0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » HADİS / SÜNNET » HADİS LÜGATI

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
SaYaCGIN su an offline SaYaCGIN  
HADİS LÜGATI
Admin


1760 Mesaj -
Hadis-i Þerif Lugatý
Hadîs Âlimi (Muhaddis):
Hadîs-i þerîf sahasýnda mütehassýs kimse. Çok sayýda hadîs toplayýp, senet ve metinleriyle ezberleyen, râvilerin cerh ve ta'dîl (güvenilir olup olmadýklarýgöz kırpma noktasýndan durumlarýný bilen, bu ilimde ihtisas kazanýp kitaplar yazmýþ olan âlim. Muhaddisin çoðulu muhaddisîn'dir.
Hadîs Ýmâmý:
Üç yüz binden çok hadîs-i þerîfi, râvîleri (rivâyet edenleri, nakledenleri) ile birlikte bilen büyük hadis âlimi. Buna, hadîs müctehidi de denir.
Hadîs-i Âhâd:
Hep bir kimse tarafýndan rivâyet edilen, bildirilen, müsned-i muttasýl (Resûlullah efendimize varýncaya kadar, rivâyet edenlerden yâni nakledenlerden hiçbiri noksan olmayan) hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Âmm:
Herkes için söylenmiþ hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Cibrîl:
Peygamber efendimiz Eshâbý (arkadaþlarýgöz kırpma ile otururlarken, Cebrâil aleyhisselâmýn insan sûretinde gelip; Ýslâm'ý, îmâný ve ihsâný sorduðunda Resûlullah efendimizin verdiði cevablarý bildiren hadîs-i þerîf.
Hadîs-i Garîb:
Yalnýz bir kiþinin bildirdiði sahîh hadîs. Yahut, aradaki râvîlerden (nakledenlerden) birine, bir hadîs âliminin muhâlefet ettiði hadîs.
Hadîs-i Hâs:
Bir kimse için söylenmiþ hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Hasen:
Bildirenler (râvîler) sâdýk (doðru) ve emîn (güvenilir) olmakla beraber hâfýzasý, anlayýþý sahîh hadîsleri bildirenler kadar kuvvetli olmayan kimselerin bildirdiði hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Kavî:
Resûlullah efendimizin, söyledikten sonra, peþinden bir âyet-i kerîme okuduðu hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Kudsî:
Mânâsý, Allahü teâlâ tarafýndan, kelimeleri ise, Resûl-i ekrem sallallâhü aleyhi ve sellem tarafýndan olan hadîs-i þerîfler. Hadîs-i kudsîleri söylerken, Peygamber efendimizi bir nûr kaplardý ve bu, hâlinden belli olurdu. (Abdülhak Dehlevîgöz kırpma
Hadîs-i Maktû':
Söyleyenleri (râvîleri), Tâbiîn-i kirâmakadar bilinip, Tâbiîn'den rivâyet olunan hadîs-i þerîfler. Tâbiîn'den rivâyet edilen, bildirilen maktû' hadîslerin sonraki râvîleri (nakledenleri) Ehl-i sünnet âlimlerinden iseler, bunlar hakîkaten hadîs-i maktû'dur. Mevdû sanmamalýdýr. (Ýbn-i Kudâme-Buhârîgöz kırpma
Hadîs-i Mensûh:
Peygamber efendimiz tarafýndan ilk zamanda söylenip, sonra deðiþtirilen hadîsler.
Hadîs-i Merdûd:
Mânâsý olmayan ve rivâyet þartlarýný taþýmayan söz.
Hadîs-i Meþhûr:
Ýlk zamanda bir kiþi bildirmiþken, ikinci asýrda þöhret bulan, yâni bir kimsenin Resûl-i ekremden, o kimseden de, çok kimselerin ve bunlardan dahî, baþka kimselerin iþittiði hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Mevdû:
Bir hadîs imâmýnýn þartlarýna uymayan hadîs-i þerîfler. Bir müctehid (âyet-i kerîme ve hadîs-i þerîflerden hüküm çýkaran âlim), bir hadîsin sahîh (doðru) olmasý için, lüzûm gördüðü þartlarý taþýmýyan bir hadîs için; "Benim mezhebimin usûlünün kâidelerine göre mevdûdur" der. Yoksa; "Resûlullah'ýn sallallah ü aleyhi ve sellem sözü deðildir" demez. (Dâvûd-ül-Karsîgöz kırpma
Hadîs-i Mevkûf:
Eshâb-ý kirâma kadar râvîleri (nakledenleri) hep bildirilip, sahâbî olan râvînin, Resûl-i ekremden iþittim demeyip, böyle buyurmuþ dediði hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Mevsûl:
Sahâbînin (Resûlullah efendimizin arkadaþlarýgöz kırpma; "Resûlullah'tan iþittim, böyle buyurdu" diyerek haber verdiði hadîs-i þerîfler. Bunda, Resûl-i ekreme kadar rivâyet edenlerin hiç birinde kesinti olmaz.
Hadîs-i Muddarib:
Kitab yazanlara, çeþitli yollardan, birbirine uymayan þekilde bildirilen hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Muhkem:
Te'vîle (yoruma, açýklamaða) muhtaç olmayan hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Mu'allak:
Baþtan bir veya birkaç râvîsi(rivâyet edeni, nakledeni) veya hiçbir râvîsi belli olmayan hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Munfasýl:
Aradaki râvîlerden (nakledenlerden), birden ziyâdesi (fazlasýgöz kırpma unutulmuþ olan hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Müfterâ:
Müseylemet-ül-Kezzâb'ýn ve ondan sonra gelen münâfýklarýn (kalbiyle inanmayýp, sözleriyle inandýk diyenlerin), zýndýklarýn (kâfirlerin), müslüman görünen dinsizlerin uydurma sözleri. Ehl-i sünnet âlimleri (Resûlullah efendimiz, dört halîfesinin ve ashâbýnýn arkadaþlarýnýn yolunda olan âlimler), müfterâ hadîsleri aramýþ, bulmuþ ve ayýrmýþlardýr. Din büyüklerinin kitablarýnda böyle sözlerden hiçbiri yoktur.
Hadîs-i Mürsel:
Sahâbe-i kirâmýn ismi söylenmeyip, Tâbiîn'den (Sahâbeyi görenlerden) birinin, doðruca Resûl-i ekrem buyurdu ki dediði hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Müsned-i Münkatý':
Sahâbîden baþka bir veya birkaç râvîsi (nakledeni) bildirilmeyen hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Müsned-i Muttasýl:
Peygamber efendimize kadar râvîlerden (nakledenlerden) hiçbiri noksan olmayan hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Müstefîz (Müstefîd):
Söyleyenleri üçten çok olan hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Müteþâbîh:
Te'vîle (açýklamaya, yorumlamaya) muhtâç olan hadîs-i þerîfler.
Hadîs-i Mütevâtir:
Bir çok Sahâbînin Peygamber efendimizden ve baþka bir çok kimsenin de bunlardan iþittiði ve kitâba yazýlýncaya kadar, böyle pek çok kimsenin haber verdiði hadîs-i þerîfler. Mütevâtir hadîsleri rivâyet edenlerin yalan üzerinde sözbirliði yapmalarý müm kün deðildir. Hadîs-i mütevâtire muhakkak inanmak ve bildirilenleri yapmak lâzýmdýr. Ýnanmayan kâfir olur, îmâný gider. (Ýbn-i Âbidîn)
Hadîs-i Nâsih:
Resûlullah sallallahü aleyhi ve sellem efendimizin, son zamanlarýnda söyleyip, önceki hükümleri deðiþtiren hadîs-i þerîfleri.
Hadîs-i Sahîh:
Âdil ve hadîs ilmini bilen kimselerden iþitilen, müsned-i muttasýl (Resûl-i ekreme kadar, rivâyet edenlerin hepsi tam olup noksan bulunmayan), mütevâtir (bir çok sahâbînin rivâyet ettiði) ve meþhûr (önceleri bir kiþi bildirmiþken, sonralarý þöhret bulan) hadîsler.
Hadîs-i Þâz:
Bir kimsenin, bir hadîs âliminden iþittim dediði hadîs-i þerîfler. Hadîs-i þâzlar kabûl edilir, fakat sened (vesîka) olamazlar. Âlim denilen kimse meþhûr bir zât deðilse, kabûl olunmazlar.
Hadîs-i Zaîf:
Sahîh ve hasen olmayan hadîs-i þerîfler. Zaîf hadîsi bildirenlerden birinin hâfýzasý, adâleti gevþek olur veya îtikâdýnda (inancýnda) þübhe bulunur. Zaîf hadîslere göre fazla ibâdet yapýlýr; fakat ictihâdda bunlara dayanýlmaz
Gönderen: 30.01.2007 - 08:02
Bu Mesaji Bildir   SaYaCGIN üyenin diger mesajlarini ara SaYaCGIN üyenin Profiline bak SaYaCGIN üyeye özel mesaj gönder SaYaCGIN üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1710 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
burcunur (42), jihad soldat (43), alpakman (34), kerbela_34 (41), SpedeR (47), eminilhan (47), Glkc (36), mujdatciftci (35), aklima gelmedi (34), meraladem (39), heval yunus (34), muhammet ali (38), sosyolog983 (41), agus (44), müslüman cocuk (37), nakirev (42), enime (42), furkan_^^ (49), guller (44), sahdamar (41), metin uzun (42), abdulsamet (55), negative (39), homurhomur (51), snibsirm (44), husamaygor (37), estor (63), caykarali61 (43), aLi_osman (36), Avci_55 (37)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.69911 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.