0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » SORULAR & CEVAPLAR » MUZIK DINLEMEK!

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
gul-ay su an offline gul-ay  
MUZIK DINLEMEK!
128 Mesaj -
Muzik dinlemenin dinimizdeki hukmu nedir?

Dort mesebinde bu konu hakkinda gorusleri nelerdir?

Ilahi dinlemekte mi yasaktir?


Cevabinizi merakla bekliyorum,

saygilar


Mesaj 2 kez düzenlendi. En son gul-ay tarafından, 18.12.2008 - 13:10 tarihinde.
Gönderen: 18.12.2008 - 13:08
Bu Mesaji Bildir   gul-ay üyenin diger mesajlarini ara gul-ay üyenin Profiline bak gul-ay üyeye özel mesaj gönder gul-ay üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
SaYaCGIN su an offline SaYaCGIN  
Admin


1760 Mesaj -
Deðerli Kardeþimiz;

Musikî hususunda umumî ölçümüz þu ifadeler olmalýdýr:

“Þeriatça bazý savtlar (dinî bakýmdan bazý sesler) helâl, bazýlar ýharam kýlýnmýþtýr. Evet, ulvî hüzünleri, RAbbanî aþklarý iras eden (hatýrlatan) sesler helâldir. Yetimane hüzünleri, nefsanî þehevâtý tahrik eden sesler haramdýr. Þeriatýn tayin etmediði kýsým ise senin ruhuna, vicdanýna yaptýðý tesire göre hüküm alýr.”1

Musikîde iki ses kullanýlýr: insan sesi ve âlet sesi. Bir eser icra edilirken ya tek baþýna insan sesi veya müzik âletleri kullanýlýr; çok kere de her ikisinden birden istifade edilir. Her üç halde de insanýn hoþuna giden, onun zevk duyduðu ve tesirinde kaldýðý ölçülü, belli bir makamda ses çýkarýlýr. Bu sesler mahiyetine, mevzuuna ve tesirine göre deðerlendirilir. Ya insanýn ruhuna tesir eder, onda ulvî, dinî, hamâsî hislerin canlanmasýna sebep olur; ya da dinlediði bir musikî parçasý, nefsine ve süflî hislere hitap ederek yüce hislerin körelmesine sebebiyet verir.

Yukarýdaki ifadelerde de açýkça görüldüðü gibi, meþru olan, dinlenilmesinde bir mahzur bulunmayan ses, insana ulvî hüzünleri, yani dünyanýn fâniliðini, ölümün her an gelebileceðini, insanýn bir gün gelip toprak olacaðýný, Allah korkusunu hatýrlatmalý veya ilâhî aþký, Allah sevgisini, dünya üzerinde Cenab-ý Hakkýn güzel sanat eserlerindeki yüce isimlerinin ve sýfatlarýnýn tecellîlerini hatýra getirmeli. Bu hisleri tahrik eden her türlü sesi dinlemek helâl ve caizdir. Fakat yetimane hüzünleri; insana ümitsizlik veren, sevdiði kimselerden ve nimetlerden ayrýlmanýn ýztýrabýný hatýrlatan, insaný bedbinliðe, karamsarlýða iten; insanýn þehevanî hislerine hitap eden, dinlediði zaman nefsin hoþuna giden sesler ise haramdýr, dinlemek caiz deðildir.

Bu iki sýnýfa girmeyen birtakým sesler de vardýr ki, insandan insana deðiþir. Meselâ ayný musikî parçasýný dinleyen iki kiþiden birisi nefsânî bir his duyarken, diðeri ondan daha ulvî bir mânâ çýkarmaktadýr. Meselâ “Ýncecikten bir kar yaðar, tozar elif elif diye/Deli gönül abdal olmuþ, gezer elif elif diye” parçasýný bir musikî eþliðinde dinleyen iki kiþiden birisi “elif”ten Allah’ý hatýrlayýp, ilâhî aþký düþünürken, öbürü zahirî mânâsýna bakarak “elif”ten bir kadýný hatýrlar, mecâzî bir aþk düþünür.

Bir baþka misâl: Yunus’un, “Aþkýn aldý benden beni/ Bana Seni gerek Seni/Ben yanarým dünü gün/Bana Seni gerek Seni/Aþkýn þarâbýndan içem/Mecnûn olup daða düþem/Sensin dünü gün endîþem/Bana Seni gerek Seni” þiiri bugün hem ilâhî olarak, hem de türkü olarak söylenmektedir. Þimdi biri burada geçen “aþk”tan ilâhî aþký düþünürken, diðeri zâhirî mânâsýna bakarak mecâzî bir aþký hatýrlar.

Ýmam Gazalî Hazretleri ise musikîyi, haram, mekruh ve mubah olhmak üzere üç ana baþlýk altýnda inceleyerek þöyle der:

Dünya arzusu ve þehvet hisleri ile dolup taþan kimseler için yalnýzca bu duygularý tahrik eden sesler haramdýr.

Vakitlerinin çoðunu buna veren, meþguliyeti âdet haline getiren kimse için mekruhtur.

Allah sevgisi ile dolup taþan, duyduðu güzel ses kendisinde yalnýzca güzel sýfatlarý tahrik eden kimse için müstehaptýr.

Ýmam Gazalî daha sonra, musikîyi haram kýlan þeyin kendisi deðil, sonradan ârýz olan bazý sebepler olduðunu ifade eder, bunu da þöyle tasnif eder:
Þarký söyleyen kadýn olur, dinleyen de kadýn sesinin þehvetini tahrik edeceðinden korkarsa dinlemek haramdýr. Burada haram hükmü müzikten deðil, kadýnýn sesinden gelmektedir.

Þarký ve türkünün güftesi bozuk, Ýslâm inancýna ve ahlâkýna aykýrý ise, bunu müzikli veya müziksiz söylemek ve dinlemek haramdýr.

Gençliði icabý þehevî duygularýn mahkûmu olan bir kimse aþýrý derecede müziðe düþer, vaktinin çoðunu bu yolda geçirirse sefih olur.

1. Ýþaratü’l-Ý’câz, s. 78; Sözler, s. 382, 687-688.
2. Ýhyâ, 2: 279-81.
Mehmed Paksu Helal – Haram
Gönderen: 18.12.2008 - 14:20
Bu Mesaji Bildir   SaYaCGIN üyenin diger mesajlarini ara SaYaCGIN üyenin Profiline bak SaYaCGIN üyeye özel mesaj gönder SaYaCGIN üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1925 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
FaRuK_25 (39), kayakcipolat (42), sinanoezen (41), pmd (39), qw21 (67), thepilott (40), serpil.gezer (45), wqq12 (67), ehli zikir (52), burcu 52 (41), ya rezzak (52), tacir (47), vatan_sever (61), f_kilinc (42), celaleddin (31), gül_nehir (44), mustafa_007 (51), islamgünesi (37), zalll (52), balikesirli10 (36), reyyan! (40), mavibere42 (52), medineaþ&.. (37), canfaruk (38), ersoyy82 (42), ayþeli (45), ömer1 (68), samill (45), ekomen (46), EsMaNûR18 (39), mahmutduman33 (53), kanberoglu (42), hseyin_nurcu (38), Italiyan (36), sandýkl&.. (50), mkanca67 (68), YASEMIN_18 (38), en nahl (48)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.72194 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.