0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » HADİS / SÜNNET » hadis ilminde bir gezintiye varmısınız?

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
muhammedparisa su an offline muhammedparisa  
hadis ilminde bir gezintiye varmısınız?
35 Mesaj -
HADIS ISTILAHLARI
Her ilim dalinin bir terminolojisi oldugu gibi hadis ilimlerinin de istilahlari vardir. Hadis istilahlari anlasilmadikça hadis usulü de anlasilamaz. Hadis istilahlari çok sayida oldugu için asagida sadece bir kismina temas edilecektir:

Ravi hadisi rivayet eden kisidir. Bir ravi hadisi baskasindan aldiginda aldigi kisiye o ravinin seyh'i denir. Hadisi alan ravi de talib'dir. Hadis almaya ahz, baskasina rivayet etmeye de eda tabir edilir.

Sened hadisi rivayet eden raviler zinciridir.

Cerh ve ta'dil ilminde ravilerin kalitesini belirtmek icin sika (hadis rivayetine tam ehil kisi) dan vadda (hadis uyduran kisi) ya kadar çesitli tabirler kullanilir. Bir ravi, durumu arastirildiktan sonra, ya bu iki uçtan birinde, ya da arada bir yerde degerlendirilir.

"Sika" da iki sart aranir: Adl ve zabt. Adl ravinin hadisi bozmadan rivayet eden dürüst bir müslüman olmasi, zabt ise hafizanin kuvvetli olmasi özelligidir.

Hadisin ne sekilde rivayet edildigi de önemlidir. Bunlardan bazilarina sema, kiraet, icazet denir. Sema talibin seyhden dogrudan isitmesidir. Kiraet ise talibin hadisleri bir yazili metinden okuyarak seyhine arzetmesi, seyhin de onlari rivayet ettigini onaylamasidir.

Burada, yazili belgelere günümüzde haber bakimindan verilen önemi göz önüne alarak bir noktaya dikkat çekmekte yarar var:

Sema hadisçilerin nazarinda en saglam ahz yoludur. Her ne kadar ilk hicri asirlarda hadislerin yazilmasi vukubulmus aksini iddia eden müstesriklere gereken cevaplar verilmisse de bu, semanin birinci derecedeki önemini azaltmaz. Çünkü hadis tahsilinde asl olan kalitedir. Mesela tarihi bir vesika bulunsa hadisçiler su sorulari soracaklardir: Bu vesikayi kim yazmistir? Bu kimse haber vermede ne kadar dürüsttür? Vesikada yazdigi haberleri ögrenip yazincaya kadar hafizasinda bozmadan tutabilmis midir? Olayi bizzat kendisi mi müsahade etmistir yoksa baskasindan mi almistir? Yazdigi haber siyasi ise, bu kisi taraf midir veya ona yazdirilmis midir? Daha sonra bu vesikada tahrifat yapilmis midir? Görüldügü gibi vesikanin sahte olmadigi bilinse bile bu yetmemektedir. Halbuki haberin dogrudan raviden dinlenmesinde bu zorluklar en aza iner. Elbette ki ravi hadisi ahz ederken seyhin hadisi hem ezberden bilip, hem de yazdigi bir kagittan okumasi daha da kuvvetlidir.

Hadislerin çesitli yönlerden siniflandirilmasi:
Sihhat yönünden:
Sahih: Asagidaki üç sarti saglayan hadise denir:

senedinde kopukluk olmamasi (muttasil olmasi)
Bütün ravilerin sika olmasi
Illet ve sazlik bulunmamasi

Bu son sartin arastirilmasi zor olup, bunda ancak Buhari gibi büyük hadis mütehassislari derinlesebilmislerdir. Illet ve sazlik olmasi durumu, ilk bakista hadisin sened ve ravi yönünden saglam gözükmesine ragmen, metin veya senedde gizli bir bozukluk olmasi halidir. Eger muallel (illetli) veya saz ise hemen zayif hadis mertebesine iner.

Hasen: Sahih hadisin sartlari bunda da geçerlidir. Su farkla ki ravilerden birisi iyi olmasina ragmen hafiza gücü gibi bir bakimdan sika mertebesine çikamamissa o hadis "hasen" olur. Hasen hadis sahihden asagi fakat ona yakin, zayif hadisden yukarda bir yerdedir.

Zayif: Genelde sahih ve hasen sartlarini, senedde kopukluk (munkati) olmasi, ravilerden bir veya bir kaçinin zayif görülmesi, illet, ve diger sebeplerden dolayi saglayamayan hadisdir.

Mütevatir: Yalan üzerine birlesmesi aklen imkansiz olan bir grup insanin rivayet ettigi hadisdir. Bu sart her tabakada tahakkuk etmelidir. Mütevatir hadise "kesin" gözü ile bakildigindan inkari tehlikeli görülmüstür. Mamafih mütevatirlerin sayilari pek azdir.

Mevzu: Uydurma hadisdir. Kimi alimlere göre mevzu hadis, zayif hadislerin en düsük derecesidir. Bir baska görüse göre de mütevatir ve mevzu hadisler, ilki kesin oldugundan, ikincisi de uydurma oldugundan hadis arastirmalarina dahil edilmezler.

Gönderen: 24.11.2006 - 21:37
Bu Mesaji Bildir   muhammedparisa üyenin diger mesajlarini ara muhammedparisa üyenin Profiline bak muhammedparisa üyeye özel mesaj gönder muhammedparisa üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
{{esmanur}} su an offline {{esmanur}}  
Salevat-ı şerife okumanın fazileti
35 Mesaj -
Sual: Kur'anda Allah ve meleklerin Peygamberimize salât getirdiði, müminlerin de salevat getirmesi bildiriliyor. Allah’ýn salâtý ne demektir? Salevat getirmek farz mý? Salli barikler salevat mý? Salevat okumanýn fazileti nedir?
CEVAP
Kur’an-ý kerimin birçok yerinde Resulullah övülmekte ve Ona uymak emredilmektedir.
Birkaç âyet-i kerime meali þöyledir:
(Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik.) [Enbiya 107]
(Biz seni bütün insanlara müjdeleyici ve uyarýcý olarak gönderdik.) [Sebe, 28]

(Rabbinin sana verdiði nimetlerle mecnun deðilsin. Senin için bitmeyen, sonsuz mükafat vardýr. Elbette sen en büyük ahlak üzeresin.) [Kalem 2-4]

(Rabbin sana [çok nimet] verecek, sen de razý olacaksýn!) [Duha 5]
(Allah ve melekleri, Resule salevat getiriyor, iman edenler, siz de salevat getirin.) [Ahzab 56]
(Resulümün verdiðini alýn, yasakladýðýndan da sakýnýn!) [Haþr 7]

(O, [Resulüm] vahiyden baþkasýný söylemez.) [Necm 3,4]
(Resulüme uyun ki, doðru yolu bulun!) [Araf 158, Nur 54]

(Resule itaat eden, Allah’a itaat etmiþ olur.) [Nisa 80]
(Allah’a ve Resulüne karþý gelen, apaçýk bir sapýklýktadýr.) [Ahzab 36]
(Allah ve Resulüne itaat eden Cennete, isyan eden Cehenneme gider.) [Nisa 13,14]

Allah’ýn salât etmesi rahmet, meleklerin salâtý dua, müminlerinki ise Onun þefaatini taleptir. Hadis-i þerifte de buyuruldu ki:
(Bana bir salevat getirene, Allah ve melekleri 70 salât getirir.) [Ý.Ahmed]

Resulullah sallallahü aleyhi ve sellemin ismini iþitenin ömründe bir defa salevat getirmesi farz, okuyunca, yazýnca, söyleyince, iþitince ilkinde söylemek vacip, tekrarýnda müstehaptýr. (Redd-ül Muhtar)

Namazlarýn sonunda okunan salli barikler salevattýr. Peygamber efendimize salevat getirmek için Allahümme salli alâ Muhammed ve alâ âli Muhammed demek kâfidir. Salli barikleri okumak daha sevaptýr. En kýsa olarak Muhammed aleyhisselam denir.

Peygamber efendimize salevat-ý þerife getirmenin fazileti çoktur.
Hadis-i þeriflerde buyuruldu ki:
(Þefaatime en layýk olan, bana en çok salevat okuyandýr.) [Tirmizi]
(Kýyamette bana en yakýn olan, en çok salevat getirendir.) [Tirmizi]

(Cuma günleri bana 80 salevat okuyanýn 80 yýllýk günahý affolur.) [Þir’a]
(Cuma günü ve gecesi çok salevat getirene þefaat ederim.) [Beyheki]

(Günde yüz salevat okuyan, kýyamette þehidlerle beraber olur.) [Taberani]
(Günde bin salevat okuyan, Cennetteki yerini görmeden ölmez.) [Ýbni Þahin]

(Bana salevat okuyana, melekler salât okur. Salevata devam edene, melekler de ona salât okumaya devam eder. Artýk isteyen az, isteyen çok salevat okusun!) [Ý.Mace]

(Dua perdelidir. Bana salevat getirilince, perdeler yýrtýlýr, dua kabul olur.) [Taberani]
(Bana çok salevat getirenin dertleri gider, günahlarý affolur.) [Tirmizi]
(Söyleyeceðini unutan, hatýrlamak için bana salât-ü selam getirsin!) [Ýbni Sünni]

(Bana bir salevat getirene Allahü teâlâ, on rahmet ihsan eder, on günahýný yok eder ve derecesini on kat yükseltir.) [Nesai]

(Ýsmim anýlýnca, bana salevat getirmeyen, zelil olsun!) [Tirmizi]
(Ýsmim anýlýnca, salevat okumayan, cimrilerin cimrisidir.) [Tirmizi]

(Kim, kitabýna ismimi yazdýktan sonra, bana salât ve selam da yazarsa, ismim o kitapta kaldýðý müddetçe, melaike, o kimse için istiðfar eder.) [Taberani]

(Beni sözünüzün baþýnda, ortasýnda ve sonunda anýn!) [Ý.Neccar]

(Allah’ý zikretmeden ve Resulüne salevat getirmeden, toplanýp daðýlmak, leþten daðýlmak gibidir.) [Ý.Ahmed]

(Salevat sizin için zekattýr.) [Ý.Hibban] [Burada zekat, temizlik, günahlarýn affýdýr.]

Peygamber efendimiz, (Cuma günleri bana çok salevat okuyun! Bunlar, bana bildirilir) buyurdu.

Öldükten sonra da bildirilir mi denilince buyurdu ki:
(Toprak, Peygamberlerin vücudunu çürütmez. Bir mümin salevat okuyunca, bir melek bana haber verir, "Falan oðlu filan, sana selam söyledi" der.) [Ýbni Mace]

Kararan yüz nurlandý
Süfyan-ý Sevri hazretleri anlatýr:
Kâbe’yi tavaf ederken, her adýmda salevat okuyan birini gördüm. Ona (Sen gerekli dualarý býrakýp hep salevat okuyorsun. Her yerde okunacak dua var) dedim. Sen kimsin dedi. Ben de kendimi tanýttým. (Sen avamdan deðilsin, âlimsin, sana anlatayým) diyerek baþladý:

Babamla Beytullaha gitmek üzere yola çýkmýþtýk. Yolda babam hastalandý. Onu tedavi etmek için epey uðraþtýysam da babam vefat etti. Baktým, ölünce yüzü karardý. Yüzünü kapattým. Yanýnda uyuya kalmýþým. Rüyamda öyle bir zat gördüm ki, ondan daha güzel yüzlü hiç kimse görmemiþtim. Çok güzel kokuyordu. Babamýn yanýna geldi. Yüzündeki örtüyü kaldýrýp elini babamýn yüzüne sürdü. Babamýn siyah yüzü nurlandý, bembeyaz oldu. Bu zâta kim olduðunu sorunca, (Ben Resulullahým. Baban, ömrünü boþa harcadý. Fakat bana çok salevat okurdu, þimdi sýkýntýda olduðunu bildirdiler, kendisi de benden yardým istedi. Çok salevat okuyan mümine ben elbette yardým ederim) buyurdu. Uyanýnca babamýn yüzünün bembeyaz olduðunu gördüm. Ýþte bu yüzden her yerde Peygamber efendimize çok salevat okuyorum

SELAM VE DUA ÝLE
Gönderen: 24.11.2006 - 22:50
Bu Mesaji Bildir   {{esmanur}} üyenin diger mesajlarini ara {{esmanur}} üyenin Profiline bak {{esmanur}} üyeye özel mesaj gönder {{esmanur}} üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1502 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
Yalvac (61), kmurrad (59), endulus (57), ercan_sw (51), erhanseyfi (64), B e t u l (52), h.t (62), zisan_gul (41), hasretkafesi (53), ahmetkb (52), mustakar01 (62), tövbekargenç (44), mekoc66 (56), ahmet_k22 (39), Abdullah-10 (57), maruf-1 (59), GuelSevdasi81 (43), inci-2 (61), maxsibilyan (45), enesny (42), ramadan48 (42), fatmaavci (62), FIRTINA 50 (56), kaptan67 (61), menzil38 (57), Hacer -72 (52), Guel (39), A H M E T (45), msk02 (47), Mehmet_Ank (63), yusufgezer (41), Aydýn Vu.. (55), Sezer (), oguzlarx27 (55), M.Riza Sekerli (54), kamanliadem (59), eva_maria (36), musab b. ümeyr (42), nurfatih (46), AhmetBayrak (56), ali öz (48), köln42 (58), xAhmetx (49), sadullahyusuf (40), abdülhamit (231), tigrisriver (45), sürmeli (41), enesertugrul (52), medsav (67), Turan64 (61), GCc_EEi (42), ahmetsait (44), alidogan1 (64), ayhanisik42 (51), sedi güngörmü&t.. (59), baha1903 (40), bünyan (59), Orbay1 (56), kaymakli-50 (58), cagri67 (52), HAKAN ERGÜT (50), ravda dostu (40), fatiha42&07 (54), mavipýna.. (59), efrailakcay (51), Bekir 38 (39), selva sehito&et.. (40), Mursid (60), turkish wolf (52)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.69827 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.