generique rhinocortlopinavir ritonavir kaletra ivermektin ivermektin apranax aprovel aralen arava arcocillin arcoxia aricept arilin arimidex aristocort artane arthrotec artofen asacol asasantine asmaxen at 10 atarax atenil ateno basan comp ateno basan atesifar athrofen atridox atrovent augmentin avalide avana avapro avelox aventyl aviral avodart aygestin azaimun azarek azelex aziclav azulfidine bactrim basiron
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » EDEBİYAT / MAKALE / ŞİİR » MAKALELER » KurbanI Anlamak

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
KurbanI Anlamak
Moderator


4254 Mesaj -
Kurbaný anlamak
Yazar: Sami Hocaoglu
Allah, "insana þah damarýndan yakýn olan"dýr. Bu yüzdendir ki O, insana, nefsinin neleri hangi gerekçelerle fýsýldadýðýndan haberdardýr. Bu nedenle kurban, Allah'ýn insana yaklaþmasýný deðil, insanýn Allah'a yaklaþmasýný ifade eder. Þahdamarýndan uzak olan, Allah'dan haydi haydi uzak olur. "Þahdamarýndan uzak olmak" demek, kendinden uzak olmak demektir. Kendine yakýn olmak ise, "Allah'a yakýn olmak" demektir. Ýnsana þahdamardan daha yakýn olan, tüm damarlarýn kendisine açýldýðý kalptir. Kalp, daha içeride, daha merkezdedir. Þahdamar, ona açýlan "yol"dur. Allah "yolda" deðildir, "yolcu" deðildir. Merkezdedir; hayatýn ve varlýðýn merkezinde. Yolda olan, yolcu olan insandýr. Uzaklaþýr ve yaklaþýr. Yasa gereði O'ndan gelmiþ ve O'na dönecektir. Ýnsan damardan uzaklaþtýðýnda, "dem-i mefsuh" (atýk kan) hükmünü alýr. Hayatýn ve saðlýðýn sebebi iken, ölümün ve hastalýðýn sebebi olur. Kalbe, yani yolculuðunun anlamýný bulduðu yere dönmelidir. Kalbe dönüþ, kendine dönüþtür. Kalpten uzaklaþma, kendinden uzaklaþmadýr. Þahdamar, kanýn "sýrat-ý müstakimi"dir. Dosdoðru yola giren insan da, manevi bedenin kalbine giden yola girmiþ demektir.
Kur'an'da "kurban" teriminin kullanýldýðý nadir yerlerden biri olan Maide 27. ayet, Adem oðullarýndan ikisinin kurbanla sýnanmasýndan söz eder. Bu, neyi gösterir? Birincisi, Kurban ibadetinin insanla yaþýt, hatta insanýn ilk ibadeti olduðunu. Ýkincisi, insanýn cevherle cürufunun sýnanmadan denenmeden ayrýþmadýðýný. Üçüncüsü, kiþi ne kadar kendinden ve Allah'tan uzaksa, mülkiyet tasavvurundaki çarpýklýðýn da o kadar vahim olduðunu. Hz. Ýbrahim ve Hz. Ýsmail'in sýnavý anlaþýlmadan, kurban ibadeti anlaþýlamaz. Bu yüzden ilahi vahiyler bu örnek olaydan söz ederler. Kur'an Saffât suresinde, konuya ayrýntýlý olarak yer verir. Buna göre, Hz. Ýbrahim, Nemrud'a karþý verdiði tevhid mücadelesinde can sýnavýndan geçer. Sýnavýný baþarýyla verir. Bu kez sýra "can yarýsý" sýnavýna gelmiþtir. Bir gece rüyada, kendisini, uzun bir mahrumiyetten sonra kavuþtuðu oðlunu boðazlarken görmüþtür. "Bu oðul kimdir?" sorusu, sadet haricidir. Kur'an açýkça isim vermez. Yahudiler, bu oðlun Ýshak olduðunda ýsrarcýdýrlar. Daha birinci kuþaktan itibaren bu tezi destekleyen bir çok otorite bulmak mümkün. Yahudiler, bu seçimi "kutsal ýrk" tezi üzerine oturturlar ve hem yabancý hem de cariye olan bir annenin oðlu olan Ýsmail yerine, Sare'den olma Ýshak'ýn "zebîh" olmaya daha layýk olduðunu dile getirirler. Tüm veriler bu oðlun ilk oðul olduðunu gösterir. Ýlk oðlun Ýshak olduðunu söylemek, Hz, Ýbrahim'in hayatý hakkýndaki tüm bilinenleri yok saymak anlamýna gelir. Hacer'in, Sare'den uzaklaþtýrýlmasýnýn nedeni onun çocuk sahibi olmasýdýr. Kurban edilenin ilk oðul olduðunu, Hz. Ýbrahim'im Kur'an'da dile getirilen duasýndan anlýyoruz: "Rabbim bana Salihlerden olacak bir (evlat) baðýþla" (37:100). Bu duanýn, çocuk hasretinin ardýndan geldiði açýk. Ýlk çocuðun da Ýsmail olduðu tarihsel olarak kesindir. Kurban edilen, "aþk modunda" yapýlan bir duanýn mahsulü olan iþte bu çocuktur.Bize öyle geliyor ki, bu "dua meselesi", kurbaný anlamada anahtar konumundadýr. Kur'an'da, çocuk hasretiyle geçen uzun yýllarýn ardýndan, yürekten yapýlan bir dua ile çocuk bahþedilen örneklere bakalým: Hz. Ýbrahim'e, evlat hasretiyle yapýlmýþ bir dua ile Hz. Ýsmail bahþedildi. Ýmran'ýn karýsý Hanne'ye, uzun bir süre sonra bir dua ile Hz. Meryem bahþedildi. Kendisi yaþlý eþi de kýsýr olan Hz. Zekeriyya'ya, Hz. Yahya bahþedildi. Buna benzer bir örnek de Sare'ye yaþlýlýðýnda Hz. Ýshak'ýn bahþedilmesidir. Fakat bu olayda Hz. Ýbrdahim'in deðil, yaþlý eþi Sare'nin his ve heyecaný nakledilmiþtir. Daha önemlisi, bu olayýn öncesinde bir dua nakledilmemiþtir. Hz. Ýsmail, Hz. Meryem, Hz. Yahya...
Üçü de, aþk modunda yapýlan bir duanýn peþinden gelen ilahi bir hediyedirler. Hz. Meryem mabede adanmýþtýr. Hz. Yahya, Zalim bir Yahudi yönetici elinde, koç gibi kellesi kesilerek kurban edilmiþtir. Bu örneklere Allah Rasulü'nün babasý Abdullah'ý da eklemek gerek. O da Abdulmuttalib'in duasýnýn mahsulü idi ve o da büyük dedesi Hz. Ýsmail gibi "yaþayan kurban" oldu. Kur'an Hz. Ýbrahim'e "seni kestiðimi gördüm" deðil, "seni kesiyorken gördüm" dedirtir. Hz. Ýbrahim'in oðlunu "kurban ediyorken" görmesi, aslýnda âlem-i misal'de gördüðü bir rüya idi. O, "misal âleminde" olaný, "þehadet âlemine" taþýyýnca, rüya "tabir" edilmemiþ oldu. Yani, rüya üzerinden verilen mesaj "temsil" olmaktan çýkýp "hakikat" oldu. Ýlahi murad bu deðildi ve rüyalar iþte bu yüzden "misal alemine" ait her "temsil" gibi "tabir" edilmeliydi. Acaba Hz. Ýbrahim'in, hasretli bir duanýn ardýndan gelen oðlu Ýsmail'e beslediði özel ve yoðun duygular, "gayretullah"a dokunmuþ olabilir mi? Öyle ya, "Halilullah" (Allah dostu) sýfatýný almak hiç de kolay deðil. Hatýrlayalým Hz. Peygamber'in torunlarýný severken "Siz adamý yoldan edersiniz" diye sevdiðini. Buna göre, kurbanýn verdiði mesaj, "her þeyi yerli yerinde görme, her þeyi konulduðu yerde kavrama" mesajý olsa gerek. Allah'ý Allah yerinde, insaný insan yerinde görme. Ve hayvaný hayvan yerine koyma. Ýlahi hiyerarþiden sapýp da hayvaný insan yerine koyanlarýn, insaný da hayvan yerine koyduklarýna çok þahit oluyoruz da...

Gönderen: 09.08.2008 - 01:59
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 669 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
kilimlili67 (47), EnToRia (39), cihankarasan (56), rahmali (60), beyazyol (44), hmurat (50), Sweet-Bircan (31), calinan_kalp (43), bobmalley (34), kerim71 (50), talip-ibrahim (38), kan-ka (50), behlül72 (52), n.nakla61 (40), yasinbirel80 (44), zuhre yildirim (44), SnNmMc (37), tarik82 (42), akin123 (37), MertTurk (43), *hira* (35), zaferburgu (49), mademney (42), esli (61), sipahii (43), gokhan (46), ISLAM_GUNESI (40), veteriner54 (42), meryem03 (40), engino (46), yol_cu (42), koyuncu339 (39), fizikcimrt (49), fgdibo (36), salem (46)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.57745 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.