0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » DİĞER DİNİ KONULAR » Gaye-i Hayal Olmazsa...

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
KaLBeNuR su an offline KaLBeNuR  
Gaye-i Hayal Olmazsa...
1686 Mesaj -
Gaye-i hayal ne demektir? Bugünün Müslümaný için gaye-i hayal ne olmalýdýr? Nisyan basarsa, niçin zihinler enaniyet kesilir ve hedefe ulaþýlamaz?

Sorunun sonunda ifade edilen söz, bir vecizenin mânâsýndan alýnmýþ. Vecizenin aslý þu þekildedir: "Gaye-i hayal olmazsa veyahut nisyan veya tenasi edilse, ezhan enelere dönüp etrafýnda gezerler."

Hayal, yerinde ibadet sayýlacak bir husustur. Hatta hayali çok geniþ, tasavvur tablolarý çok parlak olan kimseler, ibadet ü taat ve evrâd u ezkârlarýndan daha derin bir zevk alýrlar. Cenâb-ý Hakk'ýn çok geniþ ve engin lütuf ve ihsan tecellîlerini müþâhede edebilirler. Evet, onlar, ibadet ü taatlerinde ve Rabbe teveccühlerinde, sonra Cennet'i bütün ihtiþam ve debdebesi ile müþâhedede de daha bir farklýdýrlar. Kur'ân'ýn o husustaki bütün âyât-ý beyyinatýný, o âyât-ý beyyinatla ortaya konan Cehennem'i bütün dehþetiyle, Cennet'i bütün ihtiþamýyla akýllarýna getirebilir ve hayallerine resmedebilirler. Binaenaleyh bir yönüyle hayal, Allah'ýn insanlara verdiði en büyük lütuflardan biridir; insan onunla, ibadette ve gönül hayatýnda derinleþebileceði gibi ayný zamanda kötü neticeleri tevlid edebilecek fenalýklarý da kötü sonuçlarýyla daha net tasavvur edebilir. Ancak, hayal için hayal diyebileceðimiz kupkuru ve hedefi olmayan tahayyülatýn da hiçbir mânâsý ve faydasý yoktur. Binaenaleyh, insan Kur'ân okurken, makul olan ve en azýndan akliyat içinde deðerlendirebileceði þeyleri düþünmesi, hayalini harekete geçirmesi yararlý olur. Yoksa kâh burada, kâh orada veya kâh öbür tarafta tahayyül eden birinin tahayyülü de, tefekkürü de, taakkulü de, yani aklýný kullanmasý da anlamsýz, faydasýz ve abes bir iþtigaldir.

Meseleyi bu zaviyeden ele alýnca, hayalde yüce bir gayenin olmasý gerektiði kendiliðinden ortaya çýkmaktadýr. Evet, insanýn, þahsî ve içtimaî hayatý adýna, kendine çok büyük þeyleri gaye-i hayal yapmasý oldukça önemlidir. Küçük hedeflere baðlý yaþayan veya bütün bütün hedefsiz olan bir kimse, hayalleri ölçüsünde bir insan olarak ömrünü geçirir, öyle ölür ve öteki hayatý da ona göre þekillenir. Netice itibarýyla hayal, insanda tam hedefini bulamayýnca, vicdan daralacak, çok geniþ olan âleme açýk insanî ufuk kararacak ve o insan bütün bütün hodgamlaþacaktýr.

Biraz daha açalým; bir insan, dünyayý veya sadece cismaniyete ait bir zevki ya da ikbal, makam ve mansýba müteallik hususlarý mefkûreleþtirse, hayaline gaye yapsa ve bu yolda çalýþýp çabalamaya dursa ve zamanla bunlarý elde etse de, o hiçbir zaman doymayacak beden ve cismaniyeti adýna sürekli daha baþka þeyler arayacaktýr. Aklý, ruhu ve bütün hissiyatýyla yüksek mefkûrelere yöneleceði âna kadar da bir türlü doyma bilmeyecektir. Aksine eðer bu insan, Allah rýzasý deyip ona baðlansa, bu hedef, ancak O'nu bütün cihana duyurup tanýtmakla gerçekleþeceðine inanarak sürekli o nâmütenâhîye doðru yürüyebildiði takdirde benliðin anaforlarýna kapýlmaktan kurtulacak ve bütün cihanlarý istiab edecek bir vicdan vüs'atine ulaþacaktýr. O âdeta daima uçacak, önünde yeni yeni perdelerin açýldýðýný müþâhede edecek, bu salih daire onda yeni þevkler uyaracak, duyduðu her þevkle daha farklý hamlelerde bulunacak ve her hamle onun önüne daha deðiþik ufuklar açacak ve kendini düþünmeyen bir küheylan gibi hep gayeler gayesine koþacaktýr.

Bunu ehl-i hakikatin "fenâ fiþþeyh", "fenâ firresûl" ve "fenâ fillah" mülâhazalarýna veya "seyr ilallah", "seyr fillah" ve "seyr minallah" esaslarýna da benzetebiliriz. Bunlara, insanýn Allah'a doðru gitmesi, seyr u sülûkunu tamamlayýp o müntehâya ulaþmasý, O'nda fâni olduktan sonra dönüp baþkalarýný da O'na götürmesi diyebiliriz. Halk içinde Hak ile beraber bulunma, insanlarý Allah'a yükseltmek için onlarýn içinde bulunduðu ayný anda Allah ile beraber olduðunun idrakinde olma keyfiyeti de diyebileceðimiz bu durum, bir nübüvvet cilvesidir.

Evet, sâlik, hayalini böyle yüce bir gayeye ve hedefe kilitlediði zaman, onun seyr u sülûk yolculuðunun sonu hiçbir zaman gelmeyecek ve bu mübarek yolcu, hep O'nu anma ve O'na yürüme sayesinde iman-itminan arasý gelip gidecek ve hep huzur yudumlayacaktýr. Bu durumu Cenâb-ý Hak þöyle belirtmektedir: "Ýyi bilin ki gönüller ancak Allah'ý anmakla huzur bulur ve oturaklaþýr."agla1) Evet, kalbler O'nu anýþla huzura kavuþacaktýr. Hele insan bir de O'na ait hususlar içinde benliðini tamamen unutup kendinden geçiverse, artýk o, sadece hedeflediði þeyi düþünecek ve onunla oturup kalkacaktýr. Buna mukabil, Allah'a götürmeyen bir yolda yürüyen ve kendisini yenileyemeyen kimseler ise kendilerinin dýþýna çýkamayacak ve bencilliðin dar mahbesinden kurtulamayacaklardýr.

Evet, böyle bir gaye-i hayal olmayýnca veya deðiþik baðlantýlar onu unutturduðunda o kimse benliðin tasmalý bir bendesi ve þeytanýn da karîni hâline gelir. Allah (celle celâluhu), "Kim Rahmân'ýn hikmetlerle dolu ders olarak gönderdiði Kur'ân'ý göz ardý ederse, Biz de ona bir þeytan sardýrýrýz; artýk o, ona arkadaþ oluverir."agla2) buyurmaktadýr. Böyle bir kimse gözleri varken, görüleceði görmemiþtir. Evet, bu bir teami yani görme yeteneðine sahip olduðu hâlde görememe demektir. Zaten âyette kiþinin görememesi, "ya'þu" kelimesi ile anlatýlmaktadýr ki, bunun mânâsý, gözler görüyor olduðu hâlde muvakkaten görmeden uzaklaþmasý ve görmüyor olmasý demektir.

Biz, Allah'ýn azametini, þeytanýn hakkýmýzda nasýl tuzaklar çevirdiðini, içimizde nefsin onun hesabýna nasýl çalýþtýðýný, beþerî garîzelerimizin benlik çarkýnýn tamamen þeytanýn hesabýna döndüðünü, hatta kuvve-i akliyemizin þeytan hesabýna çalýþtýðýný, kuvve-i gadabiyemizin, öfkemizin, kinimizin ve nefretimizin þeytan hesabýna hareket ettiðini biliyoruz. Ýyi veya kötü bildiðimiz bütün bu þeylere raðmen, gidip þeytanýn sahiline aborde oluyor ve orada demir atýyoruz. Bence âyette anlatýlan husus da iþte budur. Bu aslýnda bir teamidir, görebildiði hâlde görememektir.

Evet, bilerek yaptýðýmýz bu iþler þeytana teslim olma ve inkýyat etme demektir. Haddizatýnda insan unutmadýðý hâlde unutma durumuna düþmekte, unutanlar gibi davranmakta ve hislerine maðlup olmaktadýr. Böyle olunca da –hafizanallah– insan kendi benliðinin dýþýna çýkamamaktadýr. Allah ile münasebeti olmayan bir benlikte de hayýr yoktur. Ýþte böyle bir unutmaya da tenasi diyoruz.

Aslýnda bu mesele baþlý baþýna bir mevzu olduðundan bunu daha uzunca ele almaya ihtiyaç olduðu açýktýr. Benlik, benliðin itibarî bir hüviyet arz etmesi, benliðin sýrlarý, benliði kazanma ve sonra Allah için benlikten vazgeçme.. bu hususlar hususiyle de ehl-i hakikatin derinlemesine ele aldýðý mevzulardandýr ki daha fazla uzatmamak için üzerinde ancak bu kadar durmak mümkün oldu. Böyle latîf meseleler biraz hususiyet arz ettiðinden ve bunlarýn ýstýlah ve tabirleri de ayrý bir ilgi ve bilgi gerektirdiðinden burada noktalamak istiyorum.

(1) Ra'd sûresi, 13/28
(2) Zuhruf sûresi, 43/36


2007-05-04
M. Fethullah Gülen
nur penceresi
Gönderen: 22.11.2007 - 10:20
Bu Mesaji Bildir   KaLBeNuR üyenin diger mesajlarini ara KaLBeNuR üyenin Profiline bak KaLBeNuR üyeye özel mesaj gönder KaLBeNuR üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1334 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
metsah47 (47), manahoz (59), hazar1158 (46), gulfidan (51), delikanli_51 (39), harunnn (34), white_mantis (44), dila40 (56), sevdayuklu (37), mettah (45), beycan (48), noor (37), m_s_t (61), menzil02 (41), deren (37), yusuf89 (36), hakan83 (42), Selko (63), Sehervakti (54), sahtekar (49), kral14 (48), dengesizzz (39), mehtapsenel (45), Sen_Bende_Guzel.. (40), nuryolcusu (37), tacva (43), sena çelik (42), Sgonlum (47), tuyluoglu (38), ferhat (54), tayip (40), manahos (59), mustafacinar (43), Goncaa (38), C-G-N (56), krizantem_ (45), abisin (43), aft_23 (43), zadar81 (44), aysegült (42), Krall01 (55), sayfa (51)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.80240 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.