0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » SERBEST KÜRSÜ » O eski bayramlar artık olmayacak!

önceki konu   diğer konu
4 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
O eski bayramlar artık olmayacak!
Moderator


4254 Mesaj -
O eski bayramlar artýk olmayacak!
Ýlhan Bilgü
Büyüklerimizin bir oh çekerek hasretle andýklarý o nostaljik ifadelerini hatýrlarýz hep, bayram günlerinde: Ah o eski bayramlar nerede diye. Ama o eski bayramlar artýk olmayacak. Evet, o bayramlar bundan sonra olmayacak. Bu durum, hem, eþyanýn tabiatýna aykýrý, hem de, zaman, mekan deðiþiminden kaynaklanan hayat anlayýþýmýzdaki farklýlýklar sebebiyle olmayacak. Eðer o eski bayramlarý aynýyla yaþayabilseydik, belki de bizler bu gün, o bayramlardan zevk almayacaktýk. Zevk alamazdýk, çünkü, o bayramlara tad veren ruh halimiz tamamýyla farklý. Üstelik buna, bizim gibi “gurbet”te yaþayan göçmenlerin içinde yaþadýklarý tüm þerait de eklenince, hayýflandýðýmýz bayramlarý yaþayamayýz. Belki, o eski bayramlara ihtiyaç yoktur da. Eðer buna ihtiyaç duyuyor isek, ihtiyaç duyduðumuz tek þey, bayramýn aslî ruhunu yeniden hayatýmýza ve içinde bulunduðumuz þartlara uyarlamamýz olacaktýr. Aslýný sorarsanýz, bayramlar eskimiyor, onlarý bizler eskitiyoruz. Ne yazýk ki, zaman zaman öykünsek de, büyüklerimizin güzel geleneklerini, bayramlara tad katan davranýþlarýný küçümsüyoruz. Çok çok küçük bir örnek. Yapanlarýmýza haksýzlýk etmeyelim, amma ve lakin, ceplerde, bir küçük çocuk gelir de bayram sevinci olarak, gönlünü alýp, o masumiyeti ile duasýný beklemek amacýyla taþýnan þekerlerin, bozuk paralarýn geri gelmesi mümkün deðil mi? Mümkün. Buna imkanýmýz yok mu? Var. O zaman, bayramlarýn eskidiðini nasýl söyleyebiliriz? Bayramýn birinci temel ruhu, sevindirmek ve sevinci ortak olarak paylaþmak deðil midir? Yaþlarý ortanca ve daha büyük olanlarýmýz, kendi çocukluklarýný bir hatýrlasýnlar; hepimiz nasýl da bir bayram telaþý içindeydik. Hani o zamanlar, çocuklar büyüklüðe bir adým atabilmek için, (ki o bir adým, bir arpa tanesi kadar boylarýnýn uzamasý idi) arefe günü gelmeden bir akþam önce mutlaka gusledip yýkanýrdý. Geçmiþlerini unutmamak için, sabahleyin ilk yapacaklarý iþ, güneþ doðumu ile birlikte kabristana gidip, en yakýnlarýndan baþlayarak, baþta Hz. Adem (as) olmak üzere, Peygamberimiz (sav) ile birlikte tüm peygamberlere, ümmetin tüm alimlerine ve fakat yalnýzca adaletli sultanlara, bilinen ve bilinmeyen her bir ferdi için dua ederdi. Þimdi diyelim, doðrudan kabristana gitme imkanýmýz yok. Lakin o ruhu, aynýyla evmizde yaþama imkanýmýz da mý yok? Kýsacasý bu, kaybedilen bayramýn deðil, kaybedilen ruhumuzun resmidir, aslýnda. Her bayramda iki þey dikkatimi çeker durur hep. Birincisi, bayram vaazlarýnýn vaz geçilmez tavsiyesidir ki, bu tavsiye, bayramýn aslî ruhunu yansýtýr. “Üç günden fazla birbiriyle dargýn ve küs duranlar bizden deðil” Hadis-i Þerifi’nin hatýrlatýlarak, ümmetin birbirine olan kardeþliðinin pekiþtirilmesi için yapýlan bu hatýrlatmanýn yaný sýra, Bayram hutbelerindeki tekbirler ve “La havle vela kuvvete illa bi’llahi’l Aliyyi’l Azim” ifadeleridir. Neden bu kadar kýsa, ama bir o kadar da özlü ve anlamlý? Evet insanlarý unutmayacaðýz da, bizlere bugünleri bahþeden Rabb’imizi hiç unutmayacaðýz. Zira O, tek ye yalnýzca en büyük ve en güçlü iktidar sahibidir. Hayatýmýzýn temellerini bu anlayýþ üzerine kurabilirsek, ancak o zaman, eski bayramlarý býrakýp, her yeni bir bayram, bizler için, iyi birer Müslüman olarak sevinçlerimizi de üzüntülerimizi de paylaþabileceðimiz bayram olabilir. Hepimiz biliriz ki, Peygamber Efendimiz (sav) bayram günlerinde oruç tutmayý yasaklamýþtýr. Bu yasaðýn hikmeti nedir ki? Düþünmek zorundayýz. Ve Efendimizin bayram gününü aynýyla takip edersek, her bayramý yeni bir bayram yapabiliriz. Hatýrlayalým. Güneþ doðduktan sonra, ümmetin çoluk-çocuk, kadýn, yaþlý demeden hepsini “Musalla”ya çaðýrýrda Efendimiz. (Musalla, namaz kýlýnan yer, meydan demektir.) Ki bu amaçla, Medine’de mescide 700-750 metre uzaklýkta bir meydan yapýlmýþtý. Bu namaza herkes davetli idi. Hatta rivayetler, namaz kýlma durumunda olmayan kadýnlarýn dahi Musalla’ya çaðýrýlarak, namaz kýlýndýktan sonraki duaya iþtirakleri ve verilen hutbeyi dinlemeleri hususunda ittifak halindedir. Alanýn büyüklüðü ve arkadaki kadýnlara sesinin gitmemiþ olabileceði imtimali ile de Efendimiz, özel olarak kadýnlarýn bulunduðu bölüme gider ve orada onlarla yeniden sohbet eder ve nasihatte bulunurdu. Namaz kýlma alanýnda, namaz sonrasýnda mü’minlerin birbirleri ile kuçaklaþmalarý ve bayramlarýný tebrik etmeleri için imkan oluþtururdu. Farklý yörelerden gelseler de, örneðin, Habeþliler kendi geleneklerine göre eðlenceler düzenlerler ve bu eðlenceleri Efendimiz ehli ile beraber izlerlerdi. Çünkü bugün, Müslümanlarýn ortak sevinç ve sevinçlerini gösterme günü idi. Bizler, Avrupa’da belki böylesi bir bayramlaþma imkanýna sahip deðil isek bile, buna imkan oluþturma durumunda deðil miyiz? Bir bayram sabahý, büyük salonlar kiralanarak, çoluðumuzla çocuðumuzla, kadýnlarýmýz ve büyüklerimizle, beraber namaz kýlýp, namaz sonrasýnda birbirlerimize yapacaðýmýz maddî ikramlarýmýzýn yaný sýra, en kalbî muhabbetlerimizi ikram edebiliriz. Bizler, “Þüphesiz müminler birbirleri ile kardeþtirler.” [49:10] emrinin ve tesbitinin muhabatý olduðumuza göre, ek yakýn akrabalarýmýzdan baþlayarak bu muhabbetimizi artýracak, biribirimizi unutmadýðýmýzý gösteren fiillerle, yepyeni bayramlarý yaþayabiliriz. Bayram günlerinde, dostlarýmýzý davet ve onlarýn davetlerine icabet etmeyi hepimiz bir görev biliriz. Belki de, bir gün öncesinde ziyaretinde bulunduðumuz, ellerini öpüp hayýr dualarýný aldýðýmýz anamýzýn-babamýzýn, akrabalarýmýzýn ve dostlarýmýzýn bu günde yeniden gönüllerini aldýðýmýz andaki farký gözlerimizin önüne getirelim. Ne oluyor da, bir anda kimyamýz deðiþiyor? Deðiþen þey aslýnda, bu buluþmalara, gönül almalara anlam veren bayramlarýmýzýn ruhudur. Efendimizin ümmeti ile bir araya gelmek için hazýrladýðý o “Musalla”’daki bayram havasýnýn günümüze yansýyan manasýdýr, bu sevincimizi daha da tatlý ve doyurucu kýlan. Hâlâ yaygýn bir gelenektir. Türkiye’de köylerde, namaz sonrasýnda panayýrlar kurulur, dualarla Müslümanlar birbirlerinin bayramlarýný tebrik için musafaha ederler. Þehirlerde kurulan bayramlarda ise buna benzer gelenekler fazla yaygýnlaþmamýþ olsa bile, namaz sonrasýnda imamdan baþlayarak cemaat birbiriyle bayramlaþýr. Çocuklarýmýzýn þaþkýnca bir sevinçle cemaate karýþtýðý, büyüklerinin ellerini öperken baþlarýnýn okþandýðý bu anlarý, alanlarý dar olan camilerimizde, bizler de yaþatma gayretindeyiz. Bu bayramlaþma bile genç nesillerimizin bayramlar yoluyla kimlik bulmalarýna yardýmcý oluyor. Genç nesillerimizin, kendi bayramlarýný bilme ve öðrenmeleri zorunludur da, bu bayramlarý onlara öðretmek, o bayram ruhunu onlara aþýlamak da bizim görevimizdir. Diyanet ÝÝþleri Baþkaný’nýn bu Ramazan’da “Býrakýn çocuklarýmýz teravih esnasýnda camilerde oynasýnlar” anlamýndaki uyarýsýný, kendimize adapte ederek, býrakalým çocuklarýmýz bayramlarýný öðrensinler diyebiliriz. Buradaki býrakalým ifadesi, hadi yapalým, yapmak zorundayýz, anlamýnda deðerlendirilmelidir. Ramazan Bayramý öncesi, acaba, Fýtýr sadakasý niçin verilir; Kurban Bayramý’nda da ümmetin, yoksullarýnýn gönüllerinin alýnmasý için. Kurban niçin kesilir? Yani, neden sadakalar, tam namaz öncesindeverilir, kurban tam da namaz sonrasýnda kesilir? Her halde, bayramlaþma imkaný olmayanlara da, bayramýn farkýný göstermek içindir. Elbette ki Allah böyle emretmiþtir. Emretmiþtir de, bunun hikmet-i ilahîsini bulmak, aramak ve o hikmete binaen bu emre tâbi olmak da bizim görevimizdir.
Bayramýnýz mübarek olsun.

Gönderen: 10.12.2008 - 23:09
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Eski Bayramlar
Kurban Bayramý
ramazan bayramýysa yok mesele
sabahtan bir evden diðerine
kurban bayramýnda bir aceleyle
evlere dönülür köyodasýndan
her þey hazýr kapýlarda beklenir
evzinilir masum bakýþlarla inayet hocadan
kösüre taþýnda satýr-býçak
çoktan bilenmiþtir.
hoca acele-acele, büyük adýmlarla
"-Selamün aleyküm" le gelir.
Kurban;
"-kimin adýna
kesilecek" öðrenir.

ayakkabýsýnda,
paçasýnda
çemrenmiþ yenlerinde
býçak tutan sað elinde
koca býçaðýnýn çeliðinde
kan lekesi,
kan kokusu

içinden kýsa bir dua
"-vekilin ola(yýgöz kırpman kurbanýný
kesivereyi(m)n mi,
diye üç defa icazet alýr
arkasýndan tekbir getirilir

"-Allah-û Ekber,
Allah û ekber
La Ýlahe Ýllalahû
Vallahû Ekber
Alla-û Ekber
Velillahül hamd"

kan çukuru açmak için kazma
býçak sürtmek için biley taþý,
pufurmak için kamýþ, ip, oklava
son bir yem, son bir-kaç yudum su
ayaklarý baðlanan hayvanda
bir debelenme



ve besmele
"-bismillah-u Allah-u Ekber"
….
“-býhhh ”
kemiði buldurana kadar keserler
kýpkýrmýzý,
buðulu bir sýcaklýk dizgirir
kan akmasý kesilene
kurbanýn debelenmesi bitene
kadar býçak kurbanýn üstünde bekler
imam "-Allah kabûl etsin" der
býçaklarýný kaptýðý gibi
sýradaki kurbaný kesmeye gider

kelle ayrýlýr bedeninden
pufrulup,
yüzmeye arka ayaklardan baþlanýr
maharet sergilenir, tez elden
tuluk çýkarýlacaksa ona göre,
ve illa deri tuzlanýr.

akciðer þiþirilir,
kurban eti üçe pay edilir
bir payý þuna, bir payý buna
bir payý da ehliyala
ALLAH c.c KABUL etsin.
Bayramýnýz bayram ola.
Selam ve dua ile
Gönderen: 10.12.2008 - 23:32
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
amedinem su an offline amedinem  
Eski bayramlar nerede diyebilmek.
6 Mesaj
Eski bayramlar nerede diyebilmek,çok güzel.Demek güzelmiþ bayramlar.Bayram gibi yaþanýrmýþ.Bende söyleyebilmek isterdim,özlemek,beklemek.Gelir diye eski bayramlarý.AH ÇEKMEK,AÐLAMAK.Bu duygularý yaþamak güzel olsa gerek.Yaþayanlar mutludur herhalde.Yaþ yolun yarýsýný geçti.Ama hala eski bayramlar diyemedim.ALLAH gözyaþý,zülümle geçen bu bayramlar için,nerede eski bayramlar,dedirtmesin ÝNÞALLAH.Ben bayramlarý sevmiyorummu?Acaba.Hayýr,bayramlarý deyil.Bayramýn ne demek olduðunu bilmeyen insanlarý sevmiyorum.Çocuðunuza kýzmayýn,büyüklerinize baðýrmayýn,bugün bayram.O da sevinmeyi hakediyor.RABBÝM bayram demiþ ötesi yok.
Gönderen: 11.12.2008 - 08:44
Bu Mesaji Bildir   amedinem üyenin diger mesajlarini ara amedinem üyenin Profiline bak amedinem üyeye özel mesaj gönder amedinem üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
cümlemizden Kardesim
Gönderen: 17.12.2008 - 23:30
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1752 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
keskinmetal (61), ErciYESli (60), necom (61), yüksel (54), mavi gözyasi (53), gültanem (51), princess_of_isl.. (32), emekli1 (65), nasi (56), cafer 74 (57), küçüksofi (39), nazim (), capon3 (60), mehmets424 (40), serhat69 (54), ahmetcik (), selina (36), ilkbahar40 (54), yalniz (47), abdurrahimf (56), gakkos23 (57), yaraligonul (41), çayhane (49), ebru58 (35), fugler (47), merve2004 (45), eros27 (38), KaR_BeYaZ (44), mcakr (49), medet (48), cancanem&yacute.. (43), muratkarahanli (54), yakomoz76 (48), Ibrahim AKBAS (50), imdat (55), Cennet_Sila_HH (43), i.vural (38), gece yolcusu (44), tuana652 (42)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.00123 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.