0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » TARİH / SİYASET / EKONOMİ » TÜRKİYE VE DÜNYADA SİYASET » HİZB, HİZBULLAH, HİZBU$$EYTAN

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
nursuz su an offline nursuz  
HİZB, HİZBULLAH, HİZBU$$EYTAN
227 Mesaj -
HÝZB, HÝZBULLAH, HÝZBUÞÞEYTAN



Bir kiþinin görüþüne uyarak kendisiyle
birlikte bulunan dost ve arkadaþlarý, belli bir görüþ ya da unsur çevresinde oluþan topluluk,
parti. Kavim, kabîle gibi tarihsel ve toplumsal bir oluþumla ortaya çýkan topluluða hizb denildiði
gibi; bir kiþi, inanç ya da düþünceye taraftarlýkla toplumdan ayrýþan siyasî ve itikâdî topluluklara
da hizb (hizib) adý verilir. Bu nedenle Kur'ân, tanýmýna uygun müslümanlar topluluðunu
"hizbullah", tâðut ve þeytanlarýn peþinden giden insanlarý da "hizbüþþeytan" olarak adlandýrýr.
Her hizib, kendi içinde sýký bir dayanýþma, yardýmlaþma ve taraftarlýk bilinciyle hareket
ederken,diðer hiziblerle iliþkilerinin temelini sakýnma, korunma ve düþmanlýk duygularý belirler.
Müfessirler, Kur'ân'daki Hizbullah kavramýný "Þi'atullah (Allah'ýn taraftarlarýgöz kırpma", "Ensârullah
(Allah'ýn yardýmcýlarý", "Evliyaullah (Allah'ýn dostlarý" ve "Cündullah (Allah'ýn askerleri)" gibi
deyimlerle karþýlamalarý, hizb'in bu temel özelliklerini yansýtma amacýna
yöneliktir.

Kur'ân, hizb kelimesini tekil biçimiyle yedi âyette (5/56,18/12, 23/53, 30/32,
35/6, 58/19-22) dokuz defa, çoðul biçimiyle de dokuz âyette (11/17 13/36, 19/37, 33/20-22,
38/11-13, 40/5-30, 43/65) on defa kullanýr. Bu kullanýmlarýn üçünde Allah'ýn hizbi, partisi
anlamýnda "Hizbullah", ikisinde Þeytan'ýn hizbi, partisi anlamýnda "Hizbüþþeytan" biçimindeki
terkiblerle özel iki toplum dile getirilir. Diðer kullanýmlarýn birisinde kelime Hizbüþþeytan'ý
belirtirken, geriye kalanlarda topluluk, kabile, parti gibi genel anlamlarý dile
getirir.

Hizbullah'tan söz eden ilk âyet (el-Mâide, 5/56), mü'minlerin niteliklerini
sergileyen bir dizi âyet içinde yer alýr. Buradan yola çýkarak Hizbullah'ýn Kur'ân'ýn tanýmladýðý
mû,minler topluluðu olduðu söylenebilir. Fakat Hizbullah'ý tanýmlayan asýl âyet, belirlenen
niteliklerin siyasal ve toplumsal bir boyutunu ortaya koymasý bakýmýndan ayrýca önemlidir.
Çünkü, mü"minler toplumunun bir hizbi, hem de Allah'ýn hizbi olarak tanýmlanmasýnda asýl
belirleyici olan imanýn bu boyutudur. Âyet bu boyutu, "Allah'ý, O'nun Rasûlünü ve mü'minleri
velî edinmek" biçiminde ifade ediyor. Hizbullah deyiminin iki defa geçtiði diðer âyette
(Mücâdele, 58/22) ayný boyutun diðer bir yönü delil getiriliyor. Bu da " Babalarý, kardeþleri,
oðûllarý ya da kabîlesi de olsa, Allah'â ve Rasûlü'ne düþman olanlarý sevdikleri (meveddet
duyduklarýgöz kırpma görülmemektedir"

Velî edinmek; dost tutmak, yardýmlaþmak, otoritesine
boyun eðmek, görev ve yetkilerini tanýmak gibi anlamlan; meveddet ise sevgi üzerine kurulu
baðlarý ve bunun sonucu olan velâyet iliþkilerini dile getirir. Buna göre Hizbullah, Allah'ýn ve
Rasûlü'nün otoritesine boyun eðen, Ýslâm'a teslim olan, içlerinden seçtikleri yöneticilere itaat
eden, birbirleriyle yardýmlaþan, dostluk ve dayanýþma içinde bulunan diðer yandan da en yakýn
akrabalarý da olsa, Ýslâm düþmanlarýný sevmeyen, onlarla iþbirliði yapmayan, onlara yardýmda
bulunmayan mü'minler topluluðudur. Bu topluluk, velîlerinin yalnýz Allah, Rasûlü ve mü'minler
olduðunun (el Mâide, 5/55) bilincinde bulunduðu kadar hýristiyan ve yahudilerin (5/51), Ýslâm'ý
eðlence ve oyun edinenlerin (5/57) velî edinilmeyeceðinin, bunun onlardan olmak anlamýna
geleceðinin de bilincindedir. Mü'minlerin Ýslâm inancý çevresinde yeni, bütünüyle farklý bir
toplum oluþturmalarýný ve Bedir örneðinde görüldüðü gibi, gerektiðinde en yakýnlarýna karþý hiç
tereddüt etmeden savaþmalarýný mümkün kýlan toplumsal baðlar, yakýnlýklar kurmalarýný
saðlayan bu bilinçtir. Allah, Hizbullah olarak adlandýrdýðý bu bilinç içindeki toplumun kalplerine
imaný yazar ve onlarý kendisinden bir ruhla destekler. Âhirette cennete konulur ve orada ebedî
olarak kalýrlar. Allah onlardan, onlar da Allah'tan razý olmuþlardýr. Baþarýya ulaþacak hizib de
yalnýzca budur (el-Mücâdele, 58/22).

Doðrudan Hizbüþþeytan deyimi kullanýlmasa da
Þeytan'ýn hizbinden sözeden ilk âyet bir Mekkî sûrede yeralýr. Bu âyette mü'minler, Þeytan'ýn
düþmanlarý olduðu ve onun hizbini alevli ateþin halkýndan olmaya çaðýrdýðý belirtilerek uyarýlýr
(el-Fâtýr, 35/6). Hizbüþþeytan deyiminin doðrudan iki defa kullanýldýðý âyet ise Medenî bir
sûrededir. Bu âyette Hizbüþþeytan'ý oluþturan insanlarýn þeytan tarafýndan kuþatýldýklarý, Allah'ý
unuttuklarý ve üstün gelemeyecekleri ifade edilir (el-Mücâdele, 58/19). Ýlk âyette Hizbüþþeytan
adlandýrmasýna gidilmemesine ve yalnýzca mü'minlerin uyarýlmasý ile yetinilmesine karþýlýk ikinci
âyette artýk toplumsal bir olgu olarak ortada duran bir topluluktan, mü'minlerden ayn bir hizib
oluþturan insanlardan sözedilir.

Hizbüþþeytan'ý belirleyen nitelikler, Hizbüþþeytan
adlandýrmasýnýn yapýldýðý âyetten önceki beþ âyette açýklanýr. Bunlar, Allah'ýn kendilerine
gazâbettiði bir topluluðu velî edinmiþlerdir. Bilerek yalan yere yemin ederler; gerçek ne
mü'mindirler, ne de velî edindikleri kimselerdendirler. Yeminlerini kalkan edinip Allah'ýn yoluna
engel olurlar. Yalancýdýrlar. Özellikle Medine ortamý göz önünde tutulduðunda Hizbüþþeytan
olarak tanýmlanan insanlarýn münâfýklar olduðu açýktýr. Münâfýklar, müslüman gibi göründükleri,
içiçe yaþadýklarý müslümanlarýn sahip olduklarý bütün haklardan yararlandýklarý halde, gerçekte
iman etmemiþ kimselerdir. Mü'minleri kendilerine inandýrabilmek için yemin dâhil her yola
baþvurur, ancak her fýrsatta Allah'ýn yoluna engel olmaya çalýþýrlar. Münâfýklarý, eþdeyiþle
Hizbüþþeytan'ý gerçek mü'minlerden, Hizbullah'tan ayýran en temel özellik: Allah'ý Rasülü'nû
ve mü'minleri deðil, onlarýn karþýsýndaki kimseleri velî edinmeleridir. Nitekim âyetin indiði
ortamda münâfýklar Ýslâm'ýn ve mü'minlerin zaferini sonuna kadar engellemeye çalýþmýþlar, bu
amaçlarýna ulaþabilmek için hem müþriklerle, hem de yahudilerle iþbirliði yapmýþlardý. Onlarýn
Hizbüþþeytan olarak adlandýrýlmasýnýn temel nedeni de bu seçimleri oldu. Kur'ân'ýn getirdiði bu
tanýmlama, bize Hizbullah ile Hizbüþþeytan'ýn ayrýlmasý konusunda her zaman için
uygulanabilecek deðiþmez bir kýstas vermektedir.

Kur'ân, hizb kelimesine, Hizbullah ve
Hizbüþþeytan'ý belirtmediði yerlerin büyük çoðunluðunda olumlu ya da olumsuz bir yorum
getirmez. Buralarda hizib; topluluk, kabîle gibi anlamlan dile getirir. Buna karþýlýk dört yerde
(18/12;19, 37, 23/53, 43/65) kelime belli bir toplumun parçalanmasýna neden olan partileþme
anlamýnda kullanýlýr. Bunlardan üçû ehl-i kitab'la, biri de müþriklerle ilgilidir. Ehl-i kitab'la ilgili
âyetlerde bunlarýn iþlerini parçalayýp çeþitli kitaplara ayrýldýklarý; her partinin kendi yanýnda
bulunanla sevindiði el-Mü'min, 23/55); partilerin birbirleriyle ihtilafa düþtüðü (Meryem, 19/37,
Zuhruf, 43/65) belirtildikten sonra "Artýk büyük bir günü görmekten ötürü vay kâfirlerin hâline"
(19/37) ve "Acý bir günün azâbýndan vay o zâlimlerin hâline" (43/65) buyrularak hizibleþme
küfür ve zulümle iliþkilendirilir. Müþriklerle ilgili olan âyet de hizipleþmenin olumsuzluðunu dile
getirir: "Dinlerini parçaladýlar ve bölük bölük oldular. Her hizib kendi görüþleriyle avunur"
(er-Rum, 30/32).

Hizibleþmenin anlamlandýrýlýþ biçimine bakýlarak rahatlýkla Kur'ân'ýn
Ýslâm toplumunda hizibleþmeye izin vermediði söylenebilir. Kur'ân gerçek mü'minlerin tek bir
partiyi oluþturduklarýný belirterek bunu Hizbullah olarak adlandýrýyor. Ýslam toplumunda bir vâkýa
olduðu için kabul edilen ikinci parti ise, münâfýklarýn, þeytanýn kuþattýðý kimselerin oluþturduðu
Hizbüþþeytan'dýr. Bunun dýþýndaki bütün hizibleþmeler Hizbullah'ýn parçalanmasý anlamýna gelir
ki, bu da Ýslâm toplumunun Kur'ân'ýn onaylamadýðý ehl-i kitab'tan toplumlarýn durumuna
gelmesi demektir. Oysa mü'minlerden istenen; kendilerine apaçýk deliller geldikten sonra fýrka
fýrka olup ihtilâfa düþenlere benzememektir. Çünkü ihtilâfýn sonu kaçýnýlmaz bir azâbdýr (Âlu
Ýmrân, 3/105).
Gönderen: 12.03.2006 - 20:37
Bu Mesaji Bildir   nursuz üyenin diger mesajlarini ara nursuz üyenin Profiline bak nursuz üyeye özel mesaj gönder nursuz üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1426 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
husameddin (47), halk yolcusu (37), Habibetti21 (37), aysani (50), kardelen__571 (35), hasan_el_benna (42), aslanþamil (44), caylak ali osma.. (51), vural (50), mero (), ByNet (54), enginbey (49), veleye5 (28), yazitura (45), betulonur (41), NiSA (47), aliavlamaz (37), adler42 (46), 0730sahin (43), ercan58 (41)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.15956 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.