kamagra stromectol ivermectin chloroquine stromectol lamotrine lamprene lanoxin lansoprax largactil lasix leponex levaquin levitra oral jelly levitra professional levitra soft levitra super force levitra lexapro lidocaton lignospan lioresal lipanthyl lipitor lisitril comp lisitril lisopril plus lisopril litarex lithiofor lithobid lodoz lopid lopimed lopresor lopressor lora allergie lorado loratine lotemax lovelle loxazol loxitane lozol sr lozol lur
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » SORULAR & CEVAPLAR » S ALYKM

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
murat1 su an offline murat1  
S ALYKM
253 Mesaj -
BIR SORUM OLACAKTA LUTFEDIP CEVAPLARSANIZ MM OLURUM FITIR SADAKASI ILE ILGILI HADISLER VARMI VARSA NELER Allah Razı Olsun
Gönderen: 21.10.2006 - 16:04
Bu Mesaji Bildir   murat1 üyenin diger mesajlarini ara murat1 üyenin Profiline bak murat1 üyeye özel mesaj gönder murat1 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Gast ahmet gunay  
Fitre Sadakası
Misafir
Deðerli kardeþim;


Fitre sadakasý, Ramazan ayýnýn sonuna yetiþen ve temel ihtiyaçlarýndan baþka en az nisab miktarý bir mala sahib bulunan her müslüman için verilmesi vacib olan bir sadakadýr. Buna yalnýz "Fitre"de denir. Fýtrat sadakasý, sevab için verilen yaratýlýþ ikramý demektir.

Fitre sadakasýnýn vacib olmasý, zekâtýn farz kýlýnmasýndan öncedir. Orucun farz kýlýndýðý yýla rastlar. Bu bir yardýmlaþmadýr, orucun kabulüne ve can çekiþme ile kabir azabýndan kurtuluþa bir yoldur. Yoksullarýn ihtiyaçlarýný gidermeye, bayram gününün sevincine katýlmalarýna bir yardýmdýr. Bu yönü ile fitre sadakasý, insanlýk için bir hayýr ve bir görevdir.

Fitre sadakasý, Ramazan Bayramýnýn birinci günü fecrin doðuþundan itibaren vacib olursa da, bundan önce ve bundan daha sonra da verilebilir. Önceden verilmesiyle fakirler bayramlýk ihtiyaçlarýný gidermiþ olurlar.

(Üç Ýmama göre, fitre sadakasý Ramazanýn son akþamýnda güneþin batmasýndan itibaren vacib olur. Bayramdan sonraya býrakýlmasý ile bu sadaka düþmez, kaza edilmesi gerekir.)

Fitre sadakasý, nisab miktarý bir mala sahib olan her hür müslüman için vacibdir, ister çocuk olsun, ister mecnun olsun...

Bunlarýn velileri, bunlarýn mallarýndan bu sadakayý vermezlerse, kendileri balið olduktan veya iyileþtikten sonra bu sadakayý ödemekle yükümlü bulunurlar. Bu mesele, Ýmam Azam ile Ýmam Ebû Yusuf'a göredir. Ýmam Muhammed ile Ýmam Züfer'e göre, bunlara fitre sadakasý vacib olmaz. Bu gibilerin babalarý veya vasileri bu sadakayý onlarýn mallarýndan verirlerse, onu ödemek zorunda olurlar. Bu sadakayý onlar adýna vermek, babalar üzerine vacib olur. Fitrelerini babalar kendi mallarýndan verirler.

Bu nisabdan maksad, iki yüz dirhem gümüþ veya yirmi miskal altýn veya bunlarýn kýymetine denk bir maldýr. Bu mal, temel ihtiyaçlardan (borçtan, oturulan evden, ev eþyasýndan, bineceði at ve kuþanacaðý silâhdan, ailesinin bir aylýk veya bir yýllýk geçiminden) fazla bulunmalýdýr. Bu fazla mallarýn para veya ticaret malý olmasý þart deðildir. Bu fazla olan mal üzerinden bir yýl geçmesi de aranmaz.

Ýþte bu miktar bir mala sahib olan her müslüman için zekât almak veya vacib olan sadakalarý kabul etmek haramdýr. Üzerlerine kurban kesmek de vacibdir.

(Üç Ýmam'a göre, Bayram günü ile bayram gecesine mahsus olmak üzere, kendisi ile aile halkýnýn yiyeceklerinden ve temel ihtiyaçlarýndan fazla fitre miktarý bir mala sahib olan bir müslüman için fitre sadakasý vacib olur.)

Ramazan Bayramýnýn ilk günü fecrin doðuþundan önce vefat eden veya fakir düþen veya fecrin doðuþundan sonra dünyaya gelen veya (Ýslâma giren) bir müslümana fitre sadakasý vacib olmaz. Fakat fecirden sonra ölen bir müslümana vacib olur. Eðer vasiyet etmiþse, terekesinin üçte birinden ödenir. Varislerin kendi mallarýndan vermeleri de caizdir.

Nisab miktarý mal, fitre sadakasýnýn vücubundan sonra telef olsa fitre düþmez, çünkü verilmesi için önceden bir imkân hasýl olmuþtu. Zekât ise böyle deðildir, onda kolaylýðý gerektiren bir imkân gereklidir.

Ramazanda bir özür sebebiyle oruç tutamayan kimseye de fitre sadakasýný vermek vacibdir. Hasta, yolcu ve takatsýz kalmýþ ihtiyar gibi...

Nisabâ malik olan bir mümin hem kendisi, hem bunak ve mecnun olan evladý, hem küçük yaþta olan çocuklarý ve hem de hizmetinde bulunan köle ve cariyeleri için fitre sadakasýný vermekle yükümlüdür. Köle ve cariyeleri müslüman olmasalar da, bunlar için fitre vermesi yine vacibdir. Fakat ticaret için olan köle ve cariyelerden ötürü fitre vermek gerekmez. Çünkü bunlar zekâta baðlýdýrlar. Bir maldan hem zekât, hem de fitre vermek olmaz. Bunlar birleþmez.

Yukarýda açýklandýðý gibi, Ýmam Muhammed'e göre, zengin olan çocuklar için de fýtre sadakasý vermek babalarýnýn malýna düþen bir borçtur.

Fakir bir çocuðun babasý ölmüþ olursa veya fakir düþerse, dedesi (babasýnýn babasýgöz kırpma nisaba malik ise, çocuðun babasý yerine geçer ve fitre sadakasýný verir. Bununla beraber sahih görülen bir görüþe göre, bu çocuk için fitre vermek dedesi üzerine vacib olmaz.

Bir kimse, kendi zevcesinin ve akýl saðlýðý yerinde büyük evlâdýnýn fitre sadakasýný vermekle yükümlü olmaz. Çünkü bunlardan her biri kendi baþýna tasarruf hakkýna sahib mükellef kimselerdir. Onun için bunlardan her biri nisaba malik ise, zekâtýný kendi malýndan vereceði gibi, fitre sadakasýný da kendi malýndan vermekle yükümlüdür. Ayný zamanda sadakalarda bir ibadet manasý vardýr. Koca, zevcesine ait bir ibadet görevini yüklenmek için evlenmemiþtir.

Bir kimse, zevcesinin veya büyük yaþtaki evlâdýnýn fýtrelerini onlarýn izinleri ile kendi malýndan verecek olsa yeterli olur. Bunlar kendi idaresinde ve geçimi altýnda bulunduklarý takdirde izinleri olmaksýzýn vermesi de yeterlidir. Çünkü bu durumda âdet bakýmýndan izin var sayýlýr. Aile arasýnda bulunan diðer þahýslar hakkýnda da hüküm böyledir. Gerçek yönden veya âdet bakýmýndan izin gereklidir. Çünkü fitre sadakasýnda niyet bulunmalýdýr, niyetsiz verilemez. Böyle bir izin ise, niyet yerine geçer.

(Ýmam Þafiî'ye göre, zevcenin fitre sadakasý, kendisi zengin olsa bile, kocasýna aittir. Kendilerine ücret tayin edilmeyen hizmetçiler hakkýnda da hüküm böyledir.)

Bir kimse, kendi geçimi altýnda bulunsalar bile, babasýnýn ve annesinin fitre sadakasýný vermekle yükümlü deðildir. Baba fakir olduðu halde mecnun ise, fitresini vermek zorundadýr.

Fitre sadakasý dört cins maldan belli bir miktarda verilir. Þöyle ki: Buðdaydan yarým sa' (Irakîgöz kırpma ki, beþ yüz yirmi dirhem verilir. Buðday unu ile kavutu da, buðday hükmündedir. Arpadan, kuru üzümden ve kuru hurmadan da bir sa' (bin kýrk dirhem), verilir. Bunlarýn yerlerine kýymetlerinin verilmesi de caiz hatta daha faziletlidir. Fakat fakirlerin ihtiyacý bunlarýn kendilerine daha çok ise, o zaman kendilerini vermek daha iyi olur._____

Burada dirhemden maksad, zekât nisabýnda olduðu gibi, Þer'i dirhemdir. Bununla beraber her beldenin örfde kullandýðý dirhem ölçüsünü esas kabul etmek gerektiðini söyleyenler de vardýr. Örfi dirhem daha fazla olduðu için, fitre sadakasýný bundan vermek ihtiyata uygundur ve ziyade sevabý vardýr.

(Üç Ýmama göre, fitre sadakasý buðdaydan da bir sa'dýr. Fakat bu sa'dan maksad, Irak sa'yi deðil, Hicaz sa'yi olan 6931/3 dirhem miktarýdýr.)

Fitre sadakasý için buðday, arpa, üzüm ve hurma birer deðiþmez ölçüdür. Çünkü bunlardan maksad, fakirin bir günlük ihtiyacýný gidermektir. O da bunlarla karþýlanýr. Eðer belli bir para ölçü olarak gösterilmiþ olsaydý, bu gaye elde edilemezdi. Çünkü yiyeceklerin fiyatý zaman zaman deðiþmekte olduðundan, o belli para bazý yýllar bu maksadý karþýlar ve bazan da karþýlayamazdý.

Fitre sadakasý, zekât gibi niyet edilerek fakirlere temlik þekli ile verilir. Yemek ikramý þeklinde verilemez. Bu niyet, malý ayýrýrken yapýlabileceði gibi, fakire verirken de yapýlabilir. Ancak fakire bunu verirken fitre olduðunu söylemek gerekmez.

Fitre sadakasýný, aralarýnda zevciyet veya doðum bakýmýndan ilgi bulunanlarýn birbirlerine vermesi sahih deðildir. Bir kimse fitresini, fakir olan karýsýna, babasýna ve oðluna veremez.

Fitre sadakasý, Ýmam Ebû Yusuf ile Ýmam Þafýî'ye göre, fakir olan zîmmîlere de verilemez. Fetva da bu þekildedir. Çünkü bunun verilmesindeki maksad, bayram gününde fakir müslümanlarýn ihtiyaçlarýný gidererek onlarýn da bayrama sevinçle katýlmalarýný saðlamaktýr. Bu maksad, fitrenin zimmîlere verilmesi ile elde edilmez. Bununla beraber, fitrenin zimmîlere verilebileceðini söyleyen alimler diyorlar ki: Bu sadakadan asýl maksad, mutlak olarak fakirlerin ihtiyacýný bir ibadet niyeti ile karþýlamaktýr. Bu maksad, fakir zimmîlere verilmekle de kazanýlýr. Çünkü onlara verilecek sadaka da bir ibadettir.

Bir kimse fitresini bir fakire verebileceði gibi, birkaç fakire de daðýtabilir. Birçok kimseler de, fitrelerini birkaç fakire verebilecekleri gibi, bir fakire de verebilirler.

Fakat bir görüþe göre, bir fitre birkaç kimseye verilemez.

Birkaç fitre, gerek aynen ve gerek kýymet olarak sahiblerinin izni ile karýþtýrýlmýþ bir halde fakirlere verilebilir. Her fitreyi diðerinden ayýrmaya gerek yoktur. Bununla beraber fitrelerin ayrý ayrý verilmesi ihtiyata daha uygundur.

Fitre sadakasý, yükümlünün bulunduðu yerdeki fakirlere verilmelidir. Baþka yerlere gönderilmesi mekruhtur.

"Eksiklikten ve fazlalýktan münezzeh ve yüce olan Allah, doðruyu daha iyi bilir ve O'nun kereminin kemâlinden baþarýya ulaþtýrmasý ve mükâfatlandýrmasý umulur."


Selam ve dua ile...
Gönderen: 21.10.2006 - 19:41
Bu Mesaji Bildir   Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 653 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
ambulans64 (60), salihbayram (52), opel (54), islamci_genc (37), celal1974 (50), savage41xxx (52), LAZPARATOR61 (45), kral29 (35), siseyna (43), demir_kralll (33), yepremreha (47), YA_rab (31), zompur (54), ALMILA_GÜL (56), Mystigue (53), kecmk (53), akpinar61 (59), aqabe (60), agenc24 (52), y.erkek (52), internet22 (41), kutsalsavasc&ya.. (37), karindas (45), sehadet_61 (46), Serdar_ (44), bahtiyar28 (54), maun (42), bayramsalih (52), arifünal (64), HANCEREN (55), mecruh (45), MuSLimaNKa (34), bilalkale (50), DeLiCaN (944), veysel setdibi (62), tilli (51), erzurumlunet (46), sema_ihl (38), cemre (52), m.kara (58), yyunuss (39), x_X_x (41), Muhammed1968 (57), hçerçi (72), lcd (47), fatihreis (39), Baharayyildiz (40), haci_nl (47), cemil (46), yakupakyuz (60), gazikoc58 (51), Ankebut57 (45), L a V i N i a (40), sofu_23 (51), Beyaz dilek&cce.. (40), tabu (50), sümbül (37), yakupalan (45), Alperen Eren (46), HikmetSagir (81), YaSaX (44), Barnabas (39), islamasevdal&ya.. (38), ilyas1970 (54), criminalist (52), Ayhan-61 (58), nurayaz (30), mörscher (58), basmuharrir (58), Goodmanx (57), mahmut1968 (56), djnefret (41), karadeniz krali (54), ayseli (58), cengo06 (62), yasarerkek (52), hz.ömer (37), ismailxxx (46), tayyarozbak (40), karamurat1 (51), sari_kiz (38), kaslim (42), ayyildiz_70 (34), The Mediterrane.. (53), bahadir (50), ~TUTI~ (37), dostahasret (43), Selinnurx (56), apocalyptica (45), markat (46), derlerkahin (46), isa dogan (50), EROL AKBULUT (56), Yaseminnur (37), sehadet_aski (42)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.60054 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.