0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » DİĞER DİNİ KONULAR » Kur'an-ı Kerim'de Dört Terim

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Kur'an-ı Kerim'de Dört Terim
Moderator


4254 Mesaj -
Kur'an-ý Kerim'de Dört Terim ÝLAH, RAB, DÝN ve ÝBADET; bu dört terim Kur’an terminolojisinde temel bir öneme sahiptir. Kur’an’ýn tüm daveti yalnýzca Allah Teala"nýn Rab ve Ýlah olduðu þeklindedir. O"ndan baþka ne herhangi bir Ýlah ve Rab ne herhangi bir uluhiyet ve ne de rububiyet vardýr. O"nun þeriki de yoktur. Bu yüzden sadece O’nun Ýlah ve Rab olarak kabul edilmesi, O"ndan baþka herkesin ilahlýk ve rablik iddiasýnýn reddedilmesi, O"na ibadet edilip baþkalarýna edilmemesi, dinin sadece O"na hasredilmesi, diðer baþka dinlerin ise reddedilmesi gerekmektedir. "Senden önce hiçbir peygamber göndermedik ki ona "Benden baþka bir ilah olmadýðýndan (sadece) bana ibadet ediniz" diye vahyetmiþ olmayalým" (Enbiya, 25) "Onlara tek bir ilaha ibadet etmelerinden baþka bir þey emredilmemiþti. Ondan baþka bir ilah yoktur. Onlarýn þirk koþmalarýndan O münezzehtir." (Tevbe, 31) "Ýþte bu sizin (tüm nebiler) ümmetiniz tek bir ümmet ve ben sizin rabbiniz olduðumdan yalnýz bana ibadet ediniz." (Enbiya, 92) "De ki,"her þeyin Rabbi O olduðu halde Allah"tan baþka rab mi edineyim?" (En"am, 164) "Rabbine kavuþmayý umanlar salih ameller iþlemeli ve rabbine yaptýðý ibadete hiç kimseyi ortak koþmamalýdýr." (Kehf, 110) "Andolsun ki, biz her ümmete Allah"a ibadet edin de Taðuta ibadet etmekten sakýnýn mesajýný taþýyan bir peygamber gönderdik." (Nahl, 36) "Göklerde ve yerde ne varsa O"na isteyerek ve istemeyerek boyun eðdiði ve O"na döndürülecekleri halde Allah"ýn dininden baþka bir din mi edinmek istiyorlar." (Al-i Ýmran, 83) "aglaEy Peygamber) De ki, Bana dini kendisine has kýlmýþ olduðum halde Allah"a ibadet etmem emredildi." (Zümer, 11) "Allah hem benim rabbim ve hem de sizin rabbiniz olduðu için O"na ibadet edin. Ýþte doðru yol budur." (Al-i Ýmran, 51) Bu birkaç ayet burada sýrf misal olarak verilmiþtir. Kur"an okuyan kiþi ilk bakýþta Kur"an"ýn tüm beyanlarýnýn bu dört terim etrafýnda dönüp dolaþtýðýný hemen fark edecektir.Bu kitabýn ana temasýný þunlar oluþturmaktadýr; Allah Rab ve Ýlah"týr. Rablik ve Ýlahlýk Allah"dan baþkasýnýn þanýndan deðildir. Bu nedenle Ýbadet"in O"na has kýlýnmasý gerekir. Yine bunun için Din"in de O"na has kýlýnmasý gerekir. ÝLAH.. CAHÝLÝYE ÝNSANININ ÝLAH DÜÞÜNCESÝ.. Ýslam"dan önceki araplarýn ve eski milletlerin ilahlýk baðlamýnda ne gibi düþüncelere sahip olduklarýna, buna karþýlýk Kur"an"ýn bu sözcükle iliþkili hangi yaklaþýmlarý reddettiðine de bakmamýz gerekmektedir. 1. "Onlar, kendileri için bir güç kaynaðý olmak üzere (ya da onlarýn himayesine girerek mahfuz kalmak için) Allah"tan baþka ilahlar edindiler." (Meryem, 81) "Yardým edilecekleri (Yani ilahlarýn kendilerine yardým edecekleri) ümidiyle Allah"tan baþka ilahlar edindiler." (Yasin, 74) Bu iki ayet-i kerimeden anlaþýlmaktadýr ki, cahiliye ehli,ilah olarak niteledikleri varlýklarýn kendilerini desteklediðini,musibet ve belalardan koruduðunu ve onlarýn himayesinde korku ve zarardan mahfuz kaldýklarýný düþünüyordu. 2. "Rabbinin kararýnýn vakti gelince, Allah"a þerik koþtuklarý ilahlarý bir iþe yaramadý ve onlarýn yýkým ve felaketlerinden baþka bir þeyi artýrmadý." (Hud, 101) "Allah"tan baþka edindikleri ilahlar, yaratýlmýþlardýr, hiçbir þey yaratamazlar, diri deðil ölüdürler,ne zaman yeniden diriltileceklerini de bilmezler,ilahýnýz tek bir ilahtýr." (Nahl, 20-22) "Allah"tan baþka ilah edinme, O"ndan baþka ilah yoktur." (Kasas, 88) "Allah"tan baþkalarýný (ilah olarak) çaðýrýp duranlarýn, gerçekte bu ortak koþageldikleri þeylere de uyup baðlandýklarý yok (ya)… Sadece vehim ve zanlarýna uyuyor onlar; yalan söylemek, bütün yaptýklarý." (Yunus, 66) Bu ayetler birkaç meseleye ýþýk tutmaktadýr: a. Cahiliye insaný, ilah olarak nitelediklerinden sorunlarýnýn çözümünü ve gereksinimlerinin karþýlanmasýný diliyor, baþka bir deyimle onlara niyazda bulunuyordu. b. Onlarýn ilahlarý sadece cin, melek ya da tanrýlardan oluþmuyordu. Bunlar arasýnda ölüp-gitmiþ insanlar da vardý.Nitekim bu, "Diri deðil ölüdürler" ve "Ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler" ibarelerinden açýkça anlaþýlmaktadýr. c. Onlar ilahlarýnýn, kendi dualarýný iþittiðini ve onlara yardým etmeye kadir olduðunu zannediyordular. RAB.. KUR"AN-I KERÝM"DE RAB KELÝMESÝNÝN ÇEÞÝTLÝ KULLANIÞ ÞEKLÝ.. 1.Mürebbi, gereksinimleri karþýlayan, terbiye veren ve yetiþtiren; 2. Kefil,gözetici, koruyup kollayan, ýslahla sorumlu olan; 3. Çeþitli kimselerin oluþturduðu bir toplulukta merkezi bir sýfata sahip olan; 4. Kendisine baðlananlarýn efendisi, sözü geçen, üstünlüðü ve yüceliði kabul edilen ve tasarruf hakkýna sahip, itaat ve boyun eðilen efendi, güç ve egemenlik sahibi reis; 5. Malik, efendi. Rab kelimesi Kur"an-ý Kerim"de yukarýda açýkladýðýmýz tüm manalarda kullanýlmýþtýr.Ayetlerde,bazen bu manalardan sadece bir ya da ikisi bazen daha fazlasý bazen de beþ anlamýyla birden kullanýlmýþtýr.Bunu Kur"an-ý Kerim"den çeþitli misaller vererek daha da açýk bir þekilde göstermek istiyoruz: a. Rabb"ýn ilk manada kullanýlýþýna misal: "O (Yusuf) (Bundan) beni güzel bir þekilde korumuþ olan Rabbime sýðýnýrým dedi." (Yusuf, 23) b. Birinci manayý da kýsmen ihtiva eden ikinci manada kullanýlýþýna misal: "Doðrusu sizin bu mabudlarýnýz benim düþmanýmdýr.Benim dostum,ancak beni yaratmýþ olan ve hidayete erdiren,beni yediren ve içiren,hastalandýðýmda bana þifa veren,alemlerin rabbidir." (Þuara, 77-80) "Sahip olduðunuz ne kadar nimet varsa,hepsi Allah"tandýr.Sonra,herhangi bir belaya düþerseniz,þaþkýn bir halde hemen O"na yönelirsiniz.Ancak O,sizden belayý giderince, (bütün bu nimetler ve sýkýntýlarý gidermelere raðmen) sizlerden bazýlarý rablerine baþkalarýný ortak koþarlar." (Nahl, 53-54) "De ki: Her þeyin rabbi yalnýz O iken,Allah"tan baþka rabler mi arayayým?" (En"am, 164) "Doðunun da batýnýn da rabbi O"dur.O"ndan baþka ilah yoktur.Öyleyse O"nu vekil (tüm iþlerinde kefil ve mesul) tut." (Müzzemmil, 9) c.Rabb"ýn üçüncü anlamda kullanýlýþýna misal: "O rabbinizdir ve dönüþünüz O"nadýr." (Hud, 34) "Sonra,dönüþünüz rabbinizedir." (Zümer, 7) "De ki: Rabbimiz sonunda hepimizi toplar." (Sebe, 26) "Sizin gibi bir ümmet olmayan,ne yeryüzünde bir canlý ne de havada iki kanadýyla uçan bir kuþ vardýr.Biz kitabýmýzda bunlardan hiçbirini gözümüzden kaçýrmadýk.Sonra,onlarýn hepsi rableri(nin huzuruna) toplanacaklardýr." (En"am, 38) "Sura üfürülünce,onlarýn hepsi mezarlarýndan rableri(nin huzuru)na koþarak çýkarlar." (Yasin, 51) d. Rab kelimesinin az çok üçüncü manayý da ihtiva eden dördüncü manada kullanýlýþýna misal: "Onlar Allah"ý býrakýp ta alimlerini ve derviþlerini rabler edindiler." (Tevbe,31) "Bizden hiçbir kimse Allah"tan baþkasýný rab edinmesin." (Al-i Ýmran, 64) Bu son iki ayette erbab (rabler) kelimesi ile kastedilen,milletlerin ve toplumlarýn kesin olarak kendi önder ve liderleri olarak benimsedikleri kimselerdir.Bu kimselerin uyguladýklarý emir ve nehiyler,kural ve kanunlar,helal ve haramlar herhangi bir delile ihtiyaç duyulmaksýzýn kabul edilmekte ve onlar haddi zatýnda kendilerini hüküm ve yasak koyma hakkýna haiz görmektedirler. "Yusuf (a.s) dedi ki: Sizlerden biri rabbine (efendisine) þarap içirecek… ve bu ikisinden kurtulacaðýný sandýðýna Yusuf rabbinin (efendinin) yanýnda beni an dedi.Ancak,þeytan rabbine (efendisine) onu hatýrlatmayý unutturdu…" (Yusuf, 41-42) ÝBADET.. KUR"AN"DA ÝBADET KAVRAMININ KULLANIMI.. Kur"an"ý Kerim"e yöneldiðimizde söz konusu kelimenin çoðunlukla ilk üç manasýnýn (köle, itaat ve kulluk) kullanýlmýþ olduðunu görüyoruz. I. Kölelik ve Ýtaat Manasýnda Ýbadet.. Ýbadet kavramýnýn birinci ve ikinci manalarý ile ilgili misaller þunlardýr: "Sonra Musa ve kardeþi Harun"u, ayetlerimizle ve apaçýk bir delille Firavun ve önde gelen çevresine gönderdik.Ancak onlar büyüklük tasladýlar.Þu iki adamýn kavmi bize kölelik ederken,þimdi biz kalkýp bizim gibi iki insana mý inanacaðýz,dediler." (Müminun, 45-47) " (Firavun"un çocukluðundan beri besleyip büyütmekten bahisle Hz.Musa"yý nankörlükle suçlamasý üzerine) Hz.Musa þöyle dedi; "Baþýma kaktýðýn bu nimet Ýsrailoðullarýný köle kýlmandan ötürüdür." (Þuara, 22) Bu iki ayette ibadet ile kastedilen kölelik,itaat ve emirlere uymaktýr. Firavun "Musa ve Harun"un kavmi bizim kölemizdir" demiþti.Yani "bizim kölemiz ve emirlerimize itaat edenlerdir" demek istemiþti. "Ey iman edenler, eðer siz bana ibadet ediyorsanýz, size baðýþlamýþ bulunduðumuz temiz þeylerden yiyin ve Allah"a þükredin." (Bakara, 172) Bu ayetin nüzul sebebi þudur: Ýslam"dan önceki Arap toplumu atalarýndan kalma örf ve adetlere ve önderlerinin koymuþ olduðu yasalara uyarak yeme ve içmede çeþitli engeller ve yasaklar koyarlardý.Bu insanlar Ýslam"ý kabul edince Allah Teala þöyle buyurdu: "Eðer siz bana ibadet ediyorsanýz,bütün o eski yasaklarý kaldýrýn ve benim size helal ettiklerimi hiçbir sakýnca görmeden yiyin için." Bunun manasý açýkça þudur; Eðer siz önderlerinize ve büyüklerinize kulluðu,boyun eðmeyi ve itaatý býrakýp ta yalnýzca bana boyun eðip,kulluk ve itaat ediyorsanýz, sizin için artýk helal ve haram kýlma hususunda onlara deðil,bana uymanýz,onlarýn yasalarýný tümüyle reddetmeniz gerekir.Bu da gösteriyor ki,yukarýdaki ayette de ibadet kelimesi sadece kölelik ve itaat manasýnda kullanýlmýþtýr. "De ki; Allah katýnda yeri bundan daha kötü olaný size söyleyeyim mi? Allah kim(ler)e lanet ve gazap etmiþ,kimlerden maymunlar,domuzlar ve taðuta kulluk(ibadet) edenler kýlmýþsa,iþte onlarýn yeri daha kötüdür ve onlar düz yoldan daha çok sapmýþlardýr." (Maide, 60) "Andolsun ki biz her kavme "Allah"a ibadet edin ve taðuta ibadetten kaçýnýn" diye bir elçi gönderdik." (Nahl, 36) "Taðuta kulluk etmekten kaçýnan ve Allah"a yönelenlere müjde var.Müjdele kullarýmý!.." (Zümer, 17) Bu üç ayette de "taðuta ibadet"le kastedilen taðuta itaat ve köleliktir.Daha önce de iþaret ettiðimiz gibi,Kur"an terminolojisinde taðut kavramýyla,Allah"a isyan ederek Allah"ýn mülkünde kendi buyruk ve yasalarýný hakim kýlmaya çalýþan ve O"nun kullarýný ya zorbalýk ve terörle yada vaad,ulufe veya propaganda gibi aldatýcý yollarla kendisine itaat ve kulluða çaðýran her türlü devlet,hükümet,düzen,sistem,ön der,kiþi ve zümre ifade edilmektedir. Kur"an"a göre bu tür sistem, kiþi yada zümrelere boyun eðmek ve ona itaat ederek onun koyduðu buyruk ve yasalara bilerek isteyerek uymak açýkça taðuta kulluk,taðuta ibadet etmek demektir. DÝN.. KUR"AN"DA DÝN KAVRAMININ KULLANILIÞI.. Kur"an mesajý içinde "din" kavramý, aþaðýda sýraladýðýmýz dört ana kýsýmdan oluþan mükemmel bir düzeni tarif etmektedir: 1. Hakimiyet ve egemenlik. 2. Hakimiyet karþýsýnda boyun eðme ve itaat. 3. Söz konusu hakimiyetin etkisi altýnda kurulan fikri ve ameli düzen. 4. Bu düzene baðlýlýk ve itaat sonucu elde edilen mükafat ya da isyan ve karþý çýkmanýn neticesi olarak, yüce egemenlik tarafýndan verilen mükafat yada ceza. Kur"an "Din" kavramýný bazen birinci ve ikinci manalarý (hakimiyet, egemenlik ile itaat ve boyun eðme) bazen üçüncü (düzen) bazen de dördüncü manasý (yargý,ceza) ile kullanmakta; bazý ayetlerde ise "Din" diyerek, dört ana kýsýmdan oluþan söz konusu mükemmel düzeni kasdetmektedir.Bu farklý kullanýmlarý iyice anlayabilmek için aþaðýdaki ayetleri gözden geçirelim. Birinci ve Ýkinci Manasýyla Din.. "Sizin için yeryüzünü bir durak, bir konak yeri kýlan ve gökyüzünü de çatý gibi ayakta tutan Allah"týr.O sizlere bir biçim verdi, þu görünüþünüzü de en güzel kýldý ve sizi güzel þeylerle rýzýklandýrdý.Ýþte budur Rabbiniz olan Allah.Alemlerin Rabbi Allah"ýn bereketi ne yücedir! O diridir.Ondan baþka ilah yoktur.Öyleyse dini O"na has kýlarak (Allah"a) dua edin." (Mümin, 64-65) "De ki; "Dini Allah"a halis (özgügöz kırpma kýlarak, O"na kulluk etmekle emrolundum." Ve ben Müslümanlarýn ilki olmakla da emrolundum… De ki; Ben dinimi yalnýzca O"na halis kýlarak Allah"a ibadet ederim.Siz de O"nun dýþýnda dilediklerinize ibadet etmekte serbestsiniz. …Taðuta ibadetten kaçýnýp da içten Allah"a yönelenlere müjdeler olsun." (Zümer, 11-17) "Hiç þüphesiz biz sana bu kitabý hak ile indirdik.Öyleyse sen de dini yalnýzca O"na halis kýlarak Allah"a ibadet et.Haberin olsun, halis olan din yalnýzca Allah"ýndýr.O"ndan baþka veliler edinerek; Biz bunlara, sýrf bizi Allah"a yaklaþtýrsýnlar diye tapýyoruz (ibadet ediyoruz) diyenlere (gelince); þüphesiz ki Allah, onlar arasýnda ayrýlýða düþtükleri þeyde hükmünü verecektir.Allah yalancý, nankör insaný doðru yola iletmez." (Zümer, 2-3) "Göklerde ve yerde ne varsa O"nundur.Din de halis olarak ancak O"na aittir.Öyleyse, Allah"tan baþkasýndan mý korkuyorsunuz? (Yani, Allah"tan baþka, hükmüne uymamaktan sakýndýðýnýz ve gazabýndan korktuðunuz baþka bir ilah mý var?) (Nahl, 52) "Allah"ýn dininden baþka bir din mi arýyorlar? Oysa, göklerde ve yerde ne varsa ister istemez O"nun emrine uymuþtur ve O"na döndürülüp götürülecektir." (Al-i Ýmran, 83) "Oysa kendilerine, dini yalnýz Allah"a halis kýlýp, O"nu birleyerek Allah"a kulluk etmeleri, namazý kýlmalarý, zekatý vermeleri emredilmiþti.Ýþte doðru din budur." (Beyyine,5)
alinti

Gönderen: 30.01.2009 - 23:18
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1712 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
sakir bayram (64), arabulan (55), ümit09 (53), hilalbaþa.. (44), ESÝLA (39), HiLaL90 (34), enes.gs (38), aksoy60 (40), Beste (46), gümüþta&#2.. (43), derdodertli (51), nurangurtekin (45), irfan temel (53), ismail_kutahya (37), Basel-Stadt (48), BLaCKHaPPY (47), haya (36), hesert (51), lütuf (39), köln72 (52), emretavsan (44), ahmet51 (47), ahmetpolat1983 (41), cansin18 (60), mizgin_islam (44), *HilaL* (39), ogretmen78 (45), mehmet70 (54), bluedream (42), Gül-i Ruhsar (37), Meral Cölkusu (44), Dünyali (52)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.37746 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.