0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » SORULAR & CEVAPLAR » ICKI NEDEN PEYGAMBERIMIZ (sav) indirilen KURANI KERIMDE HARAM KILINMISDIR

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
zehra03 su an offline zehra03  
ICKI NEDEN PEYGAMBERIMIZ (sav) indirilen KURANI KERIMDE HARAM KILINMISDIR
16 Mesaj -
"Esselamu aleykum hocam, peygamber efendimiz (sav) gonderilen kurani azimussanda icki haram kilinmistir belli araliklarda gonderilen sure-i bakara, 219; nisa suresi, 43; ve sonuncusunda maide suresindeki ayet 90 ve 91 icki tamamen haram kilinmistir. sebebi tabiiki hepimizin bildigi gibi sarhosluk yaratip insanlara faydasindan cok zarar verdigini icindir. sormak istedigim seye gelince degerli hocam, burada din dersinde dunyadaki butun din dersleri hakkinda konular isliyoruz ve bu hafta budizm hakkinda bilgiler edindik, ve edindigim bilgiye gore budizm yahudilik zamanlarinda, hiristiyanliktan onceki zamandada var olusu ve dikkatimi ceken budizm sartlarinda sarhosluk yaratacak seylerin yasak olusu? tabii bunun icinede ickide girmektedir. 1-)hazreti allah hic suphesiz gecmiside gelecegide bilendir! amenna, icki peygamber efendimiz zamaninda haram kilindi peki ondan onceki peygamberler o zamanlarda haram kilinmadigi icin icki icmislermidir, buna ait hadisi serif veya bir ayeti kerime varmidir? 2-) peki peygamberimizden evvel,ickinin insanlara zararli oldugu malum, neden peygamberimizden once ickinin ilk yapildigi zamanda o zamandaki peygamber araciligla icki haram kilinmamistirda peygamberimiz zamaninda haram kilinmistir?buradaki incelik, hikmeti kavrayabilmekten acizim hocam allah rizasi icin aydinlatin beni."

diye bir soru sormustum bi kac hafta once ama teknik olarak bi hata olusup sorum size ulasmamisda olabilir, bu sure zarfinda cevremdekilerle muzakerelerde bulunup kafama yatacak cevabi aramaya calisdim.

suan daha sakin ve konuyu daha derinden dusundugumde kendimce cok guzel ve aklima yatan bi sonuca ulasdim ama acaba dogrumu dusunuyorum yanlismi bilemiyorum bir hadis isiginda dusunemedigimden..

icki peygamberimizden (sav) evvel haram kilinmadigi icin diger peygamberlerde icmis olabilir tabiiki, ve devamla onceki dusuncelerimde allahu azimussan ickinin zararli oldugunu bildigi gibi neden peygamberimizden onceki topluluklarada haram kilmamisdir diye bi soruyla yaklasmisdim, fakat konuya tek bir tarafdan degilde daha acik bir sekilde bakarsak eger efendimize gelen ayetlerde de aciklandigi gibi ickinin YARARINDAN cok zarari vardir, diye gecmesi bence en guzel cevabi vermektedir, eger icki ilk yaratildigindan itibaren haram kilinsaydi eger, insanlar ickiye bi nevi nahos, pis bir sey diye yaklasilacak ve belkide suan ornegin tibdaki cok buyuk degeri olan uyusturucu maddesi olarak kullanilan ilaclarin ham maddesi olan alkolun yarari anlasilmayacak ve cok elem verici sonuclar olusacakti. ve yine tabiiki ickinin bi nevi insanlari sarhos ettigide bilinemeyecek ve tabiiki tibdada kullanilmayacakti.. oyle ise allahu azimussan kullarini adem (as)dan son nebi peygamberimizin zamanina kadar ickinin zararlarini ve faydalarini musahade edip ve bir bela bin nasihatten evladir sozlerine muteakib, insanlarin ickinin dogurdugu elem ve acilari insanlara yasayarak gorup idrak etmeleri icin verdigi bi nevi imtihandi, diye dusunuyorum.
ve rabbim efendimizden onceki kavimlere haram kilmadigi ickiyi son din ISLAM la birlikte tamaman haram oldugunu aciklamis ve son noktayi son kitabimiz KURANI KERIMDE BILDIRMISDIR!

BUDIZMDE ickinin yasaklanmasi konusuna gelince, budizmin hepimizinde bildigi gibi hak bir din olmadigi ve kitaplarin her zaman yenilendigi ve yine alkolunde yasaklanmasi islam dinimizden aydinlanarak koyduklarina inaniyorum! sadece budizm dersinde isledigimizde ogretmenin ickinin peygamberimizden onceki bi dinde yasaklanmisdir diye soylemesi sonucunda "neden icki efendimizden once degilde efendimize indirilen Kurani azimussanda indirilmisdir" diye bir soru uyandirmisdi. ama sonuc olarak bunun rabbimin efendimizin ummeti olan bizlere bir lutuf ve ikrami olarak , bizden onceki ummetlerden bir ibret almamizi bize lutuf eden rabbim, SUKURLER OLSUN!

" acaba sonuc olarak dogru bi karara varabildim mi hocam??? "


Mesaj 1 kez düzenlendi. En son zehra03 tarafından, 18.10.2006 - 13:49 tarihinde.
Gönderen: 14.10.2006 - 13:04
Bu Mesaji Bildir   zehra03 üyenin diger mesajlarini ara zehra03 üyenin Profiline bak zehra03 üyeye özel mesaj gönder zehra03 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Gast ahmet gunay  
Peygamberimiz(s.a.v) "Hem sarhoşluk verici, hem uyuşturucu maddelerden ümmetimi men ederim." buyurmaktadır.
Misafir
Ýslam dini, fert ve toplum açýsýndan zararlý olabilecek saðlýðý, huzur ortamýný menfi açýdan etkileyebilecek tutum ve davranýþlardan sakýnýlmasý hususunda bazý yeme ve içmelerde yasaklar koymuþtur, bundan maksatta þüphesiz ferdi ve toplumu huzurlu bir ortamda yaþatmaktýr, yoksa þahýslara eziyet deðildir oysa bugün cemiyete baktýðýmýzda, iradesini iyi yolda, toplumun menfaatleri istikametinde deðerlendiren, baþkalarýnýn hoþ karþýlamayacaðý ki Ýslam dini bakýmýndan tahdit getirilmiþ nahoþ karþýlanan davranýþlardan uzak olan insanlar sevilmekte, bunun aksi bir yaþantý ve davranýþlarda olan insanlar ise sevilmemektedir.

Þüphesiz insanlar tarafýndan sevilmeyen kiþiler Allah tarafýndan da sevilmez ve kendisine itibar edilmez, hiçbir talebi kabul görmez, dünyada yalnýz kaldýðý gibi ahirette þefaat karþýlýðý görmez onun içindir ki Cenabý Hakk'ýn emir ve yasaklarýna uyan kimseler koruma altýna alýnýr, ailede toplum içinde sevilmeyen deðil kendisine güvenilen bir gözle bakýlan kimse olur. Allah kulunun sevilen bir kul olmasýný istediði için yasaklar koymuþtur. Ýnsan nefsinin arzularýna karþý koymak suretiyle kendisini korumasýyla hem Allah katýnda itibarlý kul hem de insanlar yanýnda sevilen fikrine itibar edilen bir insan olarak insanlarýn duasýný alýr. Yasaklarý bu þekilde deðerlendirdiðimizde haramlar neden haram, helaller neden helal sorusunun cevabý kendiliðinden ortaya çýkmýþ olur.

O halde þu soruyu sormamýz lazým, Kim kendisine zarar vermesi muhtemel olan bir insanla arkadaþlýk yapar, elbette hiç kimse, ancak yazýlý ve görsel basýnda çýkan bazý haberlere baktýðýmýzda zararlý alýþkanlýklara mübtela olmuþ (içki, kumar, uyuþturucu gibi) güya arkadaþ olanlarýn birbirlerinin hayatýna kastettiklerini, kardeþini, eþini, çocuklarýný öldürdüklerini, daha deðiþik cinayetler ve ýrza geçme olaylarýna karýþtýklarýný görüyoruz.

Yýkýlan yuvalar, periþan olan evlatlar analar, babalar, bu manzaralar neyin sonucudur. Oysa dinin hükümlerini yerine getirmede müslümana düþen görevleri sýraladýðýmýzda kula düþen nedir?.

1) Dini muhafaza: Dinin korunmasý þüphesiz emirlerin yerine getirilmesiyle mümkündür, bu da imanla olur zira iman kaybolursa din kendiliðinden kaybolur. Ýbadetle ancak insanýn kalbine yerleþen iman korunur. Yasaklardan sakýnýlarak iman korunur. Haram önemsenmeden devam edilerek iman korunmaz. Cenabý Hak Maide suresinin 90. ve 91. ayetlerinde Ýmaný tehlikeye düþüren akli melekelerinin kaybolmasýna ve böylece suç iþlemeyi kolaylaþtýran içkiyi yasak etmiþtir. Ayeti Kerimelerde ; "Ey iman edenler, içki kumar, putlar, fal oklarý, þüphesiz þeytan iþi pisliklerdir. Bunlardan sakýnýn ki, kurtuluþa eresiniz"

"Þeytan þüphesiz, içki ve kumar yüzünden aranýza düþmanlýk ve kin sokmak ve sizi Allah'ý anmaktan, namazý kýlmaktan alýkoymak ister, artýk bunlardan vazgeçtiniz deðil mi? buyurulmaktadýr. Bu ayetler bize her þeyi açýklamaktadýr.

Beþer fýtratýnýn üzerinde birleþtiði ilk bað þüphesiz akide baðý, itikat ve iman baðýdýr. Bu bað bir gönülde yer etmedikçe o gönülde ne ahlaki duygular, ne eðitim prensipleri ne de ictimai ýslahat metotlarý yerleþebilir. Bunu bugünün insaný ile geçmiþi kýyasladýðýmýzda, suç iþleyip cezaevinde yatýp tekrar suç iþleyen insan misali eski cahiliyet alýþkanlýklarýný terk etmek için gönüllere imanýn yerleþmeye baþlamasýyla dinin muhafazasý için, içkinin tahribatýyla eski cahiliyet alýþkanlýklarýna geri dönme tehlikesi sezenler, içkinin haram olmasý için adete dua ediyorlar.

Hz. Ömer (r.a) "Allah'ým bize içki hakkýnda gönüllere þifa verici bir açýklama bildir"diye dua ediyor.

Ýçki içenlerin bir müslümana yakýþmayan davranýþlarý, akli melekelerin zaafa uðramasýyla yapýlan yanlýþlýklar, içki meclislerinde çýkan rezaletlikler, düðünlerde görülen nahoþ olaylar adeta cahiliye günlerini hatýrlatmaya baþlamasýyla ilahi teblið baþlýyor. Niçin?, Müslümaný korumak için

Birinci olarak Nahl suresi 67 ayette, "Üzümün ve hurmanýn meyvelerinden de, ondan siz içki ve rýzýk edinirsiniz" buyurulmasýyla, güzel rýzýkla içkinin ortaya koyduðu nahoþ manzaranýn kýyaslanmasý isteniyor, içki ayrý þey, güzel rýzýk ayrý þey, Mukayese içki ile güzel rýzýk birbirinden ayýrt ediliyor, burada içki yasaðýna hazýrlýk var. Akabinde müslümanýn gönlüne hükmeden mantýðý yoluyla dini ve vicdaný duygularý harekete geçiriliyor.

Ýkinci merhalede Bakara suresi 219. ayet: "Sana içki ve kumardan sorarlar. Deki: her ikisinde de büyük günah vardýr. Günahlarý ise faydalarýndan daha büyüktür." Hz. Ömer çaðrýldý. Ayet okundu, Ömer yine "Allah'ým içki hakkýnda bize gönüllere þifa verecek bir açýklama bildir." diyor kesin sonuç bekliyor.

Gönüller yine imtihanda, günahý faydasýndan daha büyük, o halde içki ve kumarý terk etmek daha iyidir. Herhangi bir þeyin helal veya haram oluþu, fayda veya zararýnýn az oluþu ile mukayese edilmesini gerektirir. O zaman fayda gözetilmeli . Burada günahlarý faydasýndan daha fazla olduðu zikredildiðine göre günahtan uzaklaþmak gerekir ve Ashab-ý Kiram'da öyle yapmýþtýr.

Üçüncü merhalede, Hz. Ali bir olayý nakleder. Abdurrahman ibni avf, bizim için yemek hazýrladý ve bizi davet etti. Bize içki içirdi, bazýmýz sarhoþ oldu, o sýrada namaz vakti geldi . birisini imamlýða geçirdiler. Kafirun suresini yanlýþ okumasý üzerine Nisa suresi Ayet 43 nazil oldu. "Ey iman edenler, sarhoþ iken ne söylediðinizi bilmedikçe namaza yaklaþmayýn, cünüp olduðunuz zaman da gusledinceye kadar namaza yaklaþmayýn", Ayeti Kerimesinin nüzul olmasýndan sonra Hz. Ömer yine "Allah'ým içki hakkýnda bize gönüllere þifa verecek bir açýklama bildir" diye dua etmiþtir.

Dördüncü merhalede, Maide suresinin 90. ve 91. ayetleri ile kesin hüküm kondu.

Ýþte Rabbani nizam, bütün bunlarý tedrici olarak gönüllere yerleþen iman, sonunda tatlýlýkla iþi neticeye baðladý, kesin bir þekilde haram kýldý. Böylece imana, itikada zarar verebilecek davranýþlardan ferdi ve toplumu kurtarma gayesi ortaya kondu.

O halde Müslümanýn görevini ilahi mesaja kulak vererek dinini muhafaza etmesine yardýmcý olunduðu gibi insaný Allh'ý anmaktan alýkoyacak ve aklý muvazenesine zarar verecek Allah'ýn huzurunda bir an bile uzaklaþmadýðýný unutmayarak aklýný koruyacak, kainatýn güzelliklerini anlayacak, beyin gücünü iyilik için, yardým için, þefkat için kullanacak, kin ve nefretten uzak, dostluklarýn yaþatýldýðý bir toplum ve Allah sevgisiyle dolu bir kalp olacak, Akýl korunacak zira dini muhafaza haramlardan sakýnmak ve imanýn korunmasý içinde ibadete devam etmek oluyor ki aklýn korunmasý gerek çünkü aklý olmayan dini hükümlerin yerine getirilmesinden sorumlu deðil zira ne yaptýðýný yada yapmak istediði bir þeyin nereye varacaðýný kestiremiyor mesela namaz, oruç gibi ibadetlerde, Hadisi Þerif "Ýnsaný insan yapan aklýdýr. Aklý olmayanýn dini de yoktur."Buyurur.

Alkolde bir noktada, insanýn belirli bir zaman içinde olsa þuurun kaybolmasýna ve yanlýþlýklar yapmasýna sebep olabiliyor. Hatta normal zamanlarda, samimi olan bir dostunu öldürebiliyor sonuçlarý çoðaltmak mümkün. Onun içindir ki Kur'anda namaz farz kýlýndýðý gibi müslümanýn namazdan sorumlu tutulacaðý hükmüne raðmen Cenab-ý Hak "Ýçkili olduðunuz halde namaza yaklaþmayýn"buyurmakla içkili olan birini huzuruna gelmemesini istiyor ki bunun yorumunu size býrakýyorum. Biraz evvelki okuduðumuz Ayet-i Kerimede içkinin kati olarak haram olduðunu beyan ettik.

Hadisi þeriflerinde Hz. Peygamber(s.a.v) buyuruyor.: Ýbni Abbas (r.a) rivayeti, Her içki sarhoþluk vericidir ve sarhoþluk verici herþey haramdý

"Bir þeyin çok miktarda alýnmasý insana sarhoþluk veriyorsa onun azýda haramdýr, bütün sarhoþluk veren haramdýr." Avuç dolusu sarhoþluk verenin katresi yani damlasý da haramdýr.(Hadis), bu yasaklamadan amaç nedir

A) Kulun Allah'a karþý sorumluluðu olan ibadetten uzak kalmayýp imanýný korumasý yani dinini muhafaza etmesi.

B) Saðlýðýna zarar vereceði akli melekelerini kaybedeceðinden dolayý, bedenin ve aklýn muhafazasý böylece en güzel bir biçimde yaratýlan insanýn o güzelliðini korumasý baþkalarý yanýnda gülünç duruma düþmemesidir. Ayrýca kýyamet gününde sýhhatini nerede kaybettin suali ile karþýlaþmamasý amaçlanmýþtýr. Zira Hadisi Þerifte "Kýyamet günü kul beþ sorunun cevabýný vermeden yerinden ayrýlamaz"

Sýhhatini nerede, nasýl kaybettin diye sorulacaktýr. Kiþi beden benim, istediðim gibi hareket ederim mantýðý geçerli olmadýðý gibi faydalýdýr da denemez.

Hadisi Þerifte, þu muhakkak ki içki deva(þifa) deðildir. Bilakis marazdýr yani hastalýk vericidir. Alkolün ilaç gibi kullanýlmayacaðý bir gýda gibi kullanýlmayacaðý Hadisi Þerifte bildirilmesi týbbi bakýmdan da teyid edilmektedir. Nitekim Amerikan Týp Birliðinin bu hususta kesin ifadesi, yetkili bir heyet þöyle diyor "Alkollü içkilerin tedavi edici bir ilaç gibi ve vücuda faydalý bir gýda gibi kullanýlmasýnýn hiçbir ilmi temeli, esasý yoktur.(The Journal of American Medical Association 68,1837,1917) (Tý Jurnal of Amarikan Medikal Assosýeyþýn)

Ýçkinin faydalý olduðu iddiasý ise içki üreten firmalarýn iddialarýdýr. Alkollü içkiler nedir?, bu tabirden ne anlamalýyýz diyemeyiz zira hangi içki tipinde olursa olsun alkollü içkiler meyve ve tahýllarýn fermantasyonu, mayalandýrýlmasý neticesinde elde edilir, bazýlarýnýn iddia ettiði gibi içkinin tamamý alkol olmayabilir, içerisinde su, þekerli madde ve benzeri þeyler bulunduðu ancak asýl zararlý olan etil alkol dediðimiz kimyevi maddenin bulunmasýdýr. Yapýlan analizlerde içkilerin muhtevasýnda mineraller vitamin proteinler ve yaðlar gibi vücuda faydalý olan maddelerin bulunmadýðý ve besleyici deðerinin olmadýðýný ortaya koymuþtur

C) Maddi yönden çocuklarýnýn, aile efradýnýn ihtiyaçlarýný, rýzkýný bu þekilde harcamasý aile efradýnýn haklarýný gasbtýr. Baþkalarýna zarar vermektir. Hakk'ýn ihlalidir. Alýþkanlýk sonucu ailelerin nasýl bir periþan duruma düþtüklerini hep seyrediyoruz, zaruri ihtiyaçlarý dahi karþýlanamayan ailelerde, ailevi huzursuzluklar ve boþanmalar v.s. sýkça görülmektedir. O halde fert ve toplum olarak hepimize düþen görev bu beladan, bu illetten gençleri ve toplumumuzu korumaktýr.

3) Bir diðer görevi nefsi muhafaza: ferdi açýdan deðerlendirildiðinde içkinin kumarýn haram oluþunu anlayýp uzaklaþacak olan insanýn, nefsini disipline edebilmesi ile mümkündür. Niçin yaratýldým ne yapmalýyým sorularýnýn cevabýný dini sorumluluðu açýsýndan deðerlendirip kendisini koruyan insan, ayný zamanda neslini de muhafaza edecekt

4)Neslin korunmasý: iyi örnek olmak inancýn ve imanýn öðretilmesi ile mümkün olacaktýr. Helal ve Haram kavramlarý onun nesline örnek olacak hani babaya bakarak yolunu tayin eden evlat, elbette ebeveynin kendisi için taþýdýðý sorumluluðu taþýyacak ve onlarý model olarak alacaktýr.

Ýþte Ýslam burada anne ve babayý çocuklarýnýn yetiþmesinden sorumlu tutuyor çünkü zararlý ve faydalý olan alýþkanlýklarý çocuk anne ve babasýna bakarak tayin edecektir. Görev yaptýðým bir yerdeki hatýramý anlatmak istiyorum.........: "iþte neslin korunmasý.

5)Malý muhafaza: Hadisi þerifte Peygamber(s.a.v) "Kýyamet gününde kazancýný nerede sarfettin sualinin cevabý alýnmadan kul yerinden ayrýlmaz" buyurmaktadýr. Yani kiþi malý ben kazanýyorum istediðim gibi sarfederim diyemez, ona malý kazanma fýrsatýný veren Cenabý Hak'týr. Kazancýndan muhtaç kiþilerin zekat hakký vardýrr, çocuklarýn bakým ve zaruri ihtiyaçlarýnýn karþýlanmasý gerekir. Þahsi olarak kendisine ait bir mal deðildir,sorumluluðu vardýr onun için gayri meþru bir yere sarfedemez. Aslýnda ciddi olarak kiþileri düþündürecek olan baþlangýç ve sonuç arasýnda baðlantý kuramamaktýr.

Þu hususu týp otoriteleri ortaya koymuþtur, Ýçkinin baþlangýcý genç dimaðlarý uyuþturucu alýþkanlýðýna kadar götürmekte buda önünün alýnmasýnda büyük sýkýntýlar yaþanan bir felaket olmaktadýr, inancý ve imaný zayýf olan, topluma karþý sorumluluklarýný unutan bazý kiþiler, kazançlarý uðruna gençleri zehirlemekten adeta zevk alýyorlar, onlar için esas olan para kazanmak, geçler ölmüþ, analar, babalar aðlamýþ umurlarýnda deðil, bu topluma yapýlan en büyük kötülük ve insanlara yapýlan en büyük zulümdür. "Allah zalimleri asla sevmez"esas olan dünya için deðil ahiret için yaþamak, müslümanýn en baþta gelen görevidir. Zulüm ile abad olunmaz. Kazandýðýný zanneden zavallý çok þeyini kaybediyor, kullanan da insanlýðýný ve dünyasýný kaybediyor, bir hiç uðruna bazen genç yaþta ölüp gidiyor. Ahiretini de sonsuza kadar ceza ile hazýrlýyor. Oysa Peygamberimiz(s.a.v) "Hem sarhoþluk verici, hem uyuþturucu maddelerden ümmetimi men ederim." buyurmaktadýr.


Mesaj 1 kez düzenlendi. En son ahmet gunay tarafından, 21.10.2006 - 18:23 tarihinde.
Gönderen: 21.10.2006 - 18:20
Bu Mesaji Bildir   Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1422 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
rizabasi (42), MÝRAY (33), exyoung (46), ciger parem (40), esedim (47), vysldemir (48), Evzai (44), Emine Ferah (45), uður23 (37), adaletimsaliöme.. (54), kerim99 (42), furkan_34 (41), zaman yolcusu (36), zelihanur (41), huriye (34), Q-DogaN (45), BaY_X (38), tugba55 (38), Muvatta (44), necati (58), aansizin (48), mushab_bin_umey.. (40), Piri Sami (54), nihal efe (52), SYCLAPS (44), gönülseli (44), beheer (55), ututgun (64), Abis (38), ibrahim yuvarla.. (57), ^^MuSaB^^ (48), muhammetenver (64), arifemin (36), tatubey (60), Moralioglu (53), fener1980 (45), alperozturk (41), ordulu (55), Tufan (41)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.97285 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.