadýr. Bu ayet–i kerimenin bazý âlimler tarafýndan Kadir gecesine iþaret ettiði söylenmiþse de, Berat gecesine iþaret ettiðini söyleyenler de olmuþtur. Her þeyin en doðrusunu Allah Celle Celâluhu bilir.
Bir baþka ihtilaf konusu da, Kur'an–ý Kerim'in indirilmesi meselesinde meydana gelmiþtir. Denilmiþtir ki: Kur'an–ý Kerim'in iki indiriliþi vardýr. Bunlardan birincisi; toptan indiriliþ ki, bu, "Levh–i Mahfuz"dan birinci kat semayadýr. Ýkinci indiriliþ ise, birinci kat semadan peyderpey dünyaya indirilmesidir. Ýþte bu iki indiriliþin biri, Berat gecesinde, diðeri de Kadir gecesinde meydana gelmiþtir. Ehlisünnet âlimlerin çoðunluðu demiþtir ki, Levh–i Mahfuz'dan birinci kat semaya indiriliþ toptan indiriliþtir ki, bu, Berat gecesinde meydana gelmiþtir. Ýkinci indiriliþ ise, birinci kat semadan yeryüzüne indiriliþtir ki, o da Kadir gecesinde meydana gelmiþtir. Her þeyin en doðrusunu Allah Celle Celâluhu bilir.

BÝZ ONU KADÝR GECESÝ'NDE ÝNDÝRDÝK

"Biz onu (Kur'an'ýgöz kırpma Kadir gecesinde indirdik."agla3)
Ayet–i Kerime'de geçen "indirilenin" Kur'an–ý Kerim olduðu konusunda ittifak vardýr. Kur'an–ý Kerim Kadir gecesinde indirilmiþtir. Ancak indiriliþ þekli ve mekâný konusunda ihtilaf vardýr. Önce "Levh–i Mahfuz"dan dünya semâsýna, oradan da peyderpey dünyaya indirilmiþtir. Ýhtilaf edilen indiriliþlerin tamamýnýn mý yoksa bir kýsmýnýn mý Kadir gecesinde olduðudur. Rabbimizin beyanýna iman edip "Biz onu Kadir gecesinde indirdik" buyruðuna iman ederiz.
"Ey Rabbimiz inandýk ve iman ettik, her þeyin en doðrusunu sen bilirsin."

KADÝR GECESÝNÝN NE OLDUÐUNU BÝLÝR MÝSÝN?

"Kadir gecesinin ne olduðunu sen bilir misin?"agla4)
Bu soruyu Rabbimiz soruyor. Bu gecenin büyüklüðü, yüceliði, ululuðu, rahmeti ve bereketi o kadar çoktur ki, akýlla anlamak mümkün deðildir. Ýþte onun için Rabbimiz soruyor:
"Kadir gecesinin ne olduðunu sen bilir misin?"
Biz bilemedik ya Rabbi. Bizleri bilenlerden eyle. Âmin.
"Ruhu'l–Beyan"da denilmiþtir ki:
"Ey Muhammed! Onun ne olduðunu sana hangi þey bildirdi? Sen onun hakikatini bilemezsin. Çünkü onun kadrinin yüceliði, yaratýklarýn bilgi sýnýrýnýn dýþýndadýr. Onu, gaybleri bilen Allah'tan baþkasý bilemez."
Kadir gecesinin bilme hususun da Peygamberin durumu bu ise, ya bizlerin?.. Bizler bu harikulade gecenin büyüklüðünü, mahiyetini, deðerini ve yüceliðini nasýl bilelim?

KADÝR GECESÝ BÝN AYDAN HAYIRLIDIR

"Kadir gecesi, bin aydan hayýrlýdýr."agla5)
Kadir gecesinin bin aydan hayýrlý olmasýnýn neticesi olarak, o gecede yapýlacak olan ameller, ibadetler, taatlar, hayýr ve sevaplar, diðer zamanlarda bin ayda elde edilecek amellerden daha hayýrlýdýr.
Bir mümin, içinde Kadir gecesi bulunmayan bin ayýn her gecesinde teheccüt namazý kýlsa, toplamda otuz bin teheccüt namazý kýlmýþ olur. Otuz bin teheccüt namazý, Kadir gecesinde kýlýnan bir teheccüt namazýna eþit olamaz. Kadir gecesinde kýlýnan teheccüt namazý daha faziletlidir. Bu Sadece teheccüt namazý için deðil, bütün ameller içindir. Bin aydan daha hayýrlýdýr demek, otuz bin gün ve geceden daha hayýrlýdýr demektir.
Otuz bin tane yatsý namazý bir yana, Kadir gecesinde kýlýnan bir yatsý namazý bir yana. Otuz bin gecede yapýlan zikir ve tesbihat bir yana, Kadir gecesi yapýlan zikir ve tesbihat bir yana. Yapýlan her ameli otuz binle çarpalým, iþte Kadir gecesi böyle bir gecedir.

O GECEDE RABBLERÝNÝN ÝZNÝYLE MELEKELR VE RUH
HER ÝÞ ÝÇÝN ÝNER DURURLAR


"O gecede, Rabblerinin izniyle melekler ve Ruh (Cebrail), her iþ için iner dururlar."agla6)
Surenin birinci ayetinde "Bu gecede biz onu indirdik." buyruluyor. Birinci ayette indirme var, dördüncü ayette de inme var; bu meleklerin ve ruhun inmesidir. Buradan anlaþýlan þudur: Kur'an'ýn indirilmesi gibi melekler de yeryüzüne iniyorlar. Ne zaman? Kadir gecesinde... Meleklerin inmesi anlaþýlýr bir þekilde açýklanmýþ; yalnýz Ruh'tan kimin kastedildiði ihtilaf konusu olmuþtur. Bazý Ýslâm âlimleri "Ruh'tan kasýt, son derece büyük bir melektir" demiþlerdir. Benzer deðiþik görüþler de ileri sürülmüþse de fazla itýbar edilmemiþ, zayýf kalmýþlar. Çoðunluk görüþ "Ruh'tan kasýt Cebrail Aleyhisselâm'dýr" olduðu yönündedir. Ayet–i kerimede geçen Rabblerinin (onlarýn Rabbinin) ifadesi çoðul bir ifade olduðu için birçok meleðin indiði manasý çýkmaktadýr. O gece, sayýlarýný ancak Rabbimizin bildiði çok sayýda melek yeryüzüne iner.
Niçin inerler? Her iþ için. "Her iþ"ten kasýt, insanýn baþýna gelecek bütün fiiller içindir. Fakat bütün iþler bu gecede takdir edilmez, her iþ ezelde takdir edilmiþ ve saati zamaný belirlenmiþtir. Merhum Elmalýlý Hamdi Yazýr, tefsirinde konu ile ilgili þu açýklamayý yapmýþtýr:
"Her iþten açýkça anlaþýlan, yalnýz bir sene ile kayýtlanmýþ deðil; birçok senelere, asýrlara ve devirlere ilgisi olan mühim ve büyük iþlerdir. Meselâ: Kur'an'ýn nüzulünün senelerce devam etmesi takdir edilmiþ, hükümleri kýyamete kadar eserlere ve senelere hâkim yapýlmýþ; peygamberlik belirlenmiþ, ayný þekilde Bedir, bütün Ýslâm fetihlerinin baþlangýcý olan bir zafer tayin edilmiþtir. Kadir gecesinin asýl kýymeti de böyle feyzi içeren hikmetli emirlerin yerine getirildiði hüküm ve kaza gecesi olmasýndan ileri gelmektedir."

O GECE ESENLÝK DOLUDUR TA FECRÝN DOÐUÞUNA KADAR

"O gece, esenlik doludur, ta fecrin doðuþuna kadar."agla7) Bu gece bir selâmet gecesidir, inen melekler müminlere selâm verirler. Bu geceyi idrak eden ve gecenin gereðini yerine getiren müminlere müjde verirler, onlar için esenlik dilerler. Çünkü bu gecenin büyüklüðünü ve mahiyetini melekler çok daha iyi bildikleri için bu geceyi hakkýyla idrak edenleri de kutlarlar ve onlarý müjdelerler. Tefsir âlimleri demiþlerdir ki, bu gecede belâ inmez, hastalýk olmaz. Rüzgâr, yýldýrým ve doðal afetler olmaz. Aksine bu gece sadece selâmet, fayda ve hayýrdýr. Bu gece de þeytan kötülük yapamaz, hiçbir sihirbazýn sihri etkisini göstermez. Ayrýca bu gece inen Cebrail Aleyhisselâm ve melekler, müminler için dua ederler. Bütün bu güzellikler ve sýra dýþýlýklar fecrin doðuþuna kadar sürer.

HADÝS–Ý ÞERÝFLERDE:
KADÝR GECESÝ NÝÇÝN BÝN AYDAN HAYIRLI BÝR GECEDÝR?


Ýmam Malik'in "Muvatta"da kaydettiðine göre; bu gece ile ilgili þöyle bir haber rivayet edilmiþtir:
"Hazreti Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e ümmetinin ömrü gösterildi. Resûlullah önceki ümmetlerin ömrüne nispetle kendi ümmetinin ömrünün kýsa olduðunu gördü. Amelde onlarýn uzun ömürde iþlediklerine yetiþemezler diye, ümmetinin ömrünü kýsa buldu. Bunun üzerine Cenab–ý Hak bin aydan hayýrlý Kadir gecesini verdi."agla8)
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Efendimiz, ümmetine olan düþkünlüðü, sevgisi, þefkati sebebiyle diðer ümmetlere karþý üstün olmalarýný istemiþti. Geçmiþ ümmetlerde yaþayan insanlarýn ömürleri uzun, ümmet–i Muhammed'in ömrü ise, onlara oranla kýsa olduðu için uzun ömürde iþlenen sevaplar çok, kýsa ömürde iþlenen sevaplar az olacaðýndan, bu durum Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in üzülmesine sebep olmuþtu. Ýþte geçmiþ ümmetlerle aradaki farký kapatmak için Allah Celle Celâluhu bizlere bir fýrsat verdi. Bu fýrsat, bin aydan hayýrlý bir gece olan Kadir gecesidir.

KADÝR GECESÝ HANGÝ GECEDÝR?

Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e Kadir gecesi Ramazanýn neresinde? diye soruldu.
–O, Ramazanýn tamamýnda.(9) buyurdu.
Kadir gecesinin hangi gece olduðuna dair sorular, Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e sýkça sorulmuþtur. O da bu sorulara muhtelif cevaplar vermiþtir.
"Ramazan ayýnýn içindedir."
"Tek gecelerinde" ve bilhassa "son on gününde" olabileceði haberleri rivayet edilmiþtir.
Ramazan ayý içinde hangi gecenin Kadir gecesi olduðuna dair rivayetler o kadar farklý ve çoktur ki, müminler bu haberlerden hareketle, Ýbn Hacer'in naklettiði üzere bir kýsmý batýl olmak üzere kýrktan fazla görüþ ileri sürmüþtür.
Batýl görüþlerden birine göre; Kadir gecesi Ramazanda deðil, yýlýn herhangi bir gecesindedir. Batýl olduðu belirtilen bir diðer görüþe göre de, bu gece bir kereye mahsustur, o da Kur'an'ýn indiði gecedir, artýk bir daha aranmamalýdýr.
Kadir gecesi, Ramazan ayýnýn herhangi bir gecesinde olabilir; asla ramazanýnýn dýþýnda deðildir. Hatta Aliyyü'l–Kârî, yukarýdaki hadisi þerife dayanarak þöyle demiþtir:
"Faraza bir kimse Ramazan ortalarýnda veya daha önce, hanýmýna:
–'Sen Kadir gecesinde boþsun.' diyecek olsa, müteakip senenin ramazaný gelinceye kadar hanýmý boþ olmaz. Bu durumda talak, yeni Ramazanda, o sözü sarf etmiþ olduðu günde vukua gelir."

* * *
Kadir gecesi ile ilgili günümüze kadar ulaþan rivayetlerden birkaçýný nakledelim:
Ýbn Ömer Radýyallahu Anhümâ anlatýyor:
Hazreti Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in ashabýndan bazýlarýna, rüyalarýnda Kadir gecesinin Ramazanýn son yedisinde olduðu gösterildi. Rüyalar kendisine anlatýlýnca Efendimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem:
–Görüyorum ki, rüyanýz son yediyi göstermektedir. Öyleyse, Kadir gecesini aramak isteyen son yedide arasýn.(10) buyurdu.

* * *
Hazreti Aiþe Radýyallahu Anhâ'dan gelen bir rivayette Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurmuþtur:
–Kadir gecesini, Ramazanýn son onunda arayýn.(11)

* * *
Ebû Saîd Radýyallahu Anh anlatýyor:
"Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem buyurdular ki:
–Kadir gecesi bana (bugün rüyamda) gösterildi, (þu anda hangisi olduðunu unuttum). O gecenin sabahýnda kendimi su ve toprak içinde secde ederken buldum.
Derken hava bozdu, yaðmur baþladý. Zaten mescit çardak þeklindeydi, üstü aðaç dallarýyla örtülü idi. Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in burnu (alnýgöz kırpma üzerinde ve burun yumuþaklarýnda su ve toprak bulaþýðýný gördüm. O gün Ramazanýn yirmi birinci gününün sabahýydý."agla12)

* * *
Zirr b. Hubeyþ anlatýyor:
"Übey b. Ka'b Radýyallahu Anh'a dedim ki:
–Ýbn Mes'ûd, "Senenin bütün gecelerinde kalkan kimse Kadir gecesine tesadüf edebilir, diyormuþ. Siz bu konuda ne dersiniz?"
Bana þu cevabý verdi:
–Kendisinden baþka ilâh olmayan Zat–ý Zülcelâl'e yemin olsun ki, Kadir gecesi Ramazan ayýndadýr. O gece, Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in bize kalkmamýzý emrettiði gecedir ki, o da yirmi yedinci gecedir. Bunun alâmeti, o gecenin sabahýnda güneþin beyaz ve ýþýnsýz olarak doðmasýdýr."agla13)

ULEMANIN KADÝR GECESÝ HAKKINDAKÝ GÖRÜÞLERÝ

Kadir gecesinin Ramazan ayý içinde olduðu konusunda çok az bir kesim hariç ittifak vardýr. Bunun bu þekilde olduðunun en açýk delili yine Kur'an'dan getirilmiþtir. Ayet–i Kerime'de Rabbimiz:
"Ramazan ayý; insanlara yol gösterici, doðrunun ve doðruyu eðriden ayýrmanýn açýk delilleri olarak Kur'–an'ýn indirildiði aydýr."agla14) buyurmaktadýr. Kur'an–ý Kerim'in Ramazan ayýnda indirildiði açýk bir gerçektir. Gelelim bir baþka ayet–i Kerimeye:
"Biz onu (Kur'an'ýgöz kırpma Kadir gecesinde indirdik."agla15) buyrulmaktadýr. Kur'an Ramazan ayýnda ve Kadir gecesinde indirilmiþtir. Burada zikredilen iki âyet arasýnda bir çeliþkinin olmamasý için Kadir gecesinin Ramazan ayý içinde olmasý gereklidir. Rabbimizin ayetlerinde çeliþki olmayacaðýna göre; Kadir gecesinin Ramazan ayý içinde olduðu kesindir.
Ramazan ayý içinde hangi gecenin Kadir olduðu hususunda kesin bir bilgi mevcut deðildir. Çoðunluðun üzerinde ittifak ettiði birkaç gece vardýr. Bunlardan bazýlarýný þunlardýr:

RAMAZANIN ÝLK GECESÝ

Ýbn Rezîn; Kadir gecesinin Ramazanýn ilk gecesi olduðunu söylemiþtir. Kadir gecesinin Ramazanýn ilk gecesi olduðunu söyleyenler þöyle bir açýklama getirmektedirler.
"Hazreti Ýbrahim'in sahifeleri Ramazanýn ilk gecesinde indi.
Hazreti Musa'nýn Tevrat'ý Ramazanda nazil oldu.
Hazreti Davud'a inen Zebur Ramazanda nazil oldu.
Hazreti Ýsa'ya indirilen Ýncil de Ramazan ayýnda nazil oldu.
Kur'an ise, Hazreti Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e tamamlanýncaya kadar her sene Kadir gecesinde indiðini, Cebrail Aleyhisselâm, Kur'an'ý Beytü'l–Ýzze'den, yedinci kat gökten en yakýn semaya indirmiþ, oradan da Cenab–ý Hak, Kur'an'ý yirmi yýl, yirmi ayda inzal etmiþtir.
Þimdi bu ay, bu kadar yüce þeylerin kendisinde meydana geldiði bir ay olunca, hiç þüphesiz son derece kýymetli, þerefli ve muazzam olmuþ olur. Dolayýsýyla da bunun ilk gecesi Kadir gecesi olmuþ olur."

RAMAZANIN YÝRMÝ YEDÝNCÝ GECESÝ

Hasan el–Basrî, Kadir gecesinin Ramazanýn yirmi yedinci gecesi olduðunu söylemiþtir. Bu gecenin sabahýnda Bedir savaþý olup bittiði için bu gecenin Ramazanýn yirmi yedinci gecesi olduðu söylenmiþtir. Rivayet olunduðuna göre; Hazreti Ömer Radýyallahu Anh, bu meseleyi sahabeye sormuþ, sonra da Ýbn Abbas'a dönerek:
–Ey ilimler dalgýcý, bu konuya bir dal, demiþ.
Bunun üzerine orada bulunan Zeyd b. Sabit itiraz ederek:
–Muhacirinin çocuklarý bu mecliste bulunduruldu da bizim çocuklarýmýz bulundurulmadý, deyince, Hazreti Ömer Radýyallahu Anh:
–Sen bu sözünle, Ýbn Abbas'ýn bir çocuk olduðunu söylemek istiyorsun; ama ne var ki, onda bulunan ilim sizde yoktur, buyurdu..
Ardýndan Ýbn Abbas söze þöyle girer:
–Allah'a en sevimli sayý, tek olan sayýdýr. Tek olan sayýlarýn en sevimlisi ise, yedidir. Ýþte bundan dolayý o, yedi kat göðü, yedi kat yeri, yedi günden oluþan haftalarý, yedi tabakalý cehennemi, sayýsý yedi olan tavafý ve yedi uzvu zikretmiþtir. Böylece, bu gecenin Ramazanýn yirmi yedinci olduðuna delalet eder.
Ýbn Abbas'ýn þöyle dediði de rivayet edilmiþtir:
–Kadir gecesi ifadesi dokuz harften oluþmaktadýr. Bu ifade, bu surede üç defa geçmektedir. Dokuzu üçle çarptýðýmýzda yirmi yediyi buluyoruz.

RAMAZAN’IN SON GECESÝ

Kadir gecesinin ramazanýn son gecesi olduðunu söyleyenler de iddialarýný þu ifadelere dayandýrýrlar:
"Bu gece, bu aya ait taatlarýn kendisinde tamamlandýðý bir gecedir. Daha doðrusu, Ramazanýn bu iþi týpký, peygamberlerin ilkinin Âdem Aleyhisselâm, sonuncusunun da týpký Muhammed Sallallahu Aleyhi ve Sellem olmasý gibidir. Ýþte bundan ötürü, bir hadiste, "Ramazanýn sonunda, baþýndan itibaren bugüne kadar cehennemden azat edilen nefisler sayýsýnca insan, sadece bu gecede azat edilir." buyrulmuþtur.
Daha doðrusu, Ramazanýn ilk gecesi, bir oðlu olan kimse gibidir. Binaenaleyh bu gece, þükür gecesidir. En son gecesi de, bir çocuðu ölen kimsenin hâli gibi ayrýlýk gecesidir. Bu sebeple bu son gece, sabýr gecesidir. Þimdi sen, herhalde sabýrla þükür arasýndaki farký anlamýþ bulunuyorsun."

Dipnotlar:
1– Kadir sûresi, 1– 5
2– Duhan sûresi, 3–4
3– Kadir sûresi, 1
4– Kadir sûresi, 2
5– Kadir sûresi, 3
6– Kadir sûresi, 4
7– Kadir sûresi, 5
8– Muvatta, Ýtikaf 15, (1, 321)
9– Ebû Davud, Salât, 324, (1387)
10– Buhârî, Teheccüd 21, Leyletü'l–Kadr 2; Müslim, Sýyâm 205 (1165); Muvatta, Ý'tikâf 14 (1, 321)
11– Buhârî, Leyletü'l–Kadr 3; Tirmizî, Savm 72, (792)
12– Buhârî, Leyletü'l–Kadr 1, 13; Müslim, Sýyâm 215 (1165); Ebû Davud, Salat 320 (1382–1383); Ýbn Mâce Savm 56 (1766); Muvatta, Ý'tikâf 9 (1, 319)
13– Müslim, Müsâfirîn 179 (762)
14– Bakara sûresi, 185
15– Kadir sûresi, 1

Gönderen: 09.10.2007 - 19:29
Bu Mesaji Bildir   Ukab üyenin diger mesajlarini ara Ukab üyenin Profiline bak Ukab üyeye özel mesaj gönder Ukab üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1376 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
aliye72 (49), maliyeter (45), Mehmet Ögretmis (66), REHBER2 (60), meltem35 (54), banazli (48), kardelen55 (53), rojda (39), yakobus (48), ibo13 (47), zeyd82 (42), erhan baker (50), seferistan (53), rufat (43), KAMCILI_MIZRAK (52), ejderha (57), Sofican (44), ofluenes61 (39), manly (51), boncell (53), zümer (44), ferdi33 (54), recai (47), Hidayet Demir (67), yelizyagci (48), doxan1 (45), imparator_57 (43), DELÝVELÝOGLU (60), KURTBEY66 (47), Murtaza GÜRSOY (38), yalovalifurkan7.. (34), durak1 (69), sinos (52), isik_67 (38), DaMLaM (47), EnDeRuN (53), Baha_RIP (35), cristor (46), AVLAYANHASAN (51), seyyid_emin (46), beyzanur61 (45), sekkos (42), necla caltekin (72), ekrem1992 (32), MuhammetColak (42)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.81446 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.