0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » DİĞER DİNİ KONULAR » HZ.YAHYA VE ŞEHADETİ

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
HZ.YAHYA VE ŞEHADETİ
Moderator


4254 Mesaj -
HZ.YAHYA VE ÞEHADETÝ
Giriþ
"Doðduðu gün, öleceði gün ve diri olarak kabirden kaldýrýlacaðý gün ona selam olsun! " Meryem / 15 Kur'an'ý Kerim'de kýssasý bildirilen peygamberlerden Yahya@;Hýristiyanlarýn ve Sabiî'lerin de üzerinde önemle durduklarý bir peygamberdir. Ýbranice, Yuhanna isminin karþýlýðý olarak kullanýlan Yahya'nýn; Ýngilizce'deki karþýlýðý, "Saint John the baptist"; Fransýzca'daki, "Saint Jean baptiste", "Vaftizci Aziz Yahya"dýr. Hz. Yahya'ya; Sabiî'ler "Yihja Jahane" derler. Hýristiyanlar açýsýndan; kendisi gibi mucize bir bebek olan, Hz. Ýsa'dan önce dünyaya gelmesi ve Hz. Ýsa'nýn resullüðünü haber vermesi ve onu Ürdün nehrinde vaftiz etmesinden dolayý üzerinde hassasiyetle durulan peygamberlerden birisi olmuþtur. Ayný zamanda Yahya peygamber; Ýsrailoðullarý'nýn son, Hýristiyanlar açýsýndan; Ýsa@ ile Ýsrailoðullarý peygamberleri arasýný baðlýyan ve Hz Ýsa'nýn peygamberliðini müjdeleyen bir resul olmasý açýsýndan büyük bir öneme haizdir. Yahya @ , Tevrat'ýn son mübelliði bir peygamber özelliðine sahip olmasý açýsýndan da özellik arz eden bir resuldür. Hýristiyanlarýn kutsal kitabý Ýncilin, ilk ayetlerinden itibaren çeþitli bölümlerde Yahya'nýn@ yaþamýndan kesitler aktarýlýr. Hýristiyanlýðýn "Ýkon" adý verdiði çeþitli tasvirlerinde; tüylü bir giysi ve kemerle, saçý sakalý birbirine karýþýk vaziyette, çelimsiz ve daðýnýk biri olarak tasvir edilen Hz.Yahya'nýn; kemiklerinin bir kýsmý Topkapý sarayýnda, kafatasý ise Fransa'nýn Amiens þehrinde bir katedral'de bulunduðu rivayet edilmektedir. Tarihi kaynaklar, Ayasofya'da bulunan Hz. Yahya'nýn kafatasýnýn, dördüncü haçlý seferi sýrasýnda, Ayasofya'yý yaðmalayan Katolik Hýristiyan ordusu tarafýndan Fransa'nýn Amiens þehrine götürülmüþ olduðunu ve kafatasýnýn altýnla kaplatýldýðýný, saklandýðý yere ise bir Katedral inþa edildiðini kaydetmektedirler. Ýslamî kaynaklardan gelen rivayetlere göre, Hz.Yahya'nýn kesilen kafasý Þam'daki Umayyad camii'nde bulunmaktadýr. Hýristiyan dünyanýn Ýncil sayfalarýndan yakinen tanýdýðý Yahya@; bazý Hýristiyan mezhepleri tarafýndan ölüm yýldönümleri bayramlaþtýrýlarak veya çeþitli þekillerde kutlanan bir peygamberdir. Ortodoks mezhebine baðlý Rumlar, Yahya Peygamber'in baþýnýn kesildiðini kabul ettikleri 29 Aðustos tarihinde, hafif bir oruç olarak nitelenen perhiz yaparak onu anarlar. Domates, karpuz gibi, rengi kýrmýzý olan hiçbir þey kesmez ve yemezler. Bazý Hýristiyan mezheplerinde ise 24 Haziran günü "Aziz Yahya Günü" olarak kutlanýr.
Yahya'nýn @ zürriyeti
Hz. Yahya'nýn babasý Zekeriyya aleyhisselam; Ýbrahim @ soyundan gelen bir peygamberdir.
"De ki: Biz, Allah a, bize indirilene, Ýbrahim, Ýsmail, Ýshak, Ya'kub ve Ya'kub oðullarýna indirilenlere, Musa, Ýsa ve (diðer) peygamberlere Rableri tarafýndan verilenlere iman ettik." Ali-Ýmran / 84 Hz. Zekeriyya, Kur'an'daki bir duasýnda kendisinin ve arzu ettiði çocuðun Yakub hanedaný, soyu üzerinde olduðunu belirtmektedir. "Ki o bana (Zekeriyya)vâris olsun; Ya'kub hanedanýna da vâris olsun." Meryem / 5-6 Musa @ indirilen Tevrat'ýn tebliðcilerinden olan Zekeriyya @ , tarih kaynaklarýna göre; Kudüs ve çevresinde teblið görevini yürütüyordu. "Biz, içinde doðruya rehberlik ve nur olduðu halde Tevrat'ý indirdik. Kendilerini (Allah'a) vermiþ peygamberler onunla Yahudilere hükmederlerdi." Maide / 44
Yahudi Mabedinde, ibadet için gelen insanlara vaazlar vererek, onlarý kutsal kitap Tevrat hükümlerini hatýrlatarak, uyarý ve yönlendirmelerde bulunuyordu. Hz. Zekeriyya'nýn kesin yaþýný eldeki kaynaklara göre kesin olarak vermek mümkün deðildir. Ancak Kur'an ayetlerindeki, Hz Zekeriyya ve Melekler arasýnda geçen muhaverelerdeki, Meleklere hayret ifadelerinden yaþýnýn, erkek fizyolojisi olarak çocuk yapma sýnýrlarýnda veya sonuna ulaþtýðýný, dolayýsý ile çok yaþlý diyebileceðimiz bir evrede bulunduðunu anlýyoruz.
" Zekeriyya: Rabbim! Dedi, bana ihtiyarlýk gelip çattýðýna… Göre benim nasýl oðlum olabilir? " Al-i Ýmran / 40 " Rabbim! Dedi, benden ( vücudumdan ) , kemiklerim zayýfladý, saçým baþým aðardý. " Meryem / 4 " …ben de ihtiyarlýðýn son sýnýrýna vardýðým halde, benim nasýl oðlum olabilir? " Meryem / 8 Zekeriyya'nýn ihtiyarlýðýnýn yaný sýra daha da önemli bir durum, karýsýnýn fiziksel yapýsýdýr. Karýsý hem yaþlý hem de çocuk doðuramayacak bir rahatsýzlýk sahibi, kýsýrdýr. "Karým da kýsýrdýr. Tarafýndan bana bir veli (oðul) ver." Meryem / 6 Zekeriyya@ ve karýsýnýn fiziksel durumlarý çocuk yapmaya elveriþli deðildir ancak; insani vasýflarý çocuk arzularýný körüklemektedir. Hz. Zekeriyya'nýn çocuk isteðinin insani gerekçeleri arasýnda; kendisinden sonra hem Yakup soyuna resul olarak ve hem de kendisine varis olmasý düþüncelerinin yattýðýný anlamaktayýz. "Doðrusu ben, arkamdan iþ baþýna geçecek olan yakýnlarýmdan endiþe ediyorum. Karým da kýsýrdýr. Tarafýndan bana bir veli (oðul) ver. "Ki o bana vâris olsun; Ya'kub hanedanýna da vâris olsun. Rabbim, onu rýzana lâyýk kýl!" Meryem / 5-6 Bu ayeti kerimelerin yorumlarýnda Müfessirlerin bir kýsmý; Hz. Zekerriya'nýn kastettiði "varis" olma konumunu, Hz. Muhammed'in (s.a.v) Sahihi Buhari ve diðer hadis kitaplarýnda yer alan "Biz resuller miras býrakmayýz. " hadisi þerifine dayandýrarak; kýssada geçen Hz. Zekeriyya'nýn "Ki o bana vâris olsun; Ya'kub hanedanýna da vâris olsun." beyanýnýn; Hz. Yahya'yý maddi mirasçýsý deðil, peygamberliðinin devamýný öngören manevi mirasçýsý olmasý isteði olarak yorumlamýþlardýr. Oysa Kur'an; Hz. Süleyman'ýn, Hz. Davut'un hem maddi hem de peygamberliðinin devamý yönünde manevi mirasçýsý olduðunu kaydetmektedir. "Andolsun ki biz, Davud'a ve Süleyman'a ilim verdik. Onlar: Bizi, mümin kullarýnýn birçoðundan üstün kýlan Allah'a hamd olsun, dediler. "Süleyman Davud'a vâris oldu ve dedi ki: Ey insanlar! Bize kuþ dili öðretildi ve bize her þeyden (nasip) verildi. Doðrusu bu apaçýk bir lütuftur." Neml / 15–16
Yahya'nýn@ doðumu
Zekeriyya'nýn bu dualarýna Allah, olumlu bir karþýlýk vererek ona bir çocuk ihsan eder.
"Biz onun da duasýný kabul ettik ve ona Yahya'yý verdik; eþini de kendisi için (çocuk doðurmaya) elveriþli kýldýk." Enbiya / 90 Allah, Hz. Zekeriyya'ya ihsan ettiði bu çocuðun ayný zamanda özellikli bir çocuk olduðunu belirterek adýný da kendisi belirler. "aglaAllah þöyle buyurdusevinçli Ey Zekeriyya! Biz sana bir oðul müjdeleriz ki, onun adý Yahya'dýr. Daha önce ona kimseyi adaþ yapmadýk." Meryem / 7 "Zekeriyya mâbed'de durmuþ namaz kýlarken melekler ona þöyle nida ettiler: Allah sana, kendisi tarafýndan gelen bir Kelime'yi tasdik edici, efendi, iffetli ve Sâlihlerden bir peygamber olarak Yahya'yý müjdeler." Al-i imran / 39 Ýncil, Yahya'nýn @ annesinin adýnýn Elizabet olduðunu ve Yahya'ya gebe iken akrabasý olan Hz. Ýsa'nýn annesi Meryem'le görüþtüklerini bildirmektedir. "Yahudiye kralý Hirodes zamanýnda, Abiya bölüðünden Zekeriya adýnda bir kâhin vardý. Harun'un soyundan olan karýsýnýn adý ise Elizabet'ti." Luka, 1.Bab;5 "aglaMeryem)Bak, senin akrabalarýndan Elizabet de yaþlýlýðýnda bir oðula gebe kalmýþtýr. Kýsýr bilinen bu kadýn þimdi altýncý ayýndadýr." "Meryem, üç ay kadar Elizabet'in yanýnda kaldý, sonra kendi evine döndü." Luka, 1.Bab;56 Kur'an'ý Kerim'de ise Hz. Meryem'den bahseden bir ayette þöyle bildirilmektedir. "Ey Harun'un kýz kardeþi! Senin baban kötü bir insan deðildi; annen de iffetsiz deðildi." Meryem / 28 Ýslam'ýn ilk dönemlerinden itibaren; Müsteþrik, Oryantalist ve yakýn çaðda Misyonerlerin üzerinde hassasiyetle durarak, Müslümanlarý yanýltmak için uðraþtýðý konulardan biri, Ýsa'nýn@ annesi Meryem'in (r.a) erkek kardeþi Harun meselesi olmuþtur. Þimdi bu konunun üzerinde durmamýz gerekmektedir. Ýslam kaynaklarý, Hz. Meryem'in Ýsrailoðullarýnýn 12 sýbtýndan, Tevrat'ta Allah nezdinde "Ýlk doðanlar" mesabesinde kutsal kýlýndýðý belirtilen, Hz. Musa ve Harun'un@ Levililer sýbtýna mensup olduðunu kabul etmiþlerdir. Nitekim Tevratta þöyle anlatýlmaktadýr. "Ve Rab Musa'ya söyleyip dedi: Ve iþte ben, Ýsrailoðullarý arasýnda rahmi açan bütün ilk doðanlar yerine, Ýsrailoðullarý arasýndan Levilileri aldým.(…) Çünkü bütün ilk doðanlar benimdir. " Sayýlar / 3. bab; 11-13 Ayný zamanda Levililer sýbtý içersinde; Tevrat ifadelerine göre Allah tarafýndan özel olarak görevlendirilen Harun neslinden gelen kuþaklar, kutsal mabed'e hizmet ve kutsal uygulamalarda "Kâhinlik" adý verilen özellikli iþleri yapmalarýndan dolayý ayrýca deðerli kýlýnmýþlardýr. "Ve Harun'un oðullarýnýn adlarý þunlardýr: Ýlk doðan Nadab, ve aðabeyhu, Eleazar ve Ýtamar. Harunun oðullarýnýn, kâhinlik etmek için tahsis ettiði, Mesh olunmuþ kâhinlerin adlarý bunlardýr." Sayýlar / 3. bab; 2–3 "Ve Rab Musa'ya söyleyip dedi: Harun'a söyleyip de: Senin zürriyetinden nesillerce kimde kusur olursa , Allah'ýn ekmeðini takdim etmek için yaklaþmasýn." Levililer / 22. bab; 16-17
"…Kahinlik ebedi bir kanunla onlarýn olacak; ve Harun'u ve onun oðullarýný tahsis edeceksin." Çýkýþ / 29. Bab; 9 Bundan dolayý müfessirler. Meryem suresi 28. ayette geçen "Ey Harun'un kýz kardeþi" ifadesindeki "Harun kýz kardeþi" tanýmlamasýnýn, Meryem'in Harun peygamberin kýz kardeþi olduðunu belirtmek için deðil; Meryem'in Harun@ neslinden, yani deðerli kýlýnan bir kuþaktan geldiðini belirtmek için veya Sahihi Buhari'de yer alan bir hadisi þerifte belirtildiði üzere; Yahudi geleneðinde Peygamber adlarýnýn yeni doðan nesillere verilme özelliðinden dolayý Meryem'in kardeþinin adýnýn Harun olmasýndan dolayý geçtiðini söylemiþlerdir. "Bak, senin akrabalarýndan Elizabet de yaþlýlýðýnda bir oðul’a gebe kalmýþtýr. Kýsýr bilinen bu kadýn þimdi altýncý ayýndadýr." Luka Ýncil'inde geçen bu ifadeler Hz. Meryem ile Hz. Yahya'nýn annesi Elizabet'in akraba olduðunu belirtmektedir. Müfessirler Meryem ile Yahya'nýn@ annesinin kardeþ olduklarýný, binaenaleyh Hz. Meryem'in Yahya'nýn teyzesi olduðunu kaydetmiþlerdir. Dolayýsý ile Hz. Yahya hem baba hem ana tarafýndan; Ýsrailoðullarý'nýn en þerefli kabilesi Levililer'den; ayný zamanda hem ana hem baba tarafýndan Levililer'in en deðerli sülalesi Harun oðullarýndan, yani Harun peygamber soyundandýr.
Yahya'nýn @ özellikleri
Al-i imran suresi 39. ayetinde Zekeriyya aleyhisselam'a çocuk müjdelenirken; bu çocuðun ayný zamanda sahip olduðu nitelikleri de belirtilerek, onun üstün vasýflý biri olduðu ve olacaðý bildirilmektedir. "Allah sana, kendisi tarafýndan gelen bir Kelime'yi tasdik edici, efendi, iffetli ve Salihlerden bir peygamber olarak Yahya'yý müjdeler." Al-i imran / 39 "Ey Zekeriyya! Biz sana bir oðul müjdeleriz ki, onun adý Yahya'dýr. Daha önce ona kimseyi adaþ yapmadýk." Meryem / 7 "Ey Yahya! Kitab'a (Tevrat'a) var gücünle sarýl!" (dedik) ve henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verdik." "Tarafýmýzdan ona kalp yumuþaklýðý ve temizlik de (verdik). O, çok sakýnan bir kimse idi. "Ana-babasýna çok iyi davranýrdý; o, isyankâr bir zorba deðildi." Meryem / 12–14 Kur'an'daki Yahya kýssasýný anlatan Ayetlerde Yahya'nýn üstün vasýflarý þöyle sýralanmaktadýr.
(1) "…Daha önce ona kimseyi adaþ yapmadýk.. "
(2) henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verdik.
(3) Efendi (Seyyid),
(4) Sâlihlerden
(5) Ýffetli
(6) Tarafýmýzdan ona kalp yumuþaklýðý
(7) temizlik
(8) O, çok sakýnan bir kimse idi.
(9) Ana-babasýna çok iyi davranýrdý; o, isyankâr bir zorba deðildi.
(10) Kendisi tarafýndan gelen bir Kelime'yi tasdik edici,
(11) Peygamber
Þimdi Yahya@nýn bu vasýflarýný inceleyelim.
(1) "….Daha önce ona kimseyi adaþ yapmadýk.. " : Allah, Yahya'dan@ önce hiç kimseye bu adýn verilmediðini beyan ederek; onun adýndan baþlayarak seçilmiþ biri olduðunu ifade eder. "Ey Zekeriyya! Biz sana bir oðul müjdeleriz ki, onun adý Yahya'dýr. Daha önce ona kimseyi adaþ yapmadýk." Meryem / 7 Müfessirlerden bazýlarý Meryem suresindeki ayette geçen "Semiyyen" ifadesinin, benzer anlamýný da ihtiva edebileceðini belirterek, "Daha önce ona kimseyi adaþ yapmadýk." ifadesinin "Daha önce onun bir benzeri gelmedi." þeklinde de olabileceðini söylemiþlerdir. Ýncil nüshalarýndan Luka Ýncil'in de; Yahya'nýn @ adýnýn akrabalarýnýn içinde kimsede olmadýðý belirtilerek, Zekeriyya'nýn@ dili tutulduðundan yazý ile yanýndakilere Yahya ismini bildirdiðini, bu yüzden çok þaþýrdýklarýný ifade edilmektedir. "Ona babasý Zekeriya'nýn adýný koymak istediler. Ama annesi, "Hayýr, Yahya olacak" dedi. Onlar, "Akrabalarýnýn içinde bu adý taþýyan kimse yok! " dediler. Bunun üzerine çocuða hangi ismi koymak istediðini iþaretle babasýna sordular. Zekeriya bir taþ levha istedi ve "Adý Yahya'dýr" diye yazdý. " Luka / 1.bab;59-63 Yahya'nýn @ adý ile ilgili olan olaylarýn bile onun üstün bir insan olacaðýnýn habercisi olduðunu yorumlayanlarýn bu konuda tüm bölgede bu olayý anlatarak yaydýklarý ayrýca belirtilmektedir. "Komþularýn hepsini korku sardý. Bütün bunlar Yahudiyye'nin tüm daðlýk bölgesinde konuþulmaya baþlandý. Olayý duyanlarýn hepsi, "Nasýl bir çocuk olacak bu" diye meraklanýyorlardý." Luka / 1.bab;65–66 Anlaþýlýyor ki doðmadan evvel baþlayan olaðanüstü durum, Yahya'nýn@ doðumu ile birlikte pekiþmiþ, ve onun özellikli biri olacaðý belki de Yahudilerin beklediði "Mesih" olabileceði beklentisi hâsýl olmuþtu.
(2) henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verdik : Hz. Zekeriyya'nýn rahle-i tedrisinde yetiþen Yahya, Allah'ýn ona bahþetmesi üzerine hikmet sahibi de olmuþtur. Bizatihi Zekeriyya'nýn @ hem oðlu hem talebesi olmasý ona bu aþamalarý kazandýrmýþ olmalýdýr.
(3) Efendi (Seyyid): Arapça Seyyid kelimesi; Efendi, deðerli, günahlardan korunan, hikmet sahibi, þerefli gibi özellikli insan anlamlarýna gelmektedir. Bu yüzden Yahya @ Seyyid olarak tavsif edilerek diðer insanlardan mizacýnýn farklýlýðý Allah tarafýndan tescil edilmektedir.
(4) Salihlerden:
Yahya; Allah tarafýndan müsaade edilmiþ Ýyi iþler yapan, marufu emreden kiþilerden olarak tarif edilmektedir.
(5) Ýffetli :
Arapça Hasur iffetli, kadýnlara aþýrý meyletmeye sebep olacak þehevi duygulardan arýnmýþ manasýna gelmektedir. Yahya @ hayatýnýn son bölümünde, Kral Herodes Antipas'ýn karýsý ve onun üvey kýzýnýn komplolarý ile iftiralara uðramasýna raðmen yaþadýðý dönemde iffeti hususunda hiçbir kötü söylentiye uðramadýðý halde; Hz. Yahya'nýn iffeti hususunda Hýristiyan kültürü; Kral Herodes Antipas'ýn karýsýnýn, Yahya'ya @ âþýk olduðu Hz. Yahya'nýn iffetinden ödün vermemesinden dolayý, Kral Herodes'in karýsý ve onun üvey kýzýnýn komplolarý yüzünden Kral Herodes Antipas tarafýndan baþý kesilerek þehit edildiði þeklinde oluþan edebi ürünlerle doludur. Kur'an'ýn Hz. Yahya'nýn iffeti üzerinde durmasýnýn sebebi, beklide bu Hýristiyan dini kültüründeki yanlýþ oluþturulan inançlar yüzündendir.
(6) Tarafýmýzdan ona kalp yumuþaklýðý :
(7) temizlik:
(8) O, çok sakýnan bir kimse idi :
(9) Ana-babasýna çok iyi davranýrdý; o, isyankâr bir zorba deðildi :
(10) Kendisi tarafýndan gelen bir Kelime'yi tasdik edici : Allah Zekerriyya'ya ihsan ettiði, doðacak bebeðin, Ýslam üzere olacaðý Allah'ýn varlýðý ve birliðini tasdik edeceðini belirtmektedir. Yani Zekeriyya'ya @ Allah'a muti bir kul olacak çocuk müjdelenmiþtir. Nuh'un oðlu gibi Allah'a asi ve isyankâr olmayacaktýr. Müfessirler "Kendisi tarafýndan gelen bir Kelime'yi tasdik edici" ifadesinin kendisinden sonra peygamber olacak Ýsa'yý müjdelemesine iþaret olduðunu yorumlamaktadýrlar. Buna dayanak olarak Nisa suresindeki þu ayeti delil olarak sunmaktadýrlar. "Meryem oðlu Ýsa Mesih, ancak Allah'ýn resulüdür, (o) Allah'ýn, Meryem'e ulaþtýrdýðý kelimesi (Kelimetuhu)ve O'ndan bir ruhtur. " Nisa / 171
(11) Peygamber:
Allah tarafýndan, Hz. Zekeriyya'ya ihsan edilen Yahya, tüm iyi huy ve iþlerle donanmýþ bir kiþi olarak ayný zamanda peygamberlik ile görevlendirileceði açýklanmaktadýr. Týpký Hz. Musa'nýn annesine Musa'nýn@ Nil'in sularýndan kurtarýlýp, peygamber olacaðý müjdelendiði gibi. "Musa'nýn anasýna: Onu emzir, kendisine zarar geleceðinden endiþelendiðinde onu denize (Nil nehrine) býrakýver, hiç korkup kaygýlanma, çünkü biz onu sana geri vereceðiz ve onu peygamberlerden biri yapacaðýz, diye bildirdik." Kasas / 7
Yahya'nýn @ resullüðü:
Bütün bu üstün vasýflarla mücehhez Yahya@ vakit dolduðunda, Ürdün ve civarýný kapsayan, Parea adý verilen bölgede özellikle çölün bulunduðu yerlerde risaletini yaymaya; Allah'ýn Musa'ya@ indirdiði Tevrat hükümlerini insanlara hatýrlatmaya baþlar. Çölün çevresindeki Ýsrailoðullarý'ný, Allah'ýn kitabý Tevrat hükümlerine uymaya, onlarý Allah'ýn istediði biçimde yaþamaya çaðýrýr. "Yahya Ürdün ýrmaðý çevresindeki tüm bölgeyi dolaþarak günahlarýn baðýþlanmasý için günahtan dönüp vaftiz edilme gereðini yayýyordu." Luka / 3.bab;3
"Yahudiyye ülkesiyle Yaruþalem'de (Kudüs) oturanlarýn hepsi Yahya'ya koþuyor, günahlarýný açýklayarak Ürdün ýrmaðýnda onun eliyle vaftiz ediliyordu." Markos / 1.bab;5 Yahya @ mütevazý bir insandý. Gösteriþ içinde deðildi. Bu yüzden çöl bölgesinde yaþar þehre lüzumlu zamanlarda inerdi. Bu yüzden onun mütevazý yaþamý "Yahudiyye" olarak adlandýrýlan bölgede yaþayanlarýn ilgisini çekmiþti. Ýncil kitaplarýnda Yahya'nýn mütevazý yaþamý þöyle anlatýlmaktadýr."Yahya'nýn giysisi deve kýlýndandý Belinde deri bir kemer vardý. Yiyeceði çekirgeyle yaban balýydý." Matta / 3.bab;4 - Markos / 1.bab;6 "Yahya geldiði zaman oruç tutup içkiden kaçýndý, ona "cinli" diyorlar." Matta /11.bab;18 Yahya'nýn@ risaleti, Tevrat'ýn emirleri doðrultusunda idi. "Ey Yahya! Kitab'a (Tevrat'a) var gücünle sarýl!" Meryem / 12
Bir olan Allah'a ve onun emir ve yasaklarýna davet eden Yahya'nýn@ çaðrýlarý hakkýnda Ýncil nüshalarýnda bazý malumat bulmaktayýz. "Halk ona, «Öyleyse biz ne yapalým?» diye sordu."
"Yahya onlara, «Ýki mintaný olan, birini hiç mintaný olmayana versin; yiyeceði olan da bunu hiç yiyeceði olmayanla paylaþsýn» cevabýný verdi.""Bazý vergi görevlileri de vaftiz olmaya gelerek ona, «Öðretmenimiz, biz ne yapalým?» dediler.""Yahya onlara, «Size buyrulandan daha çok vergi almayýn» dedi." "Bazý askerler de ona, «Ya biz ne yapalým?» diye sordular.
"O da onlara þöyle dedi: «Kaba kuvvetle ya da yalan suçlamalarla kimseden para koparmayýn, ücretinizle yetinin.»" Luka / 3.bab;10–14 Yahya peygamberin Ýsrailoðullarý'na risaleti esnasýndaki hitabý, onlarý Tevrat'a uymaya çaðýrma þekli o kadar belagatlýydý ki; Kral Herodes'in Yahya'nýn@ tebligatý sýrasýndaki hayranlýk ve þaþkýnlýðýný, Yuhanna Ýncili þöyle anlatmaktadýr. "Çünkü Yahya'nýn doðru ve kutsal bir adam olduðunu bilen Hirodes ondan korkuyor ve onu koruyordu. Yahya'yý dinlediði zaman büyük bir þaþkýnlýk içinde kalýyor, yine de onu dinlemekten zevk alýyordu." Markos / 6.bab;20 Hz.Yahya'nýn risaleti öyle etkili olmuþ tu ki; Hz. Ýsa'nýn Havarilerinden Pavlus seyahatleri esnasýnda, Romalýlarýn küçük Asya olarak nitelendirdiði, Ege bölgesindeki Efes kentine geldiðinde, Hz. Yahya'ya iman edenlerle karþýlaþtýðýný anlatýr."Apollos Korint'teyken Pavlus, iç bölgelerden geçerek Efes'e geldi. Orada bazý öðrencileri bularak onlara, «Ýman ettiðiniz zaman Kutsal Ruh'u aldýnýz mý?» diye sordu." "Kutsal Ruh diye birinin varlýðýný duymadýk ki!» dediler." "Öyleyse neye dayanarak vaftiz oldunuz?» diye sordu. "Yahya'nýn öðretisine dayanarak vaftiz olduk" dediler."
"Pavlus, «Yahya'nýn yaptýðý vaftiz, tövbeyle ilgili bir vaftizdi» dedi. «Halka, kendisinden sonra gelecek Olan'a, yani Ýsa'ya inanmalarýný söyledi." Habercilerin iþleri / 1–4
Vaftiz
Kur'an'ý Kerim'de hiç deðinilmeyen Vaftiz olayý, Ýncil kitaplarýnda, Hz. Yahya'nýn en önemli özelliði olarak ön plana çýkarýlmaktadýr. Muharref Ýncil kitaplarýna göre; Hz. Yahya kendisine gelen Ýsrailoðullarý'ný günahlarýndan tevbe etmeye davet ediyor, daha sonra tövbe eden kiþiyi, Ürdün (Þeria) ýrmaðýna daldýrarak vaftiz iþleminden geçiriyordu. "Kudüs'ün, bütün Yahudiye'nin ve tüm Þeria nehri yöresinin halký ona geliyor, günahlarýný itiraf ediyor, onun tarafýndan Þeria nehrinde vaftiz ediliyordu." Matta / 3.Bab; 5–6 Hatta günahlarýndan tövbe etmeyen Ferisi ve Saduki mezhebi Yahudilerini bu yüzden vaftiz etmez ve onlarý kýnar. Yine Ýncil’e göre; Hz Yahya'nýn geleceðini halka duyurduðu peygamber Hz. Ýsa, kendisini ziyarette bulunduðunda, Hz. Yahya; Ürdün sularýnda kendisine gelenleri vaftiz etmesine raðmen, Ýsa'yý@ vaftiz etmek istemez. Hz. Ýsa'nýn kendisinden üstün olduðunu beyan ederek, onun kendisini vaftiz etmesi gerektiðini söyler. Buna raðmen Hz. Ýsa Hz. Yahya'nýn elleri ile Ürdün nehri sularýnda vaftiz edilir. "Bu sýrada Ýsa, Yahya tarafýndan vaftiz edilmek üzere Celile'den Þeria nehrine, Yahya'nýn yanýna geldi." Ýsrailoðullarý'nýn kutsal kitabý Tevrat'ýn, Levililer bölümünde yer alan hükümlerde; öncelikle çöldeki kutsal mezbahlarda, Süleyman mabedindeki mezbah'larda, Kâhin denilen kiþilerin ve mabed'deki özel yerlerle temasta bulunmalarý esnasýnda yapmasý gereken; özel günlerindeki kadýnlarýn ve bu kadýnlarla olan iliþkilerdeki diðer kadýn ve erkek tüm kiþilerin, vücudunda, Cüzam veya kan, irin v.s gibi akýntýlý hastalýk ve yaralara sahip olan kiþilerin, kadýn erkek cinsel iliþkiler sonrasýnýn hükümleri olarak tüm vücudun yýkanmasý ve ayrýca elbiselerinin yýkanmasý olarak anlatýlmaktadýr. Hz. Yahya'nýn Ýsrailoðullarý'ný vaftiz olayý tamamen Yahudi fýkhýnýn bir uygulamasý olarak gerçekleþtirmekteydi. Hz. Yahya günahlarýndan tövbeye davet ettiði Ýsrail oðullarýný; esasen bazý günahlardan sonra yapýlmasý fýkhi bir þart olan, tüm vücudu ve elbiselerini yýkama hükmünü biraz daha üstünde bir uygulama ile tüm günahlara karþýlýk temizlenme ritüeli olarak gerçekleþtiriyordu. Kendisinden sonra risaletle görevlendirilen Hz. Ýsa ise hiç vaftiz yapmamýþtý. Yani, vaftiz Yahudiliðin olmazsa olmaz bir þartý deðil sembolik bir vecibesiydi. Yuhanna Ýncil'inde geçen ifadelere göre Hz. Ýsa hiç vaftiz yapmamýþtý.
"Ferisiler Ýsa'nýn Yahya'dan daha çok öðrenci edinip vaftiz ettiðini duydular.(Aslýnda Ýsa'nýn kendisi deðil, öðrencileri vaftiz ediyorlardý.)" Yuhanna / 4.Bab; 2 Hz. Ýsa'dan sonraki, Havariler ve tabii'lerinin; dini kurallarý yapýlandýrýlmasý sýrasýnda, vaftiz iþlemi; Hz. Yahya'nýn Hz. Ýsa'yý Ürdün nehrinde yýkamasý, vaftiz etmesine nisbeten, bu olayý bir anma olarak devam ettirildi. Hýristiyan dininin oluþumu evresindeki daha sonraki yýllarda, Vaftiz günümüz þekline dönerek; "Ýlk günah" nazariyesi eþliðinde, Yahudi fýkhýnýn uygulanýþý þeklinden, özgün Hýristiyan ibadeti þekline metamorfoz ediliyordu. Hz. Yahya mahsus özel bir tatbikat olarak uyguladýðý günahlardan tövbe karþýlýðý yýkanma "Vaftiz" geleneði, bambaþka bir þekle, - bir þirke dönüþerek – "Sakrament" adý verilen, olmazsa olmaz Hýristiyanlýk dini ibadetine dönüþmüþ oluyordu.
Ýncil'lerde Hz. Yahya
Hz. Yahya, yaþadýklarý ayný zaman diliminde ve ayný bölgede peygamber olarak görevlendirilecek olan bir diðer peygamber, Hz. Ýsa'nýn peygamberliðini de haber veriyordu. Ýncil kitaplarýna göre, Hz. Ýsa'nýn kendisinden üstün bir peygamber olduðunu bildiriyordu.
Bilhassa Yuhanna Ýncil'inde; Hz. Yahya üç defa, Hz. Ýsa hakkýnda onun; tanrýnýn oðlu, kuzusu, çarýðýnýn baðlarýný bile çözmeye layýk olmadýðým gibi, özellikli cümle ve tanýmlamalarla Hz. Ýsa'yý yücelttiði gözlemlenmektedir. Dahasý Hz. Yahya'nýn peygamberliðinde bile ihtilaf veya hafife alma ifadeleri yer almaktadýr. Yuhanna Ýncil'inin anlatýmlarýna göre Hz. Yahya, Ýsrailoðullarý'na bir peygamber olarak deðil, Hz. Ýsa'ya yer ve zemin hazýrlamaya gelmiþ bir aziz gibidir. "Yahya'ya gönderilen bazý Ferisiler ona, «Sen Mesih, Ýlyas, ya da beklediðimiz peygamber deðilsen, niye vaftiz ediyorsun?» diye sordular." Yuhanna / 1.Bab; 25 Yine Yuhanna Ýncil'inde anlatýlan ifadeler içersinde, Hz. Yahya'nýn küçük görülmesi; Hz. Ýsa'nýn bir þekilde yüceltilmesi olayý anlatýlmaktadýr. "Yahya'yý iþitip, Ýsa'nýn ardýndan giden iki kiþiden biri Simun Petrus'un kardeþi Andreya'ydý." "Andreya önce kendi kardeþi Simun'u bularak ona, «Biz Mesih'i bulduk» dedi." "Andreya kardeþini Ýsa'ya götürdü. Ýsa ona baktý, «Sen Yuhanna'nýn oðlu Simun'sun. Kefas diye çaðrýlacaksýn» dedi. `Kefas', Kaya anlamýna gelir." Yuhanna / 1.Bab; 40-42 Anlaþýlýyor ki Ýncil yazarlarýndan biri olan Yuhanna; Hz. Ýsa'yý, Hz. Yahya'dan daha üstün göstermek için elinden geldiði kadar tahrifat yapmýþtýr. Çünkü diðer Ýncil kitaplarý; Matta, Markos ve Luka Ýncillerinde, Hz. Ýsa; daha sonra Petrus olarak adlandýrdýðý ve üzerine kilisemi kuracaðým dediði balýkçý Simon ve kardeþi Andreas ile karþýlaþmalarýný tamamen rastlantý olarak vermektedirler. Buna raðmen Yuhanna incilinde Hz. Ýsa'yý daha üstün göstermek için olsa gerek; Hz.Yahya'nýn öðrencisi olduðunu ihsas ettiði; "Yahya'yý iþitip, Ýsa'nýn ardýndan giden" Andreas ve Simon'un Hz. Ýsa'yý, Hz. Yahya'dan " Biz Mesih'i bulduk " ifadesi ile daha üstün görerek Ýsa'ya baðlandýklarýný anlatmaktadýr. " Ne var ki Yahya, «Benim senin tarafýndan vaftiz edilmem gerekirken sen mi bana geliyorsun?» diyerek O'na engel olmak istedi." Ýsa ona þu karþýlýðý verdi: «Þimdilik buna razý ol! Çünkü doðru olan her þeyi bu þekilde yerine getirmemiz gerekir.» O zaman Yahya O'nun dediðine razý oldu." Matta / 3.bab;13–15 Ýncil'lerdeki vaftiz olayýný anlatan bölümlerdeki Hz. Ýsa'ya atfedilen "aglaÝsa, Yahya peygambere hitap ediyor) Þimdilik buna razý ol! Çünkü doðru olan her þeyi bu þekilde yerine getirmemiz gerekir."
"Ne var ki Yahya, «Benim senin tarafýndan vaftiz edilmem gerekirken sen mi bana geliyorsun?» diyerek O'na engel olmak istedi." "Ýsa ona þu karþýlýðý verdi: «Þimdilik buna razý ol! Çünkü doðru olan her þeyi bu þekilde yerine getirmemiz gerekir.» O zaman Yahya O'nun dediðine razý oldu." Ýfadeleri, Hz.Yahya karþýsýnda onun tarafýndan vaftiz edilen Hz. Ýsa'yý üstün gösterme gayretleri sonucu yapýlan tahrifatlar olduðu gözlemlenmektedir. Hz.Ýsa'nýn vaftiz olmasý esnasýnda onun daha peygamberlik görevi üstlenmediði aþikârdýr. Ýncil'lerde vaftiz olayý anlatýlýrken günahlardan tövbe etmenin asýl olduðu, daha sonra vaftiz olayý gerçekleþtiði göz önüne alýndýðýnda, Hz. Yahya'ya gelerek vaftiz olan Ýsa'nýn@ henüz resullükle görevlendirilmediði kesin gibidir. Oysa Kur'an'ý Kerim'de Hz. Yahya ile Hz. Ýsa arasýnda, üst ast gibi makamsal hiçbir ayrým yapýlmamaktadýr. Ýncil kitaplarýndaki Hz. Ýsa ile Hz. Yahya arasýndaki üstünlük ayrýmý, Ýncil'lerde yapýlan tahrifatýn bir yansýmasý olarak gerçekleþtiði anlaþýlmaktadýr. Bu hususta Kur'an ayetlerinde þu ifadeler yer almaktadýr.
"Her biri Allah a, meleklerine, kitaplarýna, peygamberlerine iman ettiler. "Allah'ýn peygamberlerinden hiçbiri arasýnda ayýrým yapmayýz. Ýþittik, itaat ettik. Ey Rabbimiz, affýna sýðýndýk! Dönüþ sanadýr" dediler." Bakara / 285 "Biz, Allah'a ve bize indirilene; Ýbrahim, Ýsmail, Ýshak, Ya'kub ve esbâta indirilene, Musa ve Ýsa'ya verilenlerle Rableri tarafýndan diðer peygamberlere verilenlere, onlardan hiçbiri arasýnda fark gözetmeksizin inandýk ve biz sadece Allah'a teslim olduk" deyin." Bakara / 136 "Allah'a ve peygamberlerine iman eden ve onlardan hiçbirini diðerlerinden ayýrmayanlara (gelince) iþte Allah onlara bir gün mükâfatlarýný verecektir. Allah çok baðýþlayýcý ve esirgeyicidir." Nisa / 152
Mesih beklentisi
Öncelikle Yahudiyye bölgesinde yaþayan Ýsrailoðullarý arasýndaki Mesih beklentisinden dolayý, kendisinin beklenen Mesih olmadýðýný açýklayarak, kendisinden sonra Hz. Ýsa'nýn peygamber olarak yollanacaðýný haber veriyordu. Bu hususta muharref Ýncil kitaplarýnda þu ifadeler yer alýr. "Halk umut içinde bekliyordu. Yahya'yla ilgili olarak herkesin aklýnda, «Acaba Mesih bu mu?» sorusu vardý." Luka / 3.bab;15 "Yahudiler Yahya'ya, «Sen kimsin?» diye sormak üzere Kudüs'ten kâhinlerle Levilileri gönderdikleri zaman Yahya'nýn tanýklýðý þöyle oldu - açýkça konuþtu, inkâr etmedi - «Ben Mesih deðilim» diye açýkça konuþtu." Her iki peygamber, Ýsrailoðullarý'nýn yoðun olarak yaþadýðý Yahudiyye adý verilen bugünkü Kudüs, Filistin, Ürdün ve çevresi beldelerde insanlarý uyarmaya devam ettiler.+
Hz.Ýsa'nýn Hz. Yahya'yý övgüsü
Hz. Ýsa'da, Yahya peygamber hakkýnda kendisine yöneltilen sorulara, onun üstün vasýflarýný beyan ve peygamberliðini tasdik ederek cevap verdiðini Ýncil kitaplarýndan öðreniyoruz.
"Size doðrusunu söyleyeyim, kadýndan doðanlar arasýnda, Vaftizci Yahya'dan daha üstün olaný ortaya çýkmamýþtýr." Matta / 11.bab;11 "Yahya'ya dek tüm peygamberlerle Kutsal Yasa, olacaklarý önceden bildirdiler." Matta / 11.bab;13 "Yahya'nýn öðrencileri ayrýlýrken Ýsa halka Yahya'dan söz etmeye baþladý. «Çöle ne görmeye gittiniz?» dedi. «Rüzgârda sallanan bir kamýþ mý?" "Söyleyin, ne görmeye gittiniz? Zarif giysilere bürünmüþ bir adam mý? Oysa zarif giysiler giyenler, krallarýn saraylarýnda bulunur." "Öyleyse ne görmeye gittiniz? Bir peygamber mi? Evet! Ve size þunu söyleyeyim gördüðünüz kiþi peygamberden de üstündür." Matta / 11.bab;7–9
Hz. Yahya’nýn kral Herodes ile mücadelesi
O çaðdaki dünyanýn en güçlü devleti olan Romalýlarýn egemenliði altýndaki, bu günkü Ýsrail,Filistin ve Ürdün'ün bulunduðu Filistin eyaleti adý verilen yerlerden, Galile ve Perea bölgelerini kapsayan, özerk olarak kurulmuþ bir Yahudi krallýðý hüküm sürüyordu. Bu krallýðýn idarecilerine Herodes adý verilmekteydi. Hz. Yahya döneminde baþa geçen kral Herodes Antipas, kardeþi Filippos'un karýsý Herodias'ý zorla kocasýndan boþandýrmýþ veya zorla kardeþi Filippos'un elinden alarak, onunla evlenmiþ veya gayri meþru bir hayat yaþamaya baþlamýþtý. Bu yüzden Yahya@, kralý uyarmýþ, Tevrat'a aykýrý bu durumu kýnayarak halk nezdinde kralýn yaptýðý bu çirkin iþlere karþý tepki oluþmasýný saðlamýþtý. Hz. Yahya'nýn son mübelliði olduðu Tevrat'ta; kral Herodes Antipas ve kardeþi karýsý yengesi Herodias’ýn yaptýðýnýn haram olduðu þöyle ifade edilmektedir. "Sizden hiç biri kendi yakýn akrabasýndan birine onun çýplaklýðýný açmak için yaklaþmayacaktýr." Levililer / 19.Bab; 6 "Kardeþinin karýsýnýn çýplaklýðýný açmayacaksýn. Kardeþinin çýplaklýðýdýr." Levililer / 19.Bab; 16 "Yahya Hirodes'e, «O kadýnla evlenmen Kutsal Yasa'ya(Tevrat'a)aykýrýdýr» demiþti." Matta / 14.bab;4 Hz. Yahya'nýn Tevrat'a dayanan bu uyarýlarý, Kral Herodes Antipas ve beraber yaþadýðý kardeþinin karýsý Herodias'nýn iþine gelmemiþti. Ancak Kral, Hz. Yahya'nýn üstün kiþiliðinin halk nezdinde itibar gördüðünü bildiðinden ona dokunamýyordu. Nitekim Ýncil'de bu hususta þöyle tespit yapýlmaktadýr. "Hirodes Yahya'yý öldürtmek istemiþ, ama halktan korkmuþtu. Çünkü halk Yahya'yý peygamber sayýyordu." Matta / 14.bab;5 "Hirodiya bu yüzden Yahya'ya kin baðlamýþtý; onu öldürtmek istiyor, ama baþaramýyordu."Markos / 6.bab;19
Yahya'nýn yaþadýðý toplumda, sapkýn Yahudi mezheplerinden Ferisi ve Saduki mezhebi din adamlarý ile de çekiþme içindeydi. Onlara çeþitli uyarýlarda bulunmuþ, yaptýklarý yanlýþlardan dönmelerini istemiþti. Bu hususta Ýncil metinlerinde þu ifadeler yer alýr.
" Ne var ki, Ferisilerle Sadukilerden birçok kiþinin vaftiz olmak için kendisine geldiðini gören Yahya onlara þöyle seslendi: «Ey engerekler soyu! Gelecek olan gazaptan kaçmanýz için sizi kim uyardý?" " Bundan böyle tövbeye yaraþýr meyveler verin." " Kendi kendinize, `Biz Ýbrahim'in soyundanýz' diye düþünmeyin. Ben size þunu söyleyeyim: Tanrý, Ýbrahim'e þu taþlardan çocuk yaratacak güçtedir." Balta þimdiden aðaçlarýn köküne dayanmýþtýr. Ýyi meyve vermeyen her aðaç kesilip ateþe atýlacak" Matta / 3.bab;7–10 Hz. Yahya'nýn bütün Yahudi toplumunu saran uyarýlarýndan endiþe duyan kral Herodes Antipas; Ferisi ve Saduki mezhebinin din adamlarýnýn Hz. Yahya hakkýndaki fitnelerinin de buna eklenmesi ile sonunda onu zindana attýrýr. Kral'ýn zindana attýrdýðý Yahya'nýn@ hapsi devam ederken geliþen olaylar onun baþý kesilerek þehit edilmesine sebep olacaktýr.
Hz. Yahya'nýn þehadeti
"Ne var ki, Hirodes'in kendi doðum gününde saray büyükleri, komutanlar ve Celile'nin ileri gelenleri için verdiði þölende beklenen fýrsat doðdu." Markos / 6.bab;21 "Hirodes'in doðum günü þenliði sýrasýnda Hirodiya'nýn kýzý ortaya çýkýp dans etti. Bu, Hirodes'in öyle hoþuna gitti ki, ant içerek kýza her ne dilerse vereceðini söyledi." " Kýz, annesinin kýþkýrtmasýyla, «Bana þimdi, bir tepsi üzerinde Vaftizci Yahya'nýn baþýný ver» dedi." Kral buna çok üzüldüyse de, konuklarýnýn önünde içtiði anttan ötürü bu dileðin yerine getirilmesini buyurdu." "Adam gönderip zindanda Yahya'nýn baþýný kestirdi." "Bir tepsi üzerinde getirilen baþ genç kýza verildi, kýz da bunu annesine götürdü." Matta / 14.bab;6-11 Böylece Allah'ýn emir ve yasaklarýný bildiren bir Tevhid önderi daha Ýsrailoðullarý'nýn içinden birileri tarafýndan kurulan komplolarla þehit edilmiþti. Hak ve adaletin önderi bir resul, örnek insan Hz. Yahya, sadece zevk ve sefahat istekleri uðruna insan öldürmek ve öldürttürmekten çekinmeyen sefihler eliyle bu dünyadan þehit edilerek yollanýyordu. Hz. Yahya'nýn þahadet haberini alan Yahya'nýn@ talebeleri onun cesedini alarak, topraða tevdi ettiler ve bu durumu Hz. Ýsa'ya bildirerek onu haberdar ettiler "Yahya'nýn öðrencileri bunu duyunca gelip cesedi aldýlar ve mezara koydular." Markos / 6.bab;29 "Yahya'nýn öðrencileri gelip cesedi aldýlar ve gömdüler. Sonra gidip Ýsa'ya haber verdiler." Matta / 14.bab;12
Sonuç
Kur'an'da kýssasý bildirilen Yahya@, Ýsrailoðullarýna gönderilen bir peygamberidir.
Yahya Ýsrailoðullarýnýn kutsal kitabý Tevrat'ýn son mübelliðidir.
Kur’an-ý Kerim, muharref Ýncil'lerde yer alan Yahya kýssalarýnda; Hz.Yahya’nýn anlatýlmayan bazý özellikleri üzerinde durmuþtur. henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verilmesi, Efendi(Seyyid), Sâlihlerden, Ýffetli,Tarafýmýzdan ona kalp yumuþaklýðý, temizlik,O, çok sakýnan bir kimse idi. Ana-babasýna çok iyi davranýrdý; o, isyankâr bir zorba deðildi. Bunlar Allah’ýn, Hz. Yahya'ya bahþettiði ona has özelliklerdir. Kur'an'da bahsi geçen bu özelliklerin Ýncil kitaplarýnda yer almadýðýný; Ýncil'lerde Hz. Yahya'nýn þekli özellikleri üzerinde durulduðunu gözlemlemekteyiz. Hz. Yahya'nýn Kur'an'da anlatýlan özelliklerinin, tümMüslümanlardada bulunmasýnýn, en azýndan kamil Müslüman anlayýþýna ulaþma hedefi açýsýndan bir örneklik teþkil edeceði muhakkaktýr. Kur'an'ý Kerim, Yahya'nýn Tevhid mücadelesi ve þehadeti üzerinde bilgi vermez. Bu bilgiler kýsmen Ýncil kitaplarýnda yer alýr.
Ýncil'lere göre Hz. Yahya, Ýsa'nýn geliþinin hazýrlayýcýsý olarak, ast bir peygamber statüsünde verilirken; Kur'an Hz. Yahya ile Hz. Ýsa arasýnda fark gözetmez. Kur'an'ýn perspektifine göre; Zekerriya@, Yahya@ ve Ýsa@ kýssalarý birbirlerinin tamamlayýcýsý ve açýklayýcýsýdýr. Her peygamberin olgunlaþmasý, eðitilmesi, neseplerinin sýhhati, hitap ettikleri toplum nezdindeki konumlarý ve risalet aþamalarýnýn anlaþýlmasý ve deðerlendirmesi açýsýndan her üç kýssanýn birlikte deðerlendirilmesi zaruridir.Ýncillerde bildirilen ve Hz. Yahya peygambere mahsus bir uygulama olan, suya batýrma "vaftiz" geleneðine; Kur'an'ý Kerim'deki Yahya kýssasýnda hiç deðinilmez. Kur'an'ýn baþka ayetlerinde, Tevrat'tan beri gelen kirlerden maddi ve manevi temizlenme hükmü olan, yýkanma "Gusül" hükmünün alanýný daraltarak hafifletilmiþ; Hýristiyanlýktaki sapkýn þekli olan vaftizi reddetmiþtir.
Cengiz DUMAN
Araþtýrmacý-Yazar
Gönderen: 26.01.2009 - 23:11
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1363 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
zelil-i hakisar (42), veritas1905 (42), skesman (49), karakiz06 (44), manayli (42), orhan86 (38), ezel (39), ezel1985 (39), tamteslim (47), esranur (40), Mavzer986 (41), Cicek06 (49), ay-isiginda-sak.. (38), dayi120 (), micnatis (45), celo1903 (43), 2ebu2 (52), a.yasin (49), fedakar (49), adnancaglayan (54), muco (41), Lear (43), MUSTAFA TIRA&TH.. (61), bu_rak (29), engizli (), meryem feyza (33), rkocabas (58), Mavilim (38), Kerimhan (40), BeYaZ vE sIyAh (33), halim (), trabzonlu (36)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.85536 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.