|
|
|
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
|
128 Mesaj -
|
|
|
Muzik dinlemenin dinimizdeki hukmu nedir?
Dort mesebinde bu konu hakkinda gorusleri nelerdir?
Ilahi dinlemekte mi yasaktir?
Cevabinizi merakla bekliyorum,
saygilar
Mesaj 2 kez düzenlendi. En son gul-ay tarafından, 18.12.2008 - 13:10 tarihinde.
|
Gönderen: 18.12.2008 - 13:08 |
|
|
|
|
Deðerli Kardeþimiz;
Musikî hususunda umumî ölçümüz þu ifadeler olmalýdýr:
“Þeriatça bazý savtlar (dinî bakýmdan bazý sesler) helâl, bazýlar ýharam kýlýnmýþtýr. Evet, ulvî hüzünleri, RAbbanî aþklarý iras eden (hatýrlatan) sesler helâldir. Yetimane hüzünleri, nefsanî þehevâtý tahrik eden sesler haramdýr. Þeriatýn tayin etmediði kýsým ise senin ruhuna, vicdanýna yaptýðý tesire göre hüküm alýr.”1
Musikîde iki ses kullanýlýr: insan sesi ve âlet sesi. Bir eser icra edilirken ya tek baþýna insan sesi veya müzik âletleri kullanýlýr; çok kere de her ikisinden birden istifade edilir. Her üç halde de insanýn hoþuna giden, onun zevk duyduðu ve tesirinde kaldýðý ölçülü, belli bir makamda ses çýkarýlýr. Bu sesler mahiyetine, mevzuuna ve tesirine göre deðerlendirilir. Ya insanýn ruhuna tesir eder, onda ulvî, dinî, hamâsî hislerin canlanmasýna sebep olur; ya da dinlediði bir musikî parçasý, nefsine ve süflî hislere hitap ederek yüce hislerin körelmesine sebebiyet verir.
Yukarýdaki ifadelerde de açýkça görüldüðü gibi, meþru olan, dinlenilmesinde bir mahzur bulunmayan ses, insana ulvî hüzünleri, yani dünyanýn fâniliðini, ölümün her an gelebileceðini, insanýn bir gün gelip toprak olacaðýný, Allah korkusunu hatýrlatmalý veya ilâhî aþký, Allah sevgisini, dünya üzerinde Cenab-ý Hakkýn güzel sanat eserlerindeki yüce isimlerinin ve sýfatlarýnýn tecellîlerini hatýra getirmeli. Bu hisleri tahrik eden her türlü sesi dinlemek helâl ve caizdir. Fakat yetimane hüzünleri; insana ümitsizlik veren, sevdiði kimselerden ve nimetlerden ayrýlmanýn ýztýrabýný hatýrlatan, insaný bedbinliðe, karamsarlýða iten; insanýn þehevanî hislerine hitap eden, dinlediði zaman nefsin hoþuna giden sesler ise haramdýr, dinlemek caiz deðildir.
Bu iki sýnýfa girmeyen birtakým sesler de vardýr ki, insandan insana deðiþir. Meselâ ayný musikî parçasýný dinleyen iki kiþiden birisi nefsânî bir his duyarken, diðeri ondan daha ulvî bir mânâ çýkarmaktadýr. Meselâ “Ýncecikten bir kar yaðar, tozar elif elif diye/Deli gönül abdal olmuþ, gezer elif elif diye” parçasýný bir musikî eþliðinde dinleyen iki kiþiden birisi “elif”ten Allah’ý hatýrlayýp, ilâhî aþký düþünürken, öbürü zahirî mânâsýna bakarak “elif”ten bir kadýný hatýrlar, mecâzî bir aþk düþünür.
Bir baþka misâl: Yunus’un, “Aþkýn aldý benden beni/ Bana Seni gerek Seni/Ben yanarým dünü gün/Bana Seni gerek Seni/Aþkýn þarâbýndan içem/Mecnûn olup daða düþem/Sensin dünü gün endîþem/Bana Seni gerek Seni” þiiri bugün hem ilâhî olarak, hem de türkü olarak söylenmektedir. Þimdi biri burada geçen “aþk”tan ilâhî aþký düþünürken, diðeri zâhirî mânâsýna bakarak mecâzî bir aþký hatýrlar.
Ýmam Gazalî Hazretleri ise musikîyi, haram, mekruh ve mubah olhmak üzere üç ana baþlýk altýnda inceleyerek þöyle der:
Dünya arzusu ve þehvet hisleri ile dolup taþan kimseler için yalnýzca bu duygularý tahrik eden sesler haramdýr.
Vakitlerinin çoðunu buna veren, meþguliyeti âdet haline getiren kimse için mekruhtur.
Allah sevgisi ile dolup taþan, duyduðu güzel ses kendisinde yalnýzca güzel sýfatlarý tahrik eden kimse için müstehaptýr.
Ýmam Gazalî daha sonra, musikîyi haram kýlan þeyin kendisi deðil, sonradan ârýz olan bazý sebepler olduðunu ifade eder, bunu da þöyle tasnif eder:
Þarký söyleyen kadýn olur, dinleyen de kadýn sesinin þehvetini tahrik edeceðinden korkarsa dinlemek haramdýr. Burada haram hükmü müzikten deðil, kadýnýn sesinden gelmektedir.
Þarký ve türkünün güftesi bozuk, Ýslâm inancýna ve ahlâkýna aykýrý ise, bunu müzikli veya müziksiz söylemek ve dinlemek haramdýr.
Gençliði icabý þehevî duygularýn mahkûmu olan bir kimse aþýrý derecede müziðe düþer, vaktinin çoðunu bu yolda geçirirse sefih olur.
1. Ýþaratü’l-Ý’câz, s. 78; Sözler, s. 382, 687-688.
2. Ýhyâ, 2: 279-81.
Mehmed Paksu Helal – Haram
|
Gönderen: 18.12.2008 - 14:20 |
|
|
Şu an Yok üye ve 1946 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
|
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
serdarys_03 (39), GungorM (54), gözüm (57), diyusuf (42), hanimeli (57), emrah0601 (43), tfrt (47), meminaksoy (55), Delail'in Nur (43), SEHER_78 (54), HLYDAG (42), ayse_ozlem (39), MaVi_GuL_3 (42), hakkinkulu (65), GozYasim (39), y_yildirim (42), asibey52 (37), Hercaii (42), fatihim84 (41), gözyaþ&ya.. (38), rambo50 (38), Efendim (57), imamhatiplim_88 (37), battalmann (52), cen_can (51), yusuf26 (46) |
|
|
|
|
|