0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » SORULAR & CEVAPLAR » Vakitler ve Namaz

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Gast Misafirsoruyor  
Vakitler ve Namaz
Misafir
Degerli hocam,

namaz vakitleri hakkinda 3 sorum olacak:

1. Sabah namazimi uyaninca kilip ise gidiyorum. Kusluk vaktinde kilmak haramdir gibi seyler duydum kusluk vakti ne zaman oluyor?

2. Her namaz vaktinin öncesindeki 45 dakika namaz kilinmaz diye duydum. Bu sadece sabah ve aksam namazlari icin mi gecerli yoksa 5 vakit icin de ayni yasak var midir?

3. Yatsi namazi gece yarisina cok yakin bir vakte denk geliyor. Calistigim icin o saate kadar bekledigimde uykusuz kaliyorum. Uyuyup ertesi gün kaza etsem uygun olur mu?

Allah razi olsun hocam bu ara vakitlerden dolayi kafam cok karisti.
Gönderen: 22.05.2006 - 12:31
Bu Mesaji Bildir   Yukari
Gast ahmet gunay  
Misafir
Deðerli kardeþim;

Farz namazlar ile bunlarýn sünnetleri, vitr, teravih ve bayram namazlarý için vakit þarttýr. Farz namazlar; sabah, öðle, ikindi, akþam ve yatsý namazlarýndan ibarettir. Cuma namazý da öðle namazý yerine geçer. Namazýn yükümlüye gerekli olmasý ve kýlýndýðýnda da geçerli sayýlmasý kendisine baðlý olan "namaz vakitleri"ni bilmeyi gerektirir. Bu vakitler Kitap ve Sünnetle belirlenmiþtir:

1) Sabah Namazýnýn Vakti:

Ýkinci fecrin doðmasýndan güneþin doðmasýna kadar olan süre, sabah namazýnýn vaktidir. Ýkinci fecir; sabaha karþý doðu ufkunda yayýlmaya baþlayan bir aydýnlýktan ibarettir. Bununla sabah vakti girmiþ, yatsý namazýnýn vakti çýkmýþ ve oruç tutacaklar için bu ibadet baþlamýþ olur. Bu yüzden buna "fecr-i sadýk" denir. Bunun karþýtý, birinci fecirdir. Bu, doðu ufkunun ortasýnda yükseklere doðru, iki tarafý karanlýk ve uzunlamasýna bir hat þeklinde yayýlan bir beyazlýktýr. Bu beyazlýk kýsa bir süre sonra kaybolur ve kendisini bir karanlýk izler. Bundan sonra ikinci fecir doðar. Bu birinci fecre, sabahýn gerçekten girdiðini göstermemesi ve yalancý bir aydýnlýk olmasý yüzünden "fecr-i kâzib" adý verilmiþtir. Bu fecir gece hükmündedir. Bununla ne yatsý namazý çýkmýþ ve ne de sabah namazý vakti girmiþ olmaz. Oruç tutacaklarýn bu süre içinde yiyip içmeleri de caizdir.

Zira Hz. Peygamber (s.a.s) þöyle buyurmuþtur: Fecir (þafak) iki tanedir. Birincisi yemeyi içmeyi haram kýlan ve kendisinde namaz kýlmayý helal kýlan fecirdir. Ýkincisi ise, sabah namazýný kýlmak caiz olmayan, fakat yemek içmek helal olan fecr-i kâzibtir" (es-San'ânî, Sübülüs-Selâm, 2. baský, t.y., I,115). "Sabah namazýnýn vakti ikinci fecrin doðmasýndan, güneþin doðuþuna kadardýr" (Buhârî, Mevâkît, 27; Ebû Dâvûd Salât, 2; Ýbn Mâce, Salât, 2; Nesâî, Mevâkît,15; Ahmed Ýbn Hanbel, II, 210, 213, 223).

2) Öðle Namazýnýn Vakti: Öðle vakti, güneþin gökyüzünde çýktýðý en yüksek noktadan batýya doðru meyletmesiyle baþlar ve her þeyin gölgesinin bir misli uzamasýna kadar devam eder. Cisimlerin, güneþ tam tepe noktada iken yere düþen gölgesi (fey-i zeval), bunun dýþýndadýr. Öðlenin bu vaktine "asr-ý evvel" denir. Bu, Ebû Yusuf, Ýmam Muhammed, Þâfiî, Mâlik ve Ahmed b. Hanbel'in görüþüdür. Ebû Hanîfe'ye göre ise, öðlenin vakti, fey-i zeval dýþýnda, cisimlerin gölgesi, iki misli uzayýncaya kadar devam eder. Bununla öðle namazý vakti çýkmýþ, ikindi vakti girmiþ olur. Buna "asr-ý sânî" denir.

Hac farizasýný yerine getirmek için dünyanýn her tarafýndan Mekke ye gelen müslümanlar, namazlarýný Harem-i Þerifte kýlmaya özen gösterirler.

Cisimlerin gölgesinin mislini hesaplamada, zeval vaktinde bu cisimlerin sahip olduklarý gölge, uzunluðu itibar etmede uzayan gölgeye ilâve edilir.

Çoðunluk fakihlerin delili þu hadistir: Cebrail aleyhisselâm, Hz. Peygamber'e namaz vakitlerini öðretirken, ikinci gün her þeyin gölgesi bir misli olduðu zaman öðle namazýný kýldýrmýþtýr (Ebû Dâvûd, Salât, 2; Tirmizî, Mevâkît,1; Nesâî, Mevâkît, 6, 10,15; Ýbn Hanbel, I, 383, III, 330; Mâlik, Muvatta', Salât, 9).

Ebû Hanîfe'nin delili ise, Hz. Peygamber'in þu hadisidir: "Öðle namazýný hava serinlediði zaman kýlýnýz. Çünkü öðle vaktindeki sýcaklýðýn þiddeti, cehennemin sýcaklýðýný andýrýr" (Buhârî, Mevâkît, 9, 10, Ezân, 18). Arabistan yöresinde sýcaðýn en þiddetli olduðu zaman, her þeyin gölgesinin bir misli olduðu zamandýr. Bu yüzden öðleyi yazýn serine býrakmak (ibrâd) müstehap sayýlmýþtýr (el-Mevsilî, el-Ýhtiyâr, I, 38, 39; Zühaylî, a.g.e., I, 508).

Cuma namazýnýn vakti de, tam öðle namazýnýn vakti gibidir.

3) Ýkindi Namazýnýn Vakti: Ýkindi vakti, öðle vaktinin çýktýðý andan itibaren baþlar ve güneþin batmasý ile son bulur. Ýkindi vakti; çoðunluk müctehidlere göre, her þeyin gölgesinin bir misli, Ebû Hanîfe'ye göre ise, iki misli olduðu andan itibaren baþlar ve ittifakla güneþin battýðý zamana kadar devam eder. Zira Hz. Peygamber (s.a.s) þöyle buyurmuþtur: "Güneþ batmadan önce, ikindi namazýndan bir rekata yetiþen kimse, ikindi namazýna yetiþmiþtir" (Malik, Muvatta', Vükût, 5; Ebû Dâvûd Salât, 5; Ýbn Mâce, Salât, 2; Ýbn Hanbel, II, 236, 254).

Çoðunluk müctehidlere göre, ikindi namazýný güneþin sararma vaktine kadar geciktirmek mekruhtur. Çünkü Resulullah (s.a.s) þöyle buyurmuþtur: "Bu vakitte kýlýnan namaz münafýklarýn namazýdýr. Münafýk oturup güneþi bekler. Güneþ þeytanýn iki boynuzu arasýna girdiði (batmaya yüz tuttuðu) zaman, çabuk olarak ikindiyi dört rekat kýlar, Allah'ý çok az anar" (Mâlik, Muvatta', Kurân, 46).

Ýslâm âlimlerinin büyük çoðunluðuna göre Kur'an-ý Kerim'de sözü edilen "orta namaz", ikindi namazýdýr. Delil, Hz. Âiþe (r.anhâgöz kırpma'nin naklettiði þu hadistir: "Hz. Peygamber (s.a.s); "Namazlara devam edin, orta namaza da devam edin" (el-Bakara, 2/238) ayetini okudu. "orta namaz ise ikindi namazýdýr" buyurdu (Ebû Dâvûd Salât, 5; Ýbn Hanbel, V, 8; Ýbn Kesîr, Muhtasaru Tefsirî Ýbn Kesîr. thk. M. Ali es-Sâbûnî, Beyrut 1981, I, 218). Ýkindi namazýna "orta namaz" denmesi iki adet geceye ait, iki adet de gündüze ait namazýn arasýnda bulunmasý yüzündendir.

4) Akþam Namazýnýn Vakti: Akþam namazýnýn vakti, güneþ yuvarlaðýnýn tam olarak batmasýyla baþlar ve þafaðýn kaybolmasý ile sona erer. Ebû Hanîfe'ye göre, þafak, akþamleyin batý ufkundaki kýzartýdan sonra meydana gelen beyazlýktýr. Ebû Yusuf, Ýmam Muhammed ve Hanefiler dýþýndaki diðer üç mezhep ile Ebû Hanîfe'den baþka bir rivayete göre ise þafak, ufukta meydana gelen kýzýllýktan ibarettir. Bu kýzýllýk gidince, akþam namazýnýn vakti çýkmýþ olur. Delil, Ýbn Ömer'in; "Þafak, ufuktaki kýrmýzýlýktýr" (es-San'ânî, Sûbûtüs-Selâm, I, 106) sözüdür. Hanefilerde fetvaya esas olan görüþ Ebû Yusuf ve Ýmam Muhammed'in görüþüdür.

5) Yatsý Namazýnýn Vakti:

Yatsýnýn vakti, kýrmýzý þafaðýn kaybolduðu andan itibaren baþlar ve ikinci fecrin doðmasýna kadar devam eder. Ýkinci fecir doðunca yatsýnýn vakti çýkmýþ olur. Delil, Ýbn Ömer (r.a)'den rivayet edilen þu hadistir: "Þafak kýrmýzýlýktýr. Þafak kaybolunca namaz kýlmak farz olur" (es-Sanânî, a.g.e., I,114). Baþka bir delil, Ebû Katade hadisidir: "Uyku halinde kusur yoktur. Kusur ancak, diðer namazýn vakti gelinceye kadar namazý kýlmayandadýr" (Müslim, Mesâcid, 311).

Yatsý namazýný gecenin üçte birine kadar geciktirmek müstehaptýr. Gecenin yarýsýna kadar geciktirmek mübah, bir özür bulunmadýkça ikinci fecre kadar geciktirmek ise mekruhtur. Çünkü bu durumda namazý kaçýrmaktan korkulur.

Vitir namazýnýn vaktinin baþlangýcý, yatsý namazýndan sonradýr. Vitrin sonu ise, ikinci fecrin doðmasýndan biraz önceye kadardýr.

Vitir namazýný, uyanacaðýndan emin olmayan kimse için uyumadan önce kýlmak, uyanacaðýndan emin olan kimse için ise, gecenin sonuna kadar geciktirmek daha faziletlidir.

Selam ve dua ile...
Gönderen: 22.05.2006 - 22:46
Bu Mesaji Bildir   Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1686 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
burcunur (42), jihad soldat (43), alpakman (34), kerbela_34 (41), SpedeR (47), eminilhan (47), Glkc (36), mujdatciftci (35), aklima gelmedi (34), meraladem (39), heval yunus (34), muhammet ali (38), sosyolog983 (41), agus (44), müslüman cocuk (37), nakirev (42), enime (42), furkan_^^ (49), guller (44), sahdamar (41), metin uzun (42), abdulsamet (55), negative (39), homurhomur (51), snibsirm (44), husamaygor (37), estor (63), caykarali61 (43), aLi_osman (36), Avci_55 (37)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.83117 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.