0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » ~~~ RaMaZaN-I ŞERiF ~~~ » ORUÇ HAKKINDA BİLMEMİZ GEREKENLER...

önceki konu   diğer konu
10 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
rifat56 su an offline rifat56  
ORUÇ HAKKINDA BİLMEMİZ GEREKENLER...
5108 Mesaj -

ORUÇ HAKKINDA BÝLMEMÝZ GEREKENLER



(Bu Metin Din Ýþleri Yüksek Kurulu Baþkanlýðýnca Hazýrlanmýþtýr)

I. ORUÇ ÝBADETÝNÝN HÝKMET VE FAYDALARI

II. ORUÇ HAKKINDA BAZI GENEL BÝLGÝLER

1.Ramazan Orucu Kimlere Farzdýr?

2. Hangi Hallerde Ramazanda Oruç Tutulmayabilir?

a) Yolculuk

b) Hastalýk:

c) Hamilelik ve Çocuk Emzirme:

d) Zor Ve Meþakkatli Ýþlerde Çalýþmak:

e) Yaþlýlýk:

3) Oruç Yerine Fidye Verilmesi

a. Fidye Ne Demektir?

b. Fidye Miktarý Ne Kadardýr?

4) Oruca Niyet:

5. Orucun zamaný:

6. Akþamleyin Yatmadan Önce Yemek Yeyip Oruç Tutmaya Niyet Eden Kiþi Gece Uyandýðýnda Henüz Ýmsak Vakti Girmeden Yemek Yeyip Su Ýçebilir mi?

7. Sahurda Ezan Bitene Kadar Yemek Yenilebilir mi?

8. Bayram Günü Oruç Tutulabilir mi?

9. Cuma Günü Oruç Tutulabilir mi?

10. Üç Aylar Diye Adlandýrýlan (Recep, Þaban, Ramazan) Aylarýnýn Aralýksýz Olarak Oruçla Geçirilmesinin Bir Sakýncasý Var mýdýr?

11. Kaza Oruçlarýnýn Aralýksýz Olarak Tutulmasý Þart mýdýr?

12. Bozulan Nafile Orucun Kaza Edilmesi Gerekir mi?

13. Þevval Orucunun Hükmü Nedir?

14. Aþûre Orucunun Hükmü Nedir?

15. Ramazaný Karþýlamak ve Uðurlamak Ýçin Oruç Tutmanýn Hükmü Nedir?

16. Mesleði Gereði Sürekli Olarak Yolculuk Yapan Kiþi Oruç Ýbadetini Nasýl Yerine Getirebilir?

17. Oruçlu Ýken Boy Abdesti Almak/ Banyo Yapmak Orucu Bozar mý?

18. Ýhtilam Olmak, Cünüp Olarak Sabahlamak Oruca Zarar Verir mi?

19. Cünüp Ýken Sahur Yemeði Yenebilir mi, Oruca Niyet Edilebilir mi?

III. ORUCU BOZAN-BOZMAYAN ÞEYLER

A. BAZI GENEL BÝLGÝLER

1. Hangi Þeyler Orucu Bozup Sadece Kazayý Gerektirir?

2. Oruç Kefareti Ne Demektir Ve Nasýl Ödenir?

3. Unutarak Yemek, Ýçmek Orucu Bozar mý?

4. Diþ Fýrçalamak Orucu Bozar mý?

5. Kusmakla Oruç Bozulur mu?

B. SAÐLIK PROBLEMLERÝ VE ORUÇ

1. Astým Hastalarýnýn Oksijen Spreyi Kullanmalarý Orucu Bozar mý?

2. Göz Damlasý Kullanmak Orucu Bozar mý?

3. Burun Damlasý Kullanmak Orucu Bozar mý?

5. Her Gün Hap Kullanmak Zorunda Olan Hastalarýn Oruç Tutmalarý Gerekir mi?

6. Endoskopi, Kolonoskopi Yaptýrmak, Makat Veya Ferçten Ultrason Çektirmek Orucu Bozar mý?

7. Ýdrar Kanalýnýn Görüntülenmesi, Kanala Ýlaç Akýtýlmasý Orucu Bozar mý?

8. Anestezi Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

9. Kulak Damlasý Kullanmak Ve Kulak Yýkattýrmak Orucu Bozar mý?

10. Fitil Kullanmak, Lavman Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

11. Ýðne Yaptýrmak, Hastaya Serum Ve Kan Vermek Orucu Bozar mý?

12.Diyaliz Uygulamasý Orucu Bozar mý?

13. Anjiyo Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

14. Biyopsi Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

15.Kan Aldýrmak Orucu Bozar mý?

16.Oruçlu Kimse Akupunktur Yaptýrabilir mi? 11

17.Merhem Ve Ýlaçlý Bant Kullanmak Orucu Bozar mý?

18.Oruçlu Kimsenin Diþlerini Tedavi Ettirmesi Orucu Bozar mý?

19.Susuz Olarak Hap Yutmak Orucu Bozar mý?

C.ÖZEL HALLERÝNDE KADINLAR VE ORUÇ

1.Kadýnlar Hayýz ve Nifas Hallerinde Oruç Tutabilirler mi?

2. Oruçlu Ýken Hayýz/ Adet Gören Kadýn Ne Yapar?

3. Ýmsak Vaktinden Sonra Temizlenen” Yani Âdeti Sona Eren Bir kadýn oruç tutabilir mi?

4. Bayanlarýn Ramazanda Adet Geciktirici Ýlaç Kullanmalarý Caiz midir? Ayrýca Kullandýðý Ýlaç Sebebiyle Adeti Geciken Bir Bayanýn Tuttuðu Oruçlar Geçerli midir?

Gönderen: 21.08.2009 - 15:59
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rifat56 su an offline rifat56  
I. ORUÇ İBADETİNİN HİKMET VE FAYDALARI
5108 Mesaj -

I. ORUÇ ÝBADETÝNÝN HÝKMET VE FAYDALARI





Allah’ýn emir ve yasaklarý elbetteki kullarýn iyiliði içindir. Ýslâm bilginleri, bütün hükümlerin insanlarýn yararlarýný gerçekleþtirme amacýna yönelik olduðu konusunda görüþ birliði içindedirler. Allah’ýn yapýlmasýný istediði þeylerde kullar için çok büyük faydalar, yasakladýðý þeylerde ise büyük zararlar bulunduðu kaçýnýlmaz bir gerçektir. Ýslâmi öðretinin kendilerine yüklediði misyon gereði Ýslâm âlimleri çeþitli ibadetlerin yarar ve hikmetleri konusunda öteden beri kafa yormuþ, bunlarýn kiþisel pratik yararlarýndan çok, insan nefsinin arýndýrýlmasý ve yükseltilmesi yolunda fonksiyonel hale getirilmesine çalýþmýþlardýr. Bu baðlamda kullarýn yapmakla yükümlü tutulduðu ibadetlerin saðladýðý bazý faydalar ya da hikmetler tespit edilebildiði gibi, bu faydalarýn veya gerçekleþtirilmek istenen amaçlarýn tamamýnýn tespit edilemediði de bir hakikattir.

Oruç ibadetinin temel hedefi insanlarý takvaya eriþtirmektir. Bu bizzat Kur’ân-ý Kerîm’de “Ey iman edenler! Allah’a karþý gelmekten sakýnmanýz ve takvaya eriþmeniz için oruç, sizden öncekilere farz kýlýndýðý gibi, size de farz kýlýndý (…)” (Bakara: 2/183–184) þeklinde ifade edilmektedir.

Ýnsaný manevi bir eðitim sürecine taþýyan oruç, kulun, kýsa sürede kalbi ve ruhu üzerinde birikmiþ günah tortusundan sýyrýlmasýný saðlar. Böylece oruç, insaný “kad eflaha men zekkâhâ” ayetinin sýrrýna erdirir. Bu, nefsini kötülüklerden arýndýranýn, kurtuluþa erdiðinin bir ifadesidir. Nasýl ki sadaka ve zekât, inananlarý günahlardan temizler, onlarý arýndýrýp, yüceltirse (Tevbe: 9/103) bedenin zekâtý olan oruç da (Ýbn Mâce, Sýyâm, 44) insaný nefsinin hâkimiyeti altýnda ezilmekten kurtarýr.

Oruç tutan kiþi, nefsinin zincirlerini kýrarak Allah’ýn ipine sarýlmýþ olur. Nefis insaný bencilleþtirip yalnýzlýða iterken, insan Allah’ýn ipine sarýlmakla sosyal bir varlýk olduðunu iyiden iyiye hisseder. Oruç ayý olan ramazan boyunca toplu hâlde yapýlan ibadetler birlik duygusunu ruhlara iþler. Zengin, fakirle ayný safta namaz kýlar, ayný sofrada yemek yer, zekât, fitre ve fidyeler gelir daðýlýmýndaki dengesizliðe adeta can suyu olur.

Oruç, nefsin isteklerine iradi olarak uzak durma olmasý yönüyle bir irade eðitimine, açlýk ve susuzluðun verdiði sýkýntýya dayanma yönüyle de sabýr eðitimine dönüþmektedir. Kiþinin yaþam sürecinde baþarýlý bir periyoda sahip olabilmesi þüphesiz irade eðitiminden geçmektedir. Ýradesi zayýf insanlar hayatta baþarýlý olamadýðý gibi, uhrevî açýdan da sonlarý iyi deðildir. Çünkü ibadetler hemen hemen bütünüyle iradesi güçlü insanlarýn ifa edebileceði bir konum ve nitelik arz etmektedirler. Bu noktada oruç, nefsin isteklerinin kontrol altýna alýnmasýnda, ruhun arýndýrýlýp yüceltilmesinde etkili olmaktadýr. Nitekim orucun deðiþik biçimlerde de olsa hemen bütün din ve kültürlerde riyazet ve mücahede yolu olarak benimsenmiþ olmasý bu gerçeði ifade etmesi yönüyle dikkat çekicidir.

Oruç ibadetiyle kanaat, tekrar kapýmýzdan evlerimize girer. Açlýk çeken insan yoksulun, muhtacýn durumunu anlar ve kanaat etmenin önemini daha iyi kavrar. Artýk israf edemez olur. Allah Resulü’nün “Kanaat bitmeyen bir hazinedir (Beyhakî, Zühd, 2/88)” sözü müminin kulaklarýnda yankýlanýr. Nimetin eskisinden daha çok kadrini bilen insan, Allah’a olan þükrünü artýrýr. Hýrsýn mahrumiyete, kanaatin rahmete vesile olduðunu anlar. Allah Resulü’nün “iktisat eden geçim sýkýntýsý çekmez” (Ýbn Ebî Þeybe, el-Musannef, 5/331) müjdesi hayatýnda tezahür etmeye baþlar.

Oruç ibadeti, insana iftar ve sahur ile, kýlýnan teravih namazlarýyla, diðer ibadetlerle hayatý disipline etme imkaný tanýr.

Oruç ayý olan ramazan ayý kulun Rabbine iltica ederek, günahlarýnýn baðýþlanmasý için hayat yoluna yerleþtirilmiþ fýrsat ve hazinelerle doludur. Kiþi, Kur’an üzerinde daha fazla düþünme imkâný yakalar. Ramazanýn 2

getirdiði bereketle, günahlarýn kalp ve beyin üzerinde örttüðü perdeyi kaldýrmasýyla insan, bazý ayetleri daha derinden hisseder ve anlar.

Oruç bedenin zekâtý olarak, vücutta birikmiþ zararlý unsurlarýn defi için metabolizmaya büyük bir imkân saðlar. Ýnsanýn, vücudunu diðer canlýlardan daha farklý olarak madde ve mananýn sýrlý ve ahenkli bir birleþimi olarak görmeye baþladýðý bu ayda, vücutlar yenilenir, dimaðlar parlar… Allah Resulü’nün “Sûmû tesýhhû” “oruç tutunuz ki sýhhat bulasýnýz” sözünü teyit edercesine bedenlerimiz saðlýk bulur. (Taberani, Mu’cemu’l-Evsat, VIII, 174; Münzirî, et-Tergîb, 2/206)

Ramazan orucu ümitsiz insanlarýn baðýþlanma ümitlerini yeþerttikleri bir zaman dilimidir. Oruç, ansýzýn gelecek sýkýntýlara karþý insanlara dayanýklý olmayý öðreten bir öðretmendir. Çocuklarýmýza keyifle dinlerini öðrenme ve yaþama fýrsatý veren bir aydýr ramazan…

Allah Resulü, inanýp karþýlýðýný Allah’tan bekleyerek ramazaný deðerlendirenlerin geçmiþ günahlarýnýn baðýþlanacaðýný söylemiþtir. (Nesâî, Ýman, 21) Ayný þekilde Allah Resulü, Sahabisi Ka’b b. Ucre’ye hitaben: “Ey Ka’b! Namaz kiþinin Müslüman oluþuna delildir. Oruç ise saðlam bir kalkandýr. Sadaka vermek, suyun, ateþi söndürdüðü gibi günahlarý silip süpürür. Ey Ka’b! Haramla beslenerek teþekkül eden et ve kemiklere ancak ateþte olmak yaraþýr. (Tirmizî, Cum'a, 79)” diye söylemiþtir.

Orucun hikmetleri ile hükümlerini anlamak arasýnda sýký bir bað vardýr. Orucun fýkhýna taalluk eden kurallarýn bilinmesi orucumuzu Allah Resulü’nün bize hikmet olarak býraktýðý sünnetine uygun oruçlar tutmamýza imkân tanýyacaktýr.

Gönderen: 21.08.2009 - 16:01
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rifat56 su an offline rifat56  
II. ORUÇ HAKKINDA BAZI GENEL BİLGİLER
5108 Mesaj -

II. ORUÇ HAKKINDA BAZI GENEL BÝLGÝLER



1.Ramazan Orucu Kimlere Farzdýr?

Akýllý, ergenlik çaðýna ulaþmýþ ve oruç tutmasýna engel bir mazereti olmayan her Müslüman’ýn Ramazan orucunu tutmasý farzdýr.

2. Hangi Hallerde Ramazanda Oruç Tutulmayabilir?

Ýslâm dini, kiþileri güçleri nispetinde sorumlu tutmuþ, güçlerini aþan veya sýkýntýya yol açan durumlarda kolaylaþtýrýcý hükümler getirmiþtir.

Aþaðýdaki mazeretlere sahip kimselerin Ramazanda oruç tutmakla yükümlü olmayýp daha sonra kaza etmelerine veya yerine fidye vermelerine ruhsat tanýnmýþtýr:

a) Yolculuk:

Yolculuk, Ramazan ayýnda oruç tutmamak için ruhsat olarak kabul edilmiþtir. Yolculuk esnasýnda tutulmayan oruçlar, daha sonra kaza edilir. Kur’an’da “Ey inananlar! Oruç sizden öncekilere farz kýlýndýðý gibi, Allâh’a karþý gelmekten sakýnasýnýz diye, size de sayýlý günlerde farz kýlýndý. Ýçinizden hasta olan veya yolculukta bulunan, tutamadýðý günler sayýsýnca diðer günlerde tutar. Oruca dayanamayanlar, bir düþkünü doyuracak kadar fidye verir. Kim gönülden iyilik yaparsa, o iyilik kendisinedir. Eðer bilirseniz, oruç tutmanýz sizin için daha iyidir.” buyrulmaktadýr (Bakara 2/183-184).

Geceden oruca niyetlenip de, gündüz yolculuða çýkan kimse, dilerse bu orucunu bozar, dilerse tamamlar. Geceden oruç tutmaya niyetlenip gündüz ise yolculuða çýkmak zorunda olan kimse yolculukta zorluk çekerse orucunu bozabilir. Ancak orucunu tamamlamasý daha uygundur. Hz. Peygamber, Mekke’nin fethi için sefere çýktýðýnda oruçlu iken, Kedîd denilen yere varýnca orucunu bozmuþtur (Buharî, Savm, 34; Müslim, Sýyam, 15). Bu uygulama sefere çýkýnca orucun bozulabileceðini göstermektedir. 3

b) Hastalýk:

Oruç tuttuðu zaman, hastalýðýnýn artmasýndan veya uzamasýndan endiþe edilen kimse ile, hastalýðý sebebiyle oruç tutmakta zorlanan kiþilerin Ramazan ayýnda oruç tutmayýp, iyileþtikten sonra bunlarý kaza etmelerine izin verilmiþtir. Yukarýda zikredilen ayet buna iþaret etmektedir. Uzman bir hekim tarafýndan oruç tutmasý halinde hasta olacaðý bildirilen kimse de hasta hükmündedir.

c) Hamilelik ve Çocuk Emzirme:

Oruç tutmalarý kendilerine veya çocuklarýna zarar vermesi halinde, hamile kadýnlar oruçlarýný tutmayabilirler. Emzikli kadýnlar da, sütlerinin kesilmesi ve çocuklarýnýn zarar görebileceði durumlarda oruç tutmayabilirler. Hz. Peygamber buna müsaade etmiþtir (Nesâî, Sýyam, 50-51, 62; Ýbn Mace, Sýyam,3).

d) Zor Ve Meþakkatli Ýþlerde Çalýþmak:

Oruç tuttuðu takdirde saðlýðýna bir zarar gelmesinden korkan kimse, orucunu tutmayabilir. Bu durumda olanlar, izinli olduðu günler veya uygun zamanlarda tutamadýklarý oruçlarý kaza ederler.

Bir zorunluluk olarak, aðýr iþlerde çalýþmak zorunda olan kiþilerin oruçlu olarak çalýþtýklarý takdirde saðlýklarý risk altýnda kalacaksa ramazan ayýnda tutamadýklarý oruçlarýný uygun bir zamanda kaza ederler.

Kur’an bu durumu þu ayetlerle açýklar: “Ey iman edenler! Allah’a karþý gelmekten sakýnmanýz için oruç, sizden öncekilere farz kýlýndýðý gibi, size de farz kýlýndý. Oruç, sayýlý günlerdedir. Sizden kim hasta, ya da yolculukta olursa, tutamadýðý günler sayýsýnca baþka günlerde tutar. Oruca gücü yetmeyenler ise bir yoksul doyumu fidye verir. Bununla birlikte, gönülden kim bir iyilik yaparsa (mesela fidyeyi fazla verirse) o kendisi için daha hayýrlýdýr. Eðer bilirseniz oruç tutmanýz sizin için daha hayýrlýdýr. (O sayýlý günler), insanlar için bir hidayet rehberi, doðru yolun ve hak ile batýlý birbirinden ayýrmanýn apaçýk delilleri olarak Kur’an’ýn kendisinde indirildiði Ramazan ayýdýr. Öyle ise içinizden kim bu aya ulaþýrsa onu oruçla geçirsin. Kim de hasta veya yolcu olursa tutamadýðý günler sayýsýnca baþka günlerde tutsun. Allah size kolaylýk diler, zorluk dilemez. Bu da sayýyý tamamlamanýz ve hidayete ulaþtýrmasýna karþýlýk Allah’ý yüceltmeniz ve þükretmeniz içindir.” (Bakara, 2/183-185)

e) Yaþlýlýk:

Oruç tutamayacak kadar yaþlý olan kimseler, oruç yerine fidye verebilirler. Bakara suresinin 184. ayetinde, bu þekilde olup da oruca güç yetiremeyenlerin, oruç tutmayýp fidye vermeleri gerektiði hükme baðlanmýþtýr. Ýyileþme umudu olmayan hastalar da ayný hükme tabidir.

3. Oruç Yerine Fidye Verilmesi

a. Fidye Ne Demektir?

Oruçla ilgili olan fidye, dinî bir terim olarak, bazý ibadetlerin eda edilmemesi ya da edasý sýrasýnda birtakým kusurlarýn iþlenmesi halinde ödenen dînî-malî yükümlülüktür. Ýbadetlerle ilgili fidye, oruç ve hacda söz konusudur. Ýhtiyarlýk ve þifa ümidi olmayan bir hastalýk sebebiyle oruç tutamayan kimse, daha sonra kaza etmesi mümkün olmadýðýndan oruç tutamadýðý her güne karþýlýk bir fidye öder. Bu durumdaki bir kimsenin fidye ödemesi vaciptir. Kur’an-ý Kerim’de, “Oruç tutmaya güç yetiremeyenler, bir fakir doyumu kadar fidye öder.” (Bakara 2/184) buyurulmaktadýr. Bu ayetten hareketle fidye miktarýnýn, bir kiþiyi bir gün için doyuracak yiyecek olarak anlaþýlmýþtýr.

Yaþlýlýktan ötürü oruç tutmaya gücü yetmeyen kiþi, her gün için bir sadaka-i fýtýr miktarý fidye verir. Buna da imkâný yoksa Allah’tan af diler. Fakat böyle bir kiþi, kýsa günlerde rahatlýkla oruç tutabilme imkânýna ulaþýrsa tutamadýðý oruçlarý, o günlerde kaza etmesi gerekir. Zira ramazan ayýnda oruç tutmaya gücü yetmeyen kimseler 4

ile iyileþme ümidi bulunmayan hastalar ileride oruç tutabilecek duruma gelirlerse tutamadýklarý oruçlarý kaza etmeleri gerekir. Önceden verdikleri fidyelerin hükmü kalmaz, bunlar sadaka sayýlýr.

b. Fidye Miktarý Ne Kadardýr?

Fidye miktarý bir sadaka-ý fýtýr miktarýdýr.

4. Oruca Niyet:

Ýbadetlerde niyet önemlidir. Asýl olan, lafzi niyetten çok, kalben niyet etmektir. Bu bakýmdan oruca niyet etmek insanýn oruç tutmanýn bilincinde olmasý anlamýna gelmektedir. Sahura kalkmak oruç için fiilî bir niyettir. Kiþi sahura kalkmamýþ olsa bile sabah bu bilinç içinde ise niyetli sayýlýr.

Oruç için niyetin vakti, akþam namazý vaktinin girmesiyle birlikte baþlar.

Ramazan, günü belirlenmiþ adak ve nafile oruçlarda niyet, öðle namazýna yaklaþýk bir saat kalana kadar devam eder. Bunlarýn dýþýndaki, kefaret, kaza, günü belirlenmemiþ adak oruçlarýnda ise “imsak”ten önce niyet edilmesi gerekir.

5. Orucun zamaný:

Kendini tutmak, engellemek, el çekme, geri durma anlamlarýna gelen imsâk, dini bir kavram olarak, “tan yerinin aðarmasýndan (fecr-i sadýk), güneþ batýncaya kadar yemeden, içmeden, cinsî münasebetten ve diðer orucu bozan þeylerden uzak durmak” demektir. (Bkz. Bakara 2/187).

Oruç yasaklarýnýn baþladýðý fecr-i sâdýk, yani tan yerinin aðarmaya baþlamasý, imsak vaktidir. Bununla yatsý namazýnýn vakti çýkmýþ, sabah namazýnýn vakti girmiþ olur. Bu vakit ayný zamanda sahurun sona erip, orucun baþladýðý vakittir. Oruç yasaklarýnýn sona erdiði, güneþin batma vaktine ise iftar vakti denir. Bu vakitle birlikte akþam namazýnýn vakti girmiþ olur. Gündüz ve gecenin tam olarak teþekkül etmediði yerlerde, imsak ve iftar vakitleri, takdirle belirlenir.

6. Akþamleyin Yatmadan Önce Yemek Yeyip Oruç Tutmaya Niyet Eden Kiþi Gece Uyandýðýnda Henüz Ýmsak Vakti Girmeden Yemek Yeyip Su Ýçebilir mi?

"Ýmsak", sabah namazýnýn giriþ ve orucun baþlayýþ vaktini ifade eder. Oruç tutacak kiþinin bu andan itibaren yeme içmeye son vermesi gerekir.

Bu itibarla, yatmadan önce yemek yeyip oruç tutmaya niyet eden kiþi geceleyin uyandýðýnda imsak vaktine kadar yeyip içebilir.

7. Sahurda Ezan Bitene Kadar Yemek Yenilebilir mi?

Sahur vakti yemek yiyen kiþinin-ezan okunmuþ olsun olmasýn-imsak vaktinin girmesiyle birlikte yemeye ve-içmeye son vermesi gerekir.

8. Bayram Günü Oruç Tutulabilir mi?

Ramazan bayramýnýn birinci gününde, kurban bayramýnýn dört gününde oruç tutmak tahrimen mekruhtur. Çünkü bu günler ziyafet, yeme, içme ve sevinç günleridir.

9. Cuma Günü Oruç Tutulabilir mi?

Oruç tutulmasý mekruh olan Bayram günleri dýþýndaki günlerde oruç tutmak caizdir. Ancak sadece Cuma günleri nafile oruç tutmak tenzihen mekruh görülmüþtür. Peygamber Efendimiz (s.a.v.); “Kimse Cuma günü oruç 5

tutmasýn. Ancak bir gün önceden veya sonradan oruç tutuyorsa bu takdirde Cuma günü de oruç tutabilir” buyurmuþtur (Ebû Davud, Savm, 50). Buna göre, Cuma günü kazaya kalan veya adak gibi vacip bir oruç tutmakta sakýnca bulunmamaktadýr. Cuma günü nafile oruç tutmak isteyenlerin, bir gün önce veya sonrasýnda da oruç tutmasý uygun olur.

10. Üç Aylar Diye Adlandýrýlan (Recep, Þaban, Ramazan) Aylarýnýn Aralýksýz Olarak Oruçla Geçirilmesinin Bir Sakýncasý Var mýdýr?

Halk arasýnda bilindiði þekilde üç aylar orucu olmayýp ancak Recep ve Þaban aylarýnda; Hz. Peygamber'in diðer aylara oranla daha fazla nafile olarak oruç tuttuðu hadis kaynaklarýnda yer almaktadýr (Buhârî, Savm, 52, 53; Müslim, Sýyâm, 175, 179). Ramazan ayýnda oruç tutmak ise farzdýr. Bunun dýþýnda Pazartesi, Perþembe günleri ile Hicrî aylarýn 13, 14 ve 15'i gibi belirli günlerinde nafile oruç tuttuðu bilinmektedir (Tirmizî, Savm, 44; Ebû Dâvûd, 68). Ancak Recep ve Þaban aylarýnda Hz. Peygamber’in aralýksýz oruç tuttuðuna dair sahih kaynaklarda herhangi bir rivayet bulunmamaktadýr.

11. Kaza Oruçlarýnýn Aralýksýz Olarak Tutulmasý Þart mýdýr?

Ramazan ayýnda tutulmayan oruçlarýn ve baþlanýp da bozulan oruçlarýn kaza edilmesi gerekir. Kur'an-ý Kerim'de, "Ýçinizden hasta olan veya yolculukta bulunan, tutamadýðý günlerin sayýsýnca diðer günlerde tutar." buyrulmaktadýr (Bakara, 2/184). Kaza oruçlarýnýn aralýksýz tutulmasý hakkýnda herhangi bir hüküm bulunmamaktadýr. Bu itibarla, kazaya kalan oruçlar oruç tutulmasý mekruh olan günler dýþýnda, peþi peþine veya ayrý günlerde tutulabilir. Ancak bu oruçlarýn, bir an önce tutulmasý uygun olur.

12. Bozulan Nafile Orucun Kaza Edilmesi Gerekir mi?

Nafile oruç, Ramazan ayýnýn dýþýnda tutulan oruçtur. Nafile de olsa, baþlanan bir ibadetin tamamlanmasý gerekir. Bu nedenle diðer nafile ibadetlerde olduðu gibi, bozulan nafile orucun da, kaza edilmesi gerekir.

Kaza orucu tutmakta olan kiþinin de bu orucu bozmasý durumunda yine kaza gerekli olup kefaret gerekmez.

13. Þevval Orucunun Hükmü Nedir?

Ramazan ayýndan sonra þevval ayýnda altý gün oruç tutmak müstehaptýr. Peygamber Efendimiz (s.a.v.), “Kim Ramazan orucunu tutar ve ona Þevval ayýndan altý gün ilave ederse, sanki yýlýn bütününde oruç tutmuþ gibi olur” (Müslim, Sýyam, 24; Tirmizî, Savm, 53) buyurarak Þevval ayýnda altý gün oruç tutmaya teþvik etmiþtir. Bu oruç art arda tutulabileceði gibi, ara verilerek de tutulabilir.

14. Aþûre Orucunun Hükmü Nedir?

Muharrem ayýnýn onuncu gününe, aþûre günü denmektedir. Rasûlullah (s.a.v.), “Aþûre günü orucunun önceki yýlýn günahlarýna kefaret olacaðýný umarým” buyurarak (Tirmizî, Savm, 47), bu günde oruç tutmayý tavsiye etmiþtir.

Hz. Peygamber döneminde Yahûdîler sadece Muharrem ayýnýn 10. gününde oruç tuttuklarýndan, onlarýn davranýþlarýna benzememesi için öncesine veya sonuna bir gün ilave edilerek tutulmasý uygundur.

15. Ramazaný Karþýlamak ve Uðurlamak Ýçin Oruç Tutmanýn Hükmü Nedir?

Ramazaný karþýlamak veya uðurlamak amacýyla oruç tutmanýn dinî bir dayanaðý yoktur. Ancak Hz. Peygamber Þaban ayýnda çokça ve Þevval ayýnda 6 gün oruç tutmuþtur. Ramazan ayý girmediði halde, Ramazanýn gelmiþ olabileceði düþüncesiyle ihtiyaten Ramazandan bir veya iki gün önce oruç tutmak ise mekruhtur. Ancak, belirli günlerde oruç tutmayý âdet haline getiren kiþilerin, oruç tuttuðu günlerin bu günlere denk gelmesi halinde oruç tutmasýnda sakýnca yoktur. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.v.), “Ramazaný bir veya iki gün önce oruçla karþýlamayýn. Eðer bir kimse adeti olduðu için bu günleri oruçla geçiriyorsa tutsun” buyurmuþtur (Buharî, Savm: 14; Müslim, Sýyam: 21).

16. Mesleði Gereði Sürekli Olarak Yolculuk Yapan Kiþi Oruç Ýbadetini Nasýl Yerine Getirebilir?

Ýslam dini Ramazan ayýnda oruç tutamayan hasta ve yolcularýn sonradan kaza etmelerini emreder. Mazeret devam ettiði sürece ruhsat da devam eder. Sürekli mazereti bulunan kiþiler, mazeretleri ortadan kalkýnca, zamanýnda tutamadýklarý Ramazan oruçlarýný kaza ederler. Kur'an-ý Kerim'de; "… Kim de hasta veya yolcu olursa, (oruçgöz kırpma tutmadýðý günler sayýsýnca baþka günlerde tutsun." buyurulmaktadýr (Bakara, 2/185). Devamlý olarak uzun yola giden kaptan ve sürücüler de yolcu hükmündedir. Þu kadar var ki, yolculuðu esnasýnda bir sýkýntý çekmeyenlerin oruç tutmasý daha faziletlidir.

17. Oruçlu Ýken Boy Abdesti Almak/ Banyo Yapmak Orucu Bozar mý?

Aðýz veya burundan su yutulmadýkça yýkanmakla veya gusül abdesti almakla oruç bozulmaz. Nitekim Hz. Aiþe ile Ümmü Seleme validelerimiz Peygamberimiz (s.a.v.)'in Ramazanda imsaktan sonra boy abdesti almýþ olduðunu haber vermiþlerdir. (Buhârî, Savm, 25).

Buna göre geceden cünüp olarak imsak vaktine girmek oruca zarar vermediði gibi, oruçlu iken boy abdesti almak da orucu bozmaz.

18. Ýhtilam Olmak, Cünüp Olarak Sabahlamak Oruca Zarar Verir mi?

Oruçlu iken rüyada ihtilam olmak orucu bozmadýðý gibi, gusletmeyi geciktirerek cünüp olarak sabahlamak da oruca bir zarar vermez. Ancak, zorunlu bir durum olmadýkça, hemen boy abdesti alýnmalýdýr.

19. Cünüp Ýken Sahur Yemeði Yenebilir mi, Oruca Niyet Edilebilir mi?

Cünüp olan kimsenin elini, aðzýný yýkamadan yiyip içmesi uygun görülmemiþtir. Ancak elini, aðzýný yýkadýktan sonra, boy abdesti almadan sahur yemeði yemesinde bir sakýnca yoktur.

Gönderen: 21.08.2009 - 16:02
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rifat56 su an offline rifat56  
III. ORUCU BOZAN-BOZMAYAN ŞEYLER
5108 Mesaj -

III. ORUCU BOZAN-BOZMAYAN ÞEYLER



A. BAZI GENEL BÝLGÝLER

Oruçlu iken, yemek, içmek ve cinsi iliþki orucu bozar. Orucu bozan þeylerin bir kýsmý sadece kazayý gerektirirken, diðer bir kýsmý hem kaza, hem de kefareti gerektirir. Þimdi konu ile ilgili bazý alt baþlýklarla ilgili meselelere deðinelim:

1. Hangi Þeyler Orucu Bozup Sadece Kazayý Gerektirir?

Yolculuk, hastalýk, ileri derecede yaþlýlýk gibi meþru bir mazerete dayalý olarak bozulan orucun, sadece kaza edilmesi gerekir. Ayrýca, kasýt olmaksýzýn yemek-içmek; beslenme amacý ve anlamý taþýmayan, yenilip içilmesi mutat olmayan veya insan tabiatýnýn meyletmediði þeylerin yenilip içilmesi orucu bozar ve sadece kazasýný gerektirir.

Ramazanda bir mazeret olmaksýzýn tutulmayan oruçlar, gününe gün kaza edilir. Ancak mazeretsiz olarak Ramazan orucunu tutmamak büyük günah olup ayrýca bundan dolayý tevbe ve istiðfarda bulunmak gerekir. Ramazan ayý günahlarýn affý için bir fýrsattýr. Diðer günlerde tutulan oruç kýymet itibariyle Ramazanda tutulan orucun yerini tutamaz.

2. Oruç Kefareti Ne Demektir Ve Nasýl Ödenir?

Ramazan orucunun, mazeretsiz olarak bozulmasý durumunda hem kefaret, hem de bozulan orucun kaza edilmesi gerekir.

Oruç kefareti iki kameri ay veya 60 gün ara vermeksizin oruç tutmaktýr. Buna gücü yetmeyen, 60 fakiri bir gün ya da bir fakiri 60 gün doyurur.

Adet halinde bulunan kadýnlar, bu günlerinde kefaret oruçlarýna ara verirler. Bu durumlarýndan çýkar çýkmaz ara vermeden kefaret orucuna devam ederek 60 günü tamamlarlar.

Þafii mezhebine göre mazaretsiz olarak ramazan orucunun yeme-içme ile bozulmasý durumunda kefaret deðil sadece kaza gerekir.

3. Unutarak Yemek, Ýçmek Orucu Bozar mý?

Unutarak yemek, içmek orucu bozmaz. Peygamber Efendimiz, "Bir kimse oruçlu olduðunu unutarak yer, içerse orucunu tamamlasýn, bozmasýn. Çünkü onu, Allâh yedirmiþ, içirmiþtir." buyurmuþtur (Buhari, Savm, 26; Müslim, Sýyâm, 17). Unutarak yiyen içen kiþi, oruçlu olduðunu hatýrlarsa hemen aðzýndakileri çýkarýp aðzýný yýkar ve orucuna devam eder. Oruçlu olduðunu hatýrladýktan sonra yeme-içmeye devam eden kiþinin orucu bozulur.

4. Diþ Fýrçalamak Orucu Bozar mý?

Diþ fýrçalamakla oruç bozulmaz. Bununla birlikte, diþ macununun veya suyun boðaza kaçmasý halinde oruç bozulur. Orucun bozulma ihtimali dikkate alýnarak, diþlerin imsakten önce ve iftardan sonra fýrçalanmasý uygun olur.

5. Kusmakla Oruç Bozulur mu?

Kendiliðinden kusmakla oruç bozulmaz. Ancak kiþinin kendi isteði ve müdahalesiyle meydana gelen kusma, “aðýz dolusu” olmasý halinde, orucu bozar.

Gönderen: 21.08.2009 - 16:05
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rifat56 su an offline rifat56  
5108 Mesaj -
B. SAÐLIK PROBLEMLERÝ VE ORUÇ

Týbbýn geliþmesi ile günümüzde pek çok yeni muayene ve tedavi yöntemleri ortaya çýkmýþtýr. Bunlarýn bir kýsmý orucu bozmakta bir kýsmý ise bozmamaktadýr. Bu yöntemlerle ilgili belli baþlý sorular ve cevaplarý þöyledir:

1. Astým Hastalarýnýn Oksijen Spreyi Kullanmalarý Orucu Bozar mý?

Akciðer hastalarýnýn kullandýklarý spreyden, bir kullanýmda 1/20 ml. gibi çok az bir miktar aðýza 8

sýkýlmaktadýr. Bunun da önemli bir kýsmý aðýz ve nefes borularý cidarýnda emilerek yok olmaktadýr. Bundan geriye bir miktarýn kalýp tükrük ile mideye ulaþtýðý konusunda kesin bir bilgi de yoktur. Abdest alýrken aðýzda kalan su ile kýyaslandýðýnda, bu miktarýn çok az olduðu görülmektedir. Halbuki oruçlu, abdest alýrken aðzýna verdiði sudan geri kalan miktarýn mideye ulaþmasý halinde orucun bozulmayacaðý konusunda hadis (Dârimî, Savm, 21) ve Ýslâm bilginlerinin icmaý vardýr. Hz. Peygamber'in oruçlu iken misvak kullandýðý, sahih hadis kaynaklarýnda yer almaktadýr (Buharî, Savm, 27; Tirmîzî, Savm, 29). Diðer taraftan, "kesin olarak bilinen, þüphe ile bozulmaz" kaidesi gereðince, mideye ulaþýp ulaþmadýðý konusunda þüphe bulunan söz konusu madde ile oruç bozulmaz.

Bu itibarla astýmlý hastalarýn, rahat nefes almalarýný saðlamak amacýyla aðza püskürtülen oksijenli ilaç orucu bozmaz.

2. Göz Damlasý Kullanmak Orucu Bozar mý?

Uzman göz doktorlarýndan alýnan bilgilere göre, göze damlatýlan ilaç miktar olarak çok az (1 mililitrenin 1/20'si olan 50 mikrolitre) olup bunun bir kýsmý gözün kýrpýlmasýyla dýþarýya atýlmakta, bir kýsmý gözde, göz ile burun boþluðunu birleþtiren kanallarda ve mukozasýnda mesamat yolu ile emilerek vücuda alýnmaktadýr. Damlanýn yok denilebilecek kadar çok az bir kýsmýnýn, sindirim kanalýna ulaþma ihtimali bulunmaktadýr. Bu bilgiler, yukarýdaki bilgilerle birlikte deðerlendirildiðinde, göz damlasý orucu bozmaz.

3. Burun Damlasý Kullanmak Orucu Bozar mý?

Tedavî amacýyla burna damlatýlan ilacýn bir damlasý, yaklaþýk 0,06 cm3 tür. Bunun bir kýsmý da burun çeperleri tarafýndan emilmekte olup çok az bir kýsmý ise mideye ulaþmaktadýr. Bu da, dini açýdan abdestte aðza su vermede olduðu gibi af kapsamýnda deðerlendirildiðinden orucu bozmaz. 4. Kalp Hastalarýnýn Dilaltý Hapý Kullanmasý Orucu Bozar mý? Bazý kalp rahatsýzlýklarýnda dilaltýna konulan ilaç, doðrudan aðýz dokusu tarafýndan emilip kana karýþarak kalp krizini önlemektedir. Söz konusu ilaç aðýz içinde emilip yok olduðundan mideye bir þey ulaþmamaktadýr. Bu itibarla, dilaltý kullanmak orucu bozmaz.

5. Her Gün Hap Kullanmak Zorunda Olan Hastalarýn Oruç Tutmalarý Gerekir mi?

Hastalýk, Ramazan'da oruç tutmamayý mubah kýlan özürlerdendir. Bir kimsenin oruç tuttuðu takdirde hastalanacaðý, hasta ise hastalýðýnýn artacaðý týbben veya tecrübe ile sabit olursa oruç tutmayabilir. Ýyi olunca da yalnýz yediði günler sayýsýnca kaza etmesi gerekir. Ayet-i Kerimede "Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa tutamadýðý günler sayýsýnca diðer günlerde oruç tutar" buyrulmuþtur (Bakara, 2/184)).

Ömrü boyunca bu durumda hasta olan kiþiler ise, her gün için bir fidye verirler. Yoksul ve muhtaç kiþilerin fidye vermeleri de gerekmez. Zira dinimizde hiç kimse gücünün üstünde bir sorumlulukla yükümlü tutulmamýþtýr.

6. Endoskopi, Kolonoskopi Yaptýrmak, Makat Veya Ferçten Ultrason Çektirmek Orucu Bozar mý?

Mideyi görüntülemek veya mideden parça almak için yaptýrýlan endoskopide, aðýz yoluyla mideye týbbî bir 9

cihaz sarkýtýlmakta ve iþlem bittikten sonra çýkarýlmaktadýr. Kolonlardaki hastalýðý teþhis etmek amacýyla, baðýrsak içini görüntülemek veya parça almak için yapýlan kolonoskopide, makattan baðýrsaklara cihaz gönderilmekte ve iþlem bittikten sonra çýkarýlmaktadýr. Kolonoskopide, hemen daima, endoskopide de genellikle, incelenecek alanýn temizliðini saðlamak amacýyla cihaz içinden su verilmektedir.

Endoskopi veya kolonoskopi yaptýrmak; makat veya ferçten ultrason çektirmek; yeme, içme anlamýna gelmemekle birlikte, çoðunlukla cihaz içinden su verildiði için oruç bozulur. Ancak söz konusu iþlemlerde cihazlarýn kullanýmý sýrasýnda sindirim sistemine su, yað ve benzeri gýda özelliði taþýyan bir madde girmemesi durumunda endoskopi, kolonoskopi yaptýrmak, makat veya ferçten ultrason çektirmek orucu bozmaz.

7. Ýdrar Kanalýnýn Görüntülenmesi, Kanala Ýlaç Akýtýlmasý Orucu Bozar mý?

Ýdrar kanallarýna giren cihazlar veya akýtýlan ilaçlar orucu bozmaz. 8. Anestezi Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

Anestezi, nefes yolu veya iðne ile vücuda ilaç verilerek oluþturulmaktadýr. Nefes yolu veya iðne ile yapýlan anestezi, mideye ulaþmadýðý gibi, yeme-içme anlamý da taþýmamaktadýr. Ancak bölgesel ve genel anestezide, acil durumlarda ilaç ve sývý vermek amacýyla damar yolu açýlarak, bu açýklýk iþlem süresince serum vermek suretiyle saðlanmaktadýr. Bu itibarla, lokal anestezi, orucun sýhhatine engel deðildir. Bölgesel ve genel anestezide serum verildiði için oruç bozulur.

9. Kulak Damlasý Kullanmak Ve Kulak Yýkattýrmak Orucu Bozar mý?

Kulak ile boðaz arasýnda da bir kanal bulunmaktadýr. Ancak kulak zarý bu kanalý týkadýðýndan, su veya ilaç boðaza ulaþmaz. Bu nedenle kulaða damlatýlan ilaç veya kulaðýn yýkattýrýlmasý orucu bozmaz. Kulak zarýnda delik bulunsa bile, kulaða damlatýlan ilaç, kulak içerisinde emileceði için, ilaç ya hiç mideye ulaþmayacak ya da çok azý ulaþacaktýr. Daha önce de belirtildiði gibi, bu miktar oruçta affedilmiþtir. Ancak kulak zarýnýn delik olmasý durumunda, kulak yýkattýrýlýrken suyun mideye ulaþmasý mümkündür. Bu itibarla, orucu bozacak kadar suyun mideye ulaþmasý halinde oruç bozulur.

10. Fitil Kullanmak, Lavman Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

Makattan tedavi amaçlý kullanýlan fitiller, her ne kadar sindirim sistemine dahil olmakta ise de, sindirim ince baðýrsaklarda tamamlandýðý, fitillerde gýda verme özelliði bulunmadýðý için orucu bozmaz. Ayný þekilde kadýnlarýn da tedavi amaçlý vajina/fercinden kullanýlan fitiller de orucu bozmaz.

Lavman yaptýrmak konusunda ise, iki durum söz konusudur; kalýn baðýrsaklarda su, glikoz ve bazý tuzlar emildiði için, gýda içeren sývýnýn baðýrsaklara verilmesi veya orucu bozacak kadar su emilecek þekilde verilen suyun baðýrsakta kalmasý durumunda oruç bozulur. Ancak, suyun baðýrsaklara verilmesinden sonra bekletilmeyip baðýrsaklarýn hemen temizlenmesi durumunda, verilen su ile birlikte baðýrsaklarda bulunan dýþkýnýn dýþarýya çýkarýldýðý ve bu esnada emilen su da, çok az olduðu için oruç bozulmaz.

11. Ýðne Yaptýrmak, Hastaya Serum Ve Kan Vermek Orucu Bozar mý?

Ýðnenin orucu bozup bozmayacaðý, kullanýlýþ amacýna göre deðerlendirilebilir. Aðrýyý dindirmek, tedavi 10

etmek, vücudun direncini artýrmak, gýda vermek gibi amaçlarla enjeksiyon yapýlmaktadýr. Gýda ve keyif verici olmayan enjeksiyonlar, yemek ve içmek anlamýna gelmediklerinden orucu bozmazlar. Ancak gýda ve/veya keyif verici enjeksiyonlar orucu bozar. Hastaya serum veya kan verilmesi de, ayný hükme tabidir.

12.Diyaliz Uygulamasý Orucu Bozar mý?

Böbrek yetmezliði hastalarýna uygulanan diyaliz, periton diyalizi, hemodiyaliz olmak üzere iki çeþittir. Periton diyalizi, karýn boþluðuna verilen özel bir solüsyon aracýlýðý ile, hastanýn kendi karýn zarý kullanýlarak kanýn zararlý maddelerden arýndýrýlmasý ve sývý dengesinin saðlanmasý iþlemidir. Hemodiyaliz ise, kanýn vücut dýþýnda bir makina yardýmý ile temizlenip vücuda geri verilmesi iþlemidir. Kan bir iðne aracýlýðý ile hastanýn kolundan alýnýr. Hemodiyaliz makinasý, diyalizör denen bir filtreden kaný sürekli geçirerek zararlý maddeleri ve fazla suyu filtre eder. Filtre edilen temiz kan ikinci bir iðne ile hastanýn damarýna geri verilir. Bu iþlem yapýlýrken bazen, gýda içerikli sývý verilmesi gerekmektedir. Buna göre hastaya herhangi bir sývý maddesi verilmeden gerçekleþtirilen hemodiyalizde oruç bozulmaz. Diðer diyaliz çeþitlerinde ise, vücuda gýda içerikli sývý verildiði için oruç bozulur.

13. Anjiyo Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

Halk arasýnda anjiyo (anjiyografi) olarak bilinen operasyon, teþhise veya tedaviye yönelik olarak uygulanmaktadýr. Anjiyografi vücut damarlarýnýn görüntülenmesi demektir. Damar içine damarlarýn görünür hale gelmesini saðlayan ve kontrast madde olarak tanýmlanan ilaç verilerek, anjiyogram adý verilen filmler elde edilir. Anjiyografi sayesinde organlarý besleyen damarlar görüntülenerek damar hastalýklarý veya bu damarlardan beslenen organlara ait taný koydurucu bilgiler edinilir. Tedaviye yönelik olarak uygulanan anjiyonun klasik yöntemi anjiyoplastidir. Bu ise, dar veya tam týkalý damarlarýn balon ya da stent denilen özel araçlarla tekrar açýlmasý için yapýlýr. Bu bilgiler ýþýðýnda gerek anjiyografi, gerekse anjiyoplasti operasyonlarýnda yemek ve içmek anlamý bulunmadýðýndan, oruç bozulmaz.

14. Biyopsi Yaptýrmak Orucu Bozar mý?

Tahlil amacýyla vücudun herhangi bir organýndan parça alýnmasý (biyopsi), orucu bozmaz.

15.Kan Aldýrmak Orucu Bozar mý?

Kan aldýrmak orucu bozmaz. Nitekim Hz. Peygamber ihramlý iken ve oruçlu bulunduðu sýrada kan aldýrmýþtýr ( Buharî, Týb,11, Sayd, 11, Savm, 22). Ayrýca Hz. Peygamber :"Üç þey vardýr orucu bozmaz: Kan aldýrmak, kusmak, ihtilam olmak.'' (Tirmizi, Savm, 24 ) buyurmuþtur.

16.Oruçlu Kimse Akupunktur Yaptýrabilir mi?

Akupunktur; vücutta belirli noktalara iðne batýrmak suretiyle çeþitli hastalýklarý tedavi etme metodudur. Akupunktur uygulanmasý halinde, vücudun beslenmesi, gýda almasý söz konusu olmadýðýndan, akupunktur yaptýrmak orucu bozmaz.

17.Merhem Ve Ýlaçlý Bant Kullanmak Orucu Bozar mý?

Deri üzerindeki gözenekler ve deri altýndaki kýlcal damarlar yoluyla vücuda sürülen yað, merhem ve benzeri þeyler emilerek kana karýþmaktadýr. Ancak cildin bu emiþi, çok az ve yavaþ olmaktadýr. Diðer taraftan bu yeme içme anlamýna da gelmemektedir. Bu itibarla, deri üzerine sürülen merhem, yapýþtýrýlan ilaçlý bantlar orucu bozmaz.

18.Oruçlu Kimsenin Diþlerini Tedavi Ettirmesi Orucu Bozar mý?

Oruçlu bir kimsenin morfinli veya morfinsiz olarak diþlerini tedavi ettirmesi veya çektirmesi orucu bozmaz. Ancak tedavi esnasýnda, kan veya tedavide kullanýlan maddelerden herhangi bir þeyin yutulmasý orucu bozar.

19.Susuz Olarak Hap Yutmak Orucu Bozar mý?

Oruçlu bir kimse gýda veya deva (ilaçgöz kırpma cinsinden bir þeyi ister su ile, ister susuz olarak yer veya içerse orucu bozulur. Þafiî mezhebine göre; kendisine yalnýz kaza gerekir. Hanefi mezhebine göre ise; hem kaza hem de kefaret lazým gelir. Ancak oruç bozmayý mübah kýlacak ölçüde bir rahatsýzlýk sebebiyle ilaç almýþ ise, orucu bozulur ve kendisine yalnýz kaza gerekir, kefaret gerekmez.

Gönderen: 21.08.2009 - 16:06
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rifat56 su an offline rifat56  
5108 Mesaj -
C.ÖZEL HALLERÝNDE KADINLAR VE ORUÇ

1.Kadýnlar Hayýz ve Nifas Hallerinde Oruç Tutabilirler mi?

Kadýnlar hayýz ve nifas hallerinde, oruç tutmazlar (Buharî, Hayz, 1; Müslim, Hayz, 14, 15). Daha sonra tutamadýklarý oruçlarýný kaza ederler. Bu konuda müçtehitler görüþ birliði içindedirler.

2. Oruçlu Ýken Hayýz/ Adet Gören Kadýn Ne Yapar?

Oruçlu iken hayýz olan/âdet gören kadýnýn orucu bozulmuþ olduðundan yiyip içer. Þu kadar var ki, böyle bir kadýn, yiyip içebileceði gibi edeben oruçlu gibi davranmaya devam eder.

3. Ýmsak Vaktinden Sonra Temizlenen” Yani Âdeti Sona Eren Bir kadýn oruç tutabilir mi?

Ýmsak vaktinden sonra temizlenen” yani âdeti sona eren bir kadýn, o gün hiçbir þey yiyip içmemiþ olsa bile, oruç tutmuþ sayýlmaz.

4. Bayanlarýn Ramazanda Adet Geciktirici Ýlaç Kullanmalarý Caiz midir? Ayrýca Kullandýðý Ýlaç Sebebiyle Adeti Geciken Bir Bayanýn Tuttuðu Oruçlar Geçerli midir?

Ay hali oruç tutmaya manidir. Bu halde iken tutulan oruç geçerli olmaz. Ýlaç sebebiyle de olsa, akýntý olmadýkça ay hali vuku bulmadýðýndan tutulan oruç sahihtir. Ancak hayýz kaný ile vücutta biriken zararlý maddeler dýþarý atýldýðýndan, vücudun sýhhati bakýmýndan ay halini önlemek için ilaç kullanýlmasý tavsiye edilmez.


(Bu Metin Din Ýþleri Yüksek Kurulu Baþkanlýðýnca Hazýrlanmýþtýr)
Gönderen: 21.08.2009 - 16:07
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
ravdacı su an offline ravdacı  
RE:
26 Mesaj -
Alıntı
Orijýnalý rifat56

C.ÖZEL HALLERÝNDE KADINLAR VE ORUÇ

1.Kadýnlar Hayýz ve Nifas Hallerinde Oruç Tutabilirler mi?

Kadýnlar hayýz ve nifas hallerinde, oruç tutmazlar (Buharî, Hayz, 1; Müslim, Hayz, 14, 15). Daha sonra tutamadýklarý oruçlarýný kaza ederler. Bu konuda müçtehitler görüþ birliði içindedirler.

2. Oruçlu Ýken Hayýz/ Adet Gören Kadýn Ne Yapar?

Oruçlu iken hayýz olan/âdet gören kadýnýn orucu bozulmuþ olduðundan yiyip içer. Þu kadar var ki, böyle bir kadýn, yiyip içebileceði gibi edeben oruçlu gibi davranmaya devam eder.

3. Ýmsak Vaktinden Sonra Temizlenen” Yani Âdeti Sona Eren Bir kadýn oruç tutabilir mi?

Ýmsak vaktinden sonra temizlenen” yani âdeti sona eren bir kadýn, o gün hiçbir þey yiyip içmemiþ olsa bile, oruç tutmuþ sayýlmaz.

4. Bayanlarýn Ramazanda Adet Geciktirici Ýlaç Kullanmalarý Caiz midir? Ayrýca Kullandýðý Ýlaç Sebebiyle Adeti Geciken Bir Bayanýn Tuttuðu Oruçlar Geçerli midir?

Ay hali oruç tutmaya manidir. Bu halde iken tutulan oruç geçerli olmaz. Ýlaç sebebiyle de olsa, akýntý olmadýkça ay hali vuku bulmadýðýndan tutulan oruç sahihtir. Ancak hayýz kaný ile vücutta biriken zararlý maddeler dýþarý atýldýðýndan, vücudun sýhhati bakýmýndan ay halini önlemek için ilaç kullanýlmasý tavsiye edilmez.


(Bu Metin Din Ýþleri Yüksek Kurulu Baþkanlýðýnca Hazýrlanmýþtýr)




Abicim sen hiç deðiþmicenmi ya,gidiyorum geliyorum sen hala ayný þeylerle meþkulsün,sanamý kalmýþtý þimdi burda bunu paylaþmak.Merak eden bakýp okur,gereksiz iþleri ne kadar çok seviyorsun sen kardeþ ya,Allah affetsin seni ne diyimkisevinçli
Gönderen: 21.08.2009 - 18:41
Bu Mesaji Bildir   ravdacı üyenin diger mesajlarini ara ravdacı üyenin Profiline bak ravdacı üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
ravdacı su an offline ravdacı  
26 Mesaj -
Arkadaþlar sizde Allah için söyeyin haksýzmýyým,kaç kiþi ha bukadar yazýyý okurki,zaten burdaki çoðu kiþi muhafazakar,burda yazýlanlarýn çoðunu biliyodur,yapma böyle rýfatcým býrak bu iþleri artýk,okumuyolar seni artýk...
Gönderen: 21.08.2009 - 18:43
Bu Mesaji Bildir   ravdacı üyenin diger mesajlarini ara ravdacı üyenin Profiline bak ravdacı üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
keskinmetal su an offline keskinmetal  
655 Mesaj -
kardeþim dinde ar olmaz denir eðer konu öðrenmek ve öðretmekse her kardeþim istediði konuda bilgilerini paylaþabilmeli ve düþünceye saygýyý öðrenmeliyiz hep vurgulamýþýmdýr düþünceye saygý tabi belli bir mütdet eðer hatalý bir düþünce olursa uyarmak þartýyla yazbilirsinizsizin düþüncenize gelince ravdalý kardeþim haklý olmak veya haksýz olmak durumu bize düþmez bu sitenin deyerli yöneticileri var onlar konuyu deyerlendiriyorlar zatan gerekirse gereken tavrý alýrlar rýfat kardeþimiz bence temiz yürekli biri eðer bu konulara iþlemiþse bilgilerini paylaþmýþ olarak deyerlendiriyorum aksi takdirde zaten istesede okunmaz selam ve saygýlar
Gönderen: 21.08.2009 - 20:20
Bu Mesaji Bildir   keskinmetal üyenin diger mesajlarini ara keskinmetal üyenin Profiline bak keskinmetal üyeye özel mesaj gönder keskinmetal üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
rifat56 su an offline rifat56  
5108 Mesaj -
kahkaha

ravdacý benim adýmla PRÝM yapma...!

ben meþguliyetimi bilirim...

ama bakýyorumda sen hala benle meþgulsün...

kahkaha
Gönderen: 28.08.2009 - 10:53
Bu Mesaji Bildir   rifat56 üyenin diger mesajlarini ara rifat56 üyenin Profiline bak rifat56 üyeye özel mesaj gönder rifat56 üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1766 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
burcunur (42), jihad soldat (43), alpakman (34), kerbela_34 (41), SpedeR (47), eminilhan (47), Glkc (36), mujdatciftci (35), aklima gelmedi (34), meraladem (39), heval yunus (34), muhammet ali (38), sosyolog983 (41), agus (44), müslüman cocuk (37), nakirev (42), enime (42), furkan_^^ (49), guller (44), sahdamar (41), metin uzun (42), abdulsamet (55), negative (39), homurhomur (51), snibsirm (44), husamaygor (37), estor (63), caykarali61 (43), aLi_osman (36), Avci_55 (37)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.24591 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.