kaletra kamagra ivermectine dexamethasone dexamethasone seretide inhaler seretide rotacaps seretide serevent serocryptin seromycin serophene seropram seroquel servambutol servanolol servicillin serviclofen servispor servitet silagra sildalis sildenafil silvitra simcora simvasine simvast sinemet cr sinemet sinequan singulair sirdalud skinoren smap sortis spersanicol spiroctan sporanox starlix stocrin strattera stromectol suhagra force suhagra sumycin super avana
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » SERBEST KÜRSÜ » Firavun’un cesedi

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
_ADA_ su an offline _ADA_  
Firavun’un cesedi
27 Mesaj -
S.A.

Sevgili Ravda dostlarý Ýhsan Eliaçýk'ýn güzel bir yazýsýný sizinle paylaþmak istedim.


Firavun’un cesedi

“Firavun’un müzedeki cesedi”, “Tatlý su ile tuzlu su”, “Petekteki Lafza-i Celal”, “Erciyes’in tepesinde Allah yazýsý” türünden anlatýlarý oldum olasý garipsemiþimdir.


Neden derseniz, “olmakta olana/oluþ halinde” olana saðýr, kör ve kalpsiz kesilip, “olaðandýþýlýk” beklentisinin Kur’an mu’minliði deðil; Tevrat ve Ýncil inanlýlarýndan olmak olduðu kanaatindeyim.


Malum eldeki Tevrat mucize, Ýncil de kehanet anlatýlarýyla doludur.


Kur’an’da ise yoðun bir þekilde yaþanmýþ tarih, yaþayan hayat ve canlý doða tasvirleri vardýr. “Olmuþ olan” birer ibret tablosu olarak tarihten kesitler, “olacak olan” ise ölüm, afet ve kýyamettir.


Bunlar ise hep “yaþayana” hitaptýr. Þu denmek istenir: Ey yaþayan insan! (Yâsîn, Tâhâ!) “olmuþ olan” gibi olman mümkündür; ibret al, “olacak olana” ise dikkat et; uyanýk ol, kendine gel!


Haliyle bu söylem olaðandýþýlýða deðil; olmuþ olana, olmakta olana ve olacak olana dikkat çeken bir söylemdir. Ne olmuþ olanda, ne olmakta olanda, ne de olacak olanda olaðandýþýlýk yoktur! Geçmiþ ve gelecek þu an nasýlsa öyledir. Dün ve yarýn, bugün nasýlsa öyledir. Ýbn Haldun’un dediði gibi suyun suya benzediði gibi mazi (geçmiþgöz kırpma de hale (þimdiye) benzer.


Buna raðmen yaratýlýþta tekrar yoktur. Boyuna “halk-ý cedid” (yeniden yaratýlýþgöz kırpma ve hep bir “ezeli þimdi” içinde “ebedi devinim” vardýr. “Devinim” belirlenemezliði deðil; olmamýþ olanýn kestirilemezliðini ifade eder. Olmakta olan ise içkinlikle devam eden “sürecin” kendisidir ve kestirilebilirdir.


**

Bu çerçevede Kur’an’da bir çok ibretlik olaylar anlatýldýðýný görüyoruz.


Bunlardan birisi de “Firavun’un cesedi” olayýdýr.


Acaba bunun olmuþ olan, olmakta olan ve olacak olan perspektifinden anlamý nedir? Yani “Yaþayan Kur’an” açýsýndan ne anlama geliyor?


Malum, ölü Kur’an anlatýcýlarýna göre Allah ibret-i alem için Firavun’un cesedini korumuþ ve þu an Ýngiltere’deki British Museum’de sergilenmektedir.


Müzeye gitmenize bile gerek yok, Youtube’da videosunu izleyebilirsiniz, internet çaðýndayýz nede olsa.


Oysa müzedeki cesedin Firavun’a ait olmadýðý, bunun bir “þehir efsanesi” olduðu çeþitli defalar yazýlýp çizildi. Ben bunlardan sadece birini aktarmakla yetinecek ve asýl “Firavun’un cesedi” ile ilgili ayette ne deniyor onu göstermeye çalýþacaðým.


***


“Bu ceset, bizim ‘doðal mumya’ dediðimiz türden bir arkeolojik buluntudur. Gerek bizim müzemizde, gerekse dünyanýn diðer pekçok müzesinde bunun gibi daha yüzlerce ‘doðal mumya’ mevcuttur. Benzer görünümlü doðal mumyalara Mýsýr'ýn daha birçok çöllük bölgesinde ve Peru'nun Nazca ovasýnda da rastlayabilirsiniz… Elimdeki resmî kayýtlara göre, Geç Hanedan Öncesi Dönem'e ait olan (M.Ö. 3500-3250 arasýgöz kırpma bu ceset, Yukarý Mýsýr'daki Cebeleyn kasabasýnda yapýlan resmî bir kazýda bulunmuþtur. Öncelikle, kazý mahalli Kýzýldeniz'e aþýrý uzaktýr (300 km). Eski Mýsýrlýlar sevdiklerini gündelik hayatta kullandýklarý eþyalarla gömmeyi âdet edinmiþlerdi. Altýndan yapýlma gündelik eþya ve mücevherat, bu kültürde bütün asillerin mezarlarýnda mutlak surette karþýlaþacaðýnýz çok önemli sýnýfsal göstergelerdir. Bizdeki mumyanýn çevresinde gördüðünüz kap-kacak, cesedin bulunduðu mezardan çýkan orijinal eþyalarýdýr. Bunlar ise gayet sýradan, o çaðda avamýn kullandýðý türden toprak malzemelerdir. Eðer ki bu kiþi kutsal metinlerde sözü edilen 'lanetlenmiþ firavun' ise o halde içi ve çevresi baþka insanlarca düzenlenip süslenmiþ olan nizamî bir mezarda deðil; geliþigüzel bir biçimde bulunmasý gerekirdi… Bu kiþinin 2. Ramses olduðunu ileri sürmek ise, tarihsel gerçeklerle tam anlamýyla alay etmek demek. Çünkü, Ramses 2'nin mumyalanmýþ bedeni Mýsýr'ýn Krallar Vadisi'ndeki özel mezarýndan zaten yýllar önce bilim adamlarý eliyle çýkarýlmýþtý ve þu anda da Kahire Müzesi'nde koruma altýnda bulunuyor. Bütün bu gerekçelerin ýþýðýnda, gerçekliðini araþtýrdýðýnýz iddianýn hiçbir tarihî ya da bilimsel geçerliliði ve tutarlýlýðý bulunmadýðýný bilmenizi isterim. Böyle bir iddiayý destekleyecek en küçük bir bulguya sahip olsaydýk, bu mumyayý müzemiz galerilerinde þu anki konumunda deðil zaten çok daha farklý ve görkemli koþullarda sergilerdik.” (Eski Mýsýr uzmaný Derek A. Welsby’in açýklamasý, Ali Murat Güven; 20 Kasým 2005, Yeniþafak).


Ali Murat Güven’in araþtýrma/haberine göre müzede böyle 10-15 mumya ceset daha var. Bu da onlardan biri ve Mýsýrlý bir köylüye ait. Firavun olduðuna dair hiçbir kanýt yok!


***


“Var, Kur’an’daki ayet!” diyeceksiniz…


Ýmanlarýný “Firavun’un cesedi” gibi þehir efsanelerine dayandýranlar yazýnýn sonunda imansýz kalacaklarýndan en iyisi yazýnýn bundan sonraki bölümünü okumasýnlar derim…


Kur’an’da geçen ayet þöyle: “Bugün senin ‘bedenini’ kurtaracaðýz. Arkandakilere ibret olsun. Ne var ki insanlarýn birçoðu ayetlerimiz karþýsýnda hiç oralý olmuyor.” (Yunus; 10/92)


Bu kökten (b-d-n) gelen kelime Kur’an’da bir yerde daha kullanýlýr: “Büyükbaþ hayvanlarý da (el-budne) size Allah’ýn þiarlarýndan kýldýk” (Hacc; 22/36).


Ayette geçen “beden” kelimesi büyükçe olmak, gövdeli olmak demektir. Cüssenin büyüklüðüne bakýlarak söylenirse beden, rengine bakýlarak söylenirse cüsse manasýna gelir. Bu açýdan semiz deveye de bedene denir. Beden ayný zamanda vücudu koruduðu için zýrh manasýna da gelir. Nitekim beden de iç organlarý korumaktadýr. Týpký gömlekte elin geldiði yere el, sýrtýn geldiði yere sýrt, karnýn geldiði yere karýn dendiði gibi, zýrh da, bedenin üzerinde durduðundan beden adýný aldý denilmiþtir.(Raðýp, el-Müfredat, b-d-n mad.).


Þu halde ayette iki tefsir mümkün görünüyor.


1-Büyükçe olmak, iri gövdeli olmak manasýna bakýlarak “Senin büyükçe, iri, gövdeli, devasa (yapýlarýnýgöz kırpma arkandan býrakacaðýz, koruyacaðýz. Böylece insanlar arkandan bu kadar budn (büyükçe) hale gelmiþ Firavun’un nasýl yok olup gittiðini görerek ibret alacaklar” denmiþ olur… Musa zamanýnda ki Firavun vücut itibariyle sýska birisi olmasýyla tanýnýrdý. Hemen anlaþýlabileceði gibi buradaki büyükçe olmaktan maksat onun görkemli yapýlarý yani pramitleridir. Nitekim baþka bir ayette Firavun “Yere çakýlý dev kazýklar/pramitler sahibi” (zu’l-evtad) olarak da anýlýr. (Sad; 12, Fecr; 10).


2- Zýrh manasýna bakýlarak “Seni bedenini saran altýn iþlemeli zýrhýnla birlikte býrakacaðýz, kenara çýkaracaðýz. Böylece ‘Firavunlar ölmez’ diyenler ardýndan senin zýrhýnla da olsan nasýl öldüðünü görecekler, ibret alacaklar” denmiþ olur…


Her iki halde de verilmek istenen “yaþayan mesajlar” ise þunlar olur;


Birinci tefsirden: Görkemli binalara, devasa ordulara, imparatorluk saraylarýna sahip nice despotik tiranlar göçüp gitmiþtir. Bunlarýn halini görmek istiyorsanýz Firavun Ýmparatorluðu’nun geride kalan devasa yapýlarýna/pramitlerine bakýn. Oralara dünyanýn yedinci harikasý diye boþ gözlerle turistik ziyaretler yapacaðýnýza ibret alýn. Kendi çaðýnýzýn görkemli ordu ve binalarýna sahip imparatorluklarý da bir gün böyle olacak. Onlardan korkmayýn, Allah’týr en büyük olan ve ebediyen yaþacak olan…


Ýkinci tefsirden: “Ben sizin en büyük Rabbinizim” (Naziat; 24) diyen Firavunlar da ölür, öldü, ölecek! Üstelik bedenlerini sarmýþ altýn iþlemeli zýrhlarýyla… Altýndan zýrhý bedenini ölümden kurtaramaz. Zýrhýyla olsa dahi öldürürüz. Her kim ‘Bize ölüm yoktur, biz yýkýlmayýz, liderimiz ölümsüzdür, ona bir þey olmaz; altýn, gümüþ, servet, iktidar, zenginlik bize yeter’ diyerek kendini müstaðni görürse bilsin ki her nefis ölümü tadacaktýr. Dünya kimseye kalmadý, herkes ölecek ve Allah’ýn huzuruna gelecektir. Bu nedenle ey insanlar kimseye Rab/ilah gibi davranmayýn, Allah’tan baþka Rab/ilah yoktur!


Ve siz ey zenginliðini kendine yeterli görerek altýn ve gümüþle korunduðunu, güvende olduðunu sanan, görkemli binalara, devasa ordulara ve zýrhlý araçlara sahip modern bedenler! ‘Yeryüzünün Tanrýlarýyýz, Ýlahlarýyýz, Rableriyiz’ diye efelenmeyin! Sizin de sonunuz budur! Siz de ölür, altýnla korunmuþ bedenleriniz ibret-i alem için yerlere serilir, su kenarlarýna atýlýr. Altýný ve gümüþü Firavunlar gibi bedeninizi koruyan zýrh gibi kendinize saklamayýn… Her þey fanidir, baki olan sadece Allah’ýn vechi (yüzü/zatý/kudreti) dir…


***


Görüldüðü gibi ayette geçen “beden” kelimesinin Yunan felsefesindeki ruh-beden ikilemi ile alakasý yoktur. Nitekim Kur’an’ýn hiç bir yerinde ruh ve beden kelimesi bu ikilemde kullanýlmaz. Ruh maddi (hava) veya manevi (vahiy) canlýlýk veren þey, beden/budne de büyüklük, irilik, devasalýk veya koruyucu zýrh anlamýndadýr. Yukarýdaki iki tefsir her ikisine de uygundur.


Nitekim eski müfessirlerin çoðu da yukarýdaki yorumlarýn benzerini yapmýþlardýr. Örneðin dil alimlerinden Leys beden kelimesinin zýrh demek olduðunu söylemiþ, Ýbn Abbas da “Firavun’un üzerinde sayesinde tanýnýp bilindiði altýn bir zýrhý vardý. Allah onu tanýnýp bilinsin diye sudan bu zýrhý ile çýkardý” demiþtir (Razi, Mefatuhu’l-Ðayb, c.12, s. 464).


Meselenin Kur’an metni ve tefsiri açýsýndan durumu bundan ibrettir.


Müzedeki cesedin ise bir köylüye ait olduðunu, dünyanýn deðiþik müzelerinde böyle bir çok mumya ceset olduðunu (Ki mumya çok eski bir mezar ve ölü kültürüdür. Rusya’da Lenin’in cesedi de mumyalýdýr) Firavun’a ait olmakla alakasýnýn bulunmadýðýný, bunun bir “þehir efsanesi” olduðunu yazýnýn giriþinde aktarmýþtým.


***


Gelelim kýssadan (yazýdan) hisseye…


Batýda bir bilimsel buluþ ortaya çýktý mý, biz hemen “Kur’an bunu 14 asýr önceden haber vermiþti” diye böbürleniriz. Ýmanýmýz batýdaki bilimsel buluþlarýn Kur’an’da haber verilmiþ olduðuna dayanacaksa yandýk demektir.


14 asýr önce bu tür buluþlardan hiç haberleri olmadýðý halde imanlarý ile dünyayý sarsan sahabeler, acaba, Firavun’un cesedini müzede mi görmüþler veya tatlý su ile tuzlu suyun birbirine karýþmadýðýný keþfeden Kaptan Custo’yu mu dinlemiþler ya da petekte Allah yazýldýðýný görüp de mi sarsmýþlar dünyayý?


Tabiî ki Allah’ý tarihin bütün yelpazesinde, hayatýn tüm mecralarýnda ve tabiatýn her zerresinde görmüþler. Külliyen varlýðý Allah’ýn ruhu/nuru olarak kavramýþlar. Onunla her zerrede iliþkiye geçmeyi Allah ile iliþkiye geçme olarak anlamýþlar.


Oysa biz de öyle mi?


Cesetler (mezarlar) yetmez, illa Firavun’un mumyadan cesedini görmek isteriz.


Denizler yetmez, illa tatlý ile tuzlu suyun keþfini bekleriz.


Daðlar yetmez, illa daðýn tepesinde Allah yazýsýný görmek isteriz.


Arý yetmez, illa petekte Lafza-i Celal yazýsý ararýz.


Ay yetmez, illa ayýn yarýldýðýný görmek isteriz.


“Keþf” perdeyi kaldýrmak “müþahede” de görmek, tecrübe etmek demek olduðuna göre, doðrudan doðruya tarihin, hayatýn ve tabiatýn olmuþ olan/olmakta olan/olacak olan (kevnîgöz kırpma ayetlerine derinlemesine nüfuz etmek/perde gerisine inmek (vera’il-hicab) ve bizzat tecrübe etmek yani keþf ve müþahede lazýmdýr. Asýl keþf ve müþahede budur. Bu da ancak saðýr, kör ve dilsiz olmaktan kurtulmakla mümkündür.


Bundan daha saðlam bir kulp (urvetu’l-vuska) var mý?


Böyle olunca Firavun’un cesedi ile deðil; bizzat kendisi ile uðraþýrsýnýz. Altýn tanrýsý Mammon’a tapan modern Firavunlarý gözlerinizle görür, kulaklarýnýzla duyar, dillerinizle hakký (gerçeði ve adaleti) haykýrýr hale gelirsiniz. Modern Firavunlar’ýn büyücülerini Musa gibi bir bir deþifre edersiniz.


Mü’minlerin “yaþayan imaný” böyle olmak icap eder.


Ýnanlýlarýn “ölü itikadý” ise define avcýsý gibi ceset arar.
Gönderen: 23.05.2009 - 11:43
Bu Mesaji Bildir   _ADA_ üyenin diger mesajlarini ara _ADA_ üyenin Profiline bak _ADA_ üyeye özel mesaj gönder _ADA_ üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 854 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
hümeyra24 (43), güllüm (41), alitufan (48), semsuddin (39), f_erturk (39), zafercezlan (54), benbuamellerimi.. (53), seyma_05 (39), yenilmezburuk (46), mhmmdky (37), sivaslihakan (46), sunam6 (41), konya28 (37), mardinlimemo (44), @hasan@ (39), _huzurislamda_ (39), Seda_ (35), BOPPON (43), faziltopal (55), ahmetserkankaya (43), eLsina (38), AZRA66 (37), sulukapo (34), HAKANCETIN (46), mentese (48), palanxdöken (53), ADEM BAKIRHAN (60), ceyhan (71), ReSuLe_HaSrEtt (38), Forever_Love (40), mutlu69 (55), islam yusuf (54), sofi32 (49), yesil_bahar19 (37), makhorsa (48), erihna (41), veysi irdam (88), abdullah özkul (27), nur58 (60), fedayi (55), RAMAZAN69 (37), seyyidali47 (50), gocer (55), suleyman yildiz (57), vuslat_wien (41), KASIM EROL (50), isanurun (39), koeroglu (48), ardaci (49), ardaburda (50), gunesgunes (42), Burcu89 (35), BMW (43), ZLH (), hafiz_34 (68), bestebuse (51), Aysegül (36), seroar (55), hacirizeli (53), sonmezNL (53), zeko (), CILGIN KURT (51), BERGE00 (42), sevki (51), fth (41), muhammetmustafa (44), bsapmaz (59), siyah_gül (36), ekrem144 (), Cicekci (37), rooster79 (45), mehmetx (44), furkan42 (42), yunus ata (61), GangstAdem (39), orhan06 (44), kamuran (51), dinimiseviyorum (39), esm (40), buzmavisi61 (58)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.59191 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.