generique colchicine hydroxychloroquine hydroxychloroquine kaletra generique colchicine cipralex ciprine cipro med cipro clamycin clarinex clarithrocine claritin claritine claromycine claropram clavamox clavu basan cleocin climara clobex clocim clomid clopin clot basan clozaril co acepril co atenolol co diovan co enalapril co enatec co epril co lisinopril coaprovel colcrys colofac combivir compazine competact concor plus concor confortid conjugen convulex copegus corangine
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » TARİH / SİYASET / EKONOMİ » OSMANLI TARİHİ ve MEDENİYYETİ » Adalet sempozyumu ve Osmanlı adâleti

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
KaLBeNuR su an offline KaLBeNuR  
Adalet sempozyumu ve Osmanlı adâleti
1686 Mesaj -
Osmanlý adâletine iliþkin olarak iki gündür verdiðimiz örneklere bugün yenilerini ekleyelim isterseniz.
Gelin Fatih Sultan Mehmed’le Rum Mimar Ýpsilanti’nin “duruþma”sýný hatýrlayalým...
Malum: Fatih Sultan Mehmed, adýný taþýyan camiin inþaatýnda kullanýlacak mermer sütunlarý kestiren Rum mimarlardan Ýpsilanti’nin elini kestirmiþtir.
Bunun üzerine Ýpsilanti, ilk Ýstanbul Kadýsý Sarý Hýzýr Çelebi’ye baþvurur. Haksýzlýða uðradýðýný belirtip, hakkýnýn Padiþah’tan alýnmasýný ister.

Kadý, Padiþah’ý çaðýrtýr. Padiþah içeri girdiðinde Ýpsilanti dâvâcý makamýnda ayakta durmaktadýr. Padiþah “maznun” minderine baðdaþ kurmak üzereyken, Kadý Efendi kükrer:

“Begüm, hasmýnla mürafaai þer’ olunacaksýn, (beyim, davacý ile hukuk önünde yüzleþeceksin) ayaða kalk!”

Padiþah kalkar. Kendisini savunmasý istenince hata ettiðini belirtir. Kadý Efendi “Kýsasa kýsas” hükmünü verir: Hüküm gereðince Padiþahýn da eli kesilecektir.

Dinleyenler dehþetten ve hayretten dona kalmýþlardýr. Padiþah boyun bükmüþ, hükme rýza göstermiþtir. Durum o kadar alýþýlmýþýn dýþýndadýr ki, Ýpsilanti’nin eli ayaðý titremeye baþlamýþtýr. Aklý baþýna gelir gibi olunca kendisini Padiþahýn ayaklarýna atar.

“Dâvâmdan vazgeçtim. Ýslâm adâletinin büyüklüðü karþýsýnda küçüldüm. Böyle bir cihangirin elini kestirip kýyamete kadar lânetlenmeyi göze alamam.”

Fatih’in eli kesilmekten kurtulur. Ama tazminat ödemeye mahkûm olur. Kestirdiði elin diyetini þahsî gelirinden karþýlayacak, Rum mimara bir de ev verecektir.

Mahkeme sona erip herkes çýktýktan sonra, Padiþah, Kadý’ya döner:

“Bak a Hýzýr Çelebi, bu padiþahtýr deyu iltimas eyleseydin, þer’i þerife mugayýr hüküm verseydin þu kýlýçla baþýný koparýrdým.”

Kadý Hýzýr Çelebi minderini kaldýrýr, minderin altýnda duran demir topuzu Padiþah’a gösterir:

“Siz de padiþahlýðýnýzdan dolayý gururlanýp hükmü tanýmasaydýnýz billahi bu topuzla baþýnýzý ezerdim.” (Bu vukuat “Evliya Çelebi Seyahatnâmesi”nin Millet Kütüphanesi’ndeki Emiri koleksiyonunda bulunan yazma nüshanýn birinci cildinin 36. sayfasýnda detaylý biçimde, ayrýca Abdurrahman Adil’in “Hâdisat-ý Hukukiyye” isimli eserinin 1923’te yayýnlanan 12. cüzünün 185-186. sayfalarýnda özet olarak mevcuttur)



Kanuni dönemi Osmanlý Devleti...

Hüsrev Paþa, Mýsýr Beylerbeyi’dir. Mýsýr Eyaleti’nin vergilerini toplayýp Ýstanbul'a gönderir. O yýl gelen verginin geçen yýllardan daha fazla olduðunu gören Kanuni Padiþah, Mýsýr’a hemen müfettiþler gönderir:

“Bakýn ki, bu paralar ahaliye baský yapýlarak mý toplanmýþtýr?”

Müfettiþler Mýsýr’a gidip aylarca araþtýrýr, soruþtururlar; nihayet vergi artýþýnýn zorlamayla deðil, yeni sulama kanallarýnýn açýlmasý sonucu sulanan arazinin fazla ürün vermesiyle saðlandýðýna kani olurlar ve kanaatlerini Padiþah’a arz ederler.

Buna raðmen Kanuni, Mýsýr’dan gelen vergi fazlasýný yol, liman, sulama kanalý inþaatlarýnda kullanýlmak üzere Mýsýr’a iade eder. Hassas yüreði buna raðmen tatmin olmamýþ olacak ki, Hüsrev Paþa’yý Mýsýr Beylerbeyliði görevinden alýr, yerine Hadîm (hizmetkâr anlamýnda) Süleyman Paþa’yý tayin eder.

Nasýl bir adalet anlayýþý ise, zulmün kendisi deðil, sadece ihtimali bile beylerbeyi deðiþtiriyor.



Fransýz gezgini ve yazarý A. L. Castellan diyor ki: “Teb’asýnýn hayatýna, namus ve haysiyetine, malýyla mülküne hakim sayýlan padiþahýn iradesi Kur’an hükümlerinden, þeriat ulemasýnýn kararlarýndan veyahut Þeyhülislâmýn fetvalarýndan üstün deðildir.” (Moeurs, usages, costumes, des Othomans et abrégé de leur historie 1812, c.3, s. 14-15)

Bu ifadeler Osmanlý adaletinin yabancýlar tarafýndan da tescilidir.

Þimdi de M. Porter’i dinleyelim: “Kur’an hükümleri zulüm ve istibdada karþý çok kuvvetli bir engeldir. Savaþ, ya da barýþla Osmanlý hakimiyetine giren hýristiyan milletlerin mallarý ve mülkleri güven altýna girer. Padiþah Hýristiyan ahalinin haklarýnýn da muhafýzlýðýný yapmak zorundadýr. Bu durumda keyfi bir istibdat manzarý görmeye imkân yoktur.”

“Osmanlýlarda insan en deðerli varlýktýr. Çünkü Kur’an böyle diyor. Bu durumda insana baský ve þiddet uygulanabilir mi?” (Ýngiliz yazar Th. Thornton, 1807)

A. Ubicini yazýyor: “Bütün Osmanlýlar içinde hayat þartlarýnýn eþitsizliðinden þikâyet edebilecek yegane insan padiþahtýr. Ayný zamanda hem herkesten üstün, hem herkesten aþaðý bir vaziyette bulunan padiþah, istediði gibi bir evlilik yapma yetkisinden bile mahrumdur.” (S. 122)

Sýra þimdi tarihçi Chalcondyl’de: “Osmanlý ülkesinin hiçbir tarafýnda halktan üstün sayýlabilecek beylerle asilzâdelerden oluþmuþ hiçbir yüksek tabaka yahut soylular sýnýfý yoktur.” (Histoire générale des Turc, Paris, 1662)

“Osmanlý memleketini gezerken, bütün insanlarýn eþit olduðunu ilân eden Ýslâm kanununun dürüstçe uygulanýþý karþýsýnda derin düþüncelere daldým.” (James Baker, Turkey in Europe, Londra, 1877)

Ýþte bu yüzden hukuk ve adaleti konu olarak seçen organizasyonlara çok ihtiyacýmýz var. Ýstanbul iki gündür Ýlim ve Kültür Vakfý’nýn düzenlediði böyle bir sempozyuma ev sahipliði yapýyor. Konusu “Ýnsanlýk Onuruna Lâyýk Bir Dünya Ýçin Adâlet” olan bu sempozyum münasebetiyle bir kez daha anladýk ki, Türkiye’nin ve dünyanýn yeniden düzelmesinin adaletle çok yakýn iliþkisi var.

Sempozyumda yabancý profesörlerden birinin dediði gibi, adâletsiz hayat olmaz.

Yavuz BAHADIROÐLU
Gönderen: 19.11.2007 - 19:17
Bu Mesaji Bildir   KaLBeNuR üyenin diger mesajlarini ara KaLBeNuR üyenin Profiline bak KaLBeNuR üyeye özel mesaj gönder KaLBeNuR üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rifat56 su an offline rifat56  
5108 Mesaj -
Allah razý olsun...
Paylaþým için teþekkürler.

Adalet mülkün temelidir.
Gönderen: 19.11.2007 - 19:21
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 788 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
karaali70 (54), Mücahit58 (42), firdevs_91 (33), harman76 (48), gul2 (47), özgür3 (35), songokou (42), nuri72 (52), aysun saglam (46), dalin (39), caglar_1988 (36), emine_yilmaz (45), elif19 (37), morcali (63), enderim23 (46), aga2 (61), hüzünlü gurbet (46), yeþil (42), 1yavuz (53), suvari_ (41), gazeteci1985 (39), adem03 (45), azzat (60), huemeyra41 (32), Kursad_ist (46), ruhan_ruhani (41), eskalibo (50), neofatih (39), yuuusuf (43), yunuscelik (46)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.57735 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.