|
|
|
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
...NeFS Ve CeSiTLeRi...!!!... |
|
|
5108 Mesaj -
|
|
|
Nefs: Kulun kötü ve günah olan hal ve huylarý, behimi, hayvani ve süfli arzular. Enaniyet, nefs-i emmare, ruh, insani ruh, kalb.
Etvar-ý Seb’a: Nefsin ve ruhun yedi tavrý, yedi þekli ve hali.
1. Nefs-i Emmare: Kötü ve günah olan iþlerin yapýlmasýný emreden nefs, hayvani nefs. “Þüphesiz ki nefs kötülüðü emreder.” (Yusuf, 12/52)
2. Nefs-i Levvame: Kýnayan, yeren ve kötüleyen nefs. Yapýlan kötü ve günah iþ sebebiyle failini muaheze eden ve hesaba çeken nefs, vicdan azabý. Ýþlenen kötülük sebebiyle piþmanlýk duyan, tevbe eden ve özür dileyen nefs. (Kýyamet, 75/2)
3. Nefs-i Mülhime: Ýlham ve keþfe mazhar olan nefs. Neyin iyi ve sevap, neyin kötü ve günah olduðunu ilhamla bilen ve ona göre hareket eden, vicdanýn sesini duyan ve dinleyen nefs. (Þems, 91/7-8)
4. Nefs-i Mutmainne: Tatmin olunmuþ, huzur ve sükuna kavuþmuþ, faziletlerle donanmýþ, ilahi fiillerin tecellilerine mazhar olmuþ nefs. (Nahl, 18/106; Fecr, 89/27)
5. Nefs-i Raziyye: Kendi ferdi iradesinden ve isteðinden vazgeçen, celali ve cemali tecellileri gönül hoþluðu ile karþýlayan, kaza ve kaderin her nevi tecellisi karþýsýnda mutlak olarak rýza durumunu muhfaza eden, sýzlanmayan, þikayetçi olmayan, lütfun da hoþ kahrýn da hoþ, diyebilen ve böylece rýza makamýna eren nefs. “Ve radu anhu” (Maide, 5/191; Fecr, 89/28)
6. Nefs-i Marziyye: Allah’ýn kendisinden razý olduðu nefs. “Radiyallahu anhum”. Bu makamda Allah razi (razý olan) kul marzidir (razý olunan). Karþýlýklý rýza hali. (Fecr, 89/28; Beyyine, 98/8)
7. Nefs-i Kamile veya Nefs-i Zekiyye veya Nefs-i Safiyye: Bütün kemal sýfatlarýný kazanarak insanlarý irþad mevkiine yükselen kamil, temiz ve saf nefs, insan-ý kamil. (Þems, 91/9)
Kaynak: Tasavvufi Hayat, Necmüddin Kübra, Dergah Yay.
|
Gönderen: 26.05.2007 - 11:37 |
|
|
|
5108 Mesaj -
|
|
|
Nefsim, Nefsim
Ýnsanýn fiziksel varlýðýdýr nefsi. Görülen, hissedilen, yaþayan parçasý, bu dünyaya nisbetle kendisi. Ýhtiyaçlar, arzular, hýrslar hep ondan kaynaklanýr. Denilebilir ki, bütün tasavvuf, "Nefsini tanýyan Rabb'ini de tanýmýþ olur" ilkesi üzerine kurulmuþtur, nefsin tezkiyesini amaçlar.
Emmâredir nefis, emreder. Ýsmetli bir nebinin dili ile, "kötülüðü emreder" o halde hiç kimse "nefisini temize çýkaramaz".
innen-nefse leemmâretun bis-sûi
12:53. Þüphesiz ki nefs kötülüðü emreder
Levvâmedir nefis, kýnayýcýdýr. Çoðu zaman kendini göremez de, benzerlerinin davranýþýný kýnar. Kimi zaman da, yaptýklarýna piþman olur, kendini kýnar.
velâ uqsimu bin-nefsil-levvâme
75:2. Kasem olsun kendini çokça ayýplayan nefse
Mülhemedir nefis, ona ilham edilir, iyilik ve kötülük, fucûr ve takvâ. Þems suresinin baþýndaki uzun bir dizi kasem, sözü bu ilhama getirir.
venefsin vemâ sevvâhâ, feelhemehâ fucûrehâ vetaqvâhâ
91:7. Nefse ve onu þekillendirene,
91:8. Ona iyilik ve kötülük ilham edene
Zekiyyedir nefis, ya da öyle olmalýdýr. Bütün bu kasemler þu en önemli haberi iletmek içindir:
qad eflaha men zekkâhâ
91:9. Onu temizleyen kurtuldu
Temizlenen nefis doygunluða eriþir, mutmainne olur. Fecr suresinin sonundaki mutluluða ulaþýr.
yâ eyyetuhen-nefsul-mutmainne
89:27. Ey mutmainne (doymuþ nefis
irci'î ilâ rabbiki râdiyeten mardiyye
89:28. O senden, sen de O'ndan hoþnut olarak Rabbine dön.
Elmalýlý'nýn nefis konusundaki yorumu:
75:2. "Hayýr, kendini kýnayýp duran nefse de yemin ederim." Bu da ayný mânâda, "nefs-i levvâme" (kendini kýnayan)'nin gerçekleþeceðine yemindir. Nefs-i levvâme, "kýnayan nefis" demektir. Bu da ya baþkasýný çok çok kýnayan nefis veya yaptýðý günahlarýn fenalýðýný anlayýp da kendini kýnayan, piþman olan nefis demek olabilir. Daha çok bu ikinci mânâ yaygýn ve bilinmektedir.
Onun için nefisler nefs-i emmâre (insana kötülük yapmasýný emreden nefis), nefs-i levvâme, nefs-i mutmainne (iyilikle kötülüðü ayýrt eden, temizlenerek kiþiyi Allah'a yaklaþtýran nefis), nefs-i mülheme (ilham edilmiþ nefis), nefs-i zekiyye (temizlenmiþ nefis), nefs-i râdiye (razý olmuþ nefis) ve nefs-i merdýyye (kendisinden razý olunmuþ nefis) diye yedi mertebeye kadar sayýlýr ki, her biri terbiye ve nefsi kýrma ile tarikat yolunda bir mertebedir.
Yani kýyamet günü muhakkak olacak ve ona inanmak istemeyen kötü nefisler o gün kendisini çok kýnayacak, dünyada yaptýklarý gafletlere, günahlara çok piþman olacaklar, hatta her nefis kendini kýnayacak, dünyada iþlediði kusura piþman olacak, "daha iyi niye çalýþmadým, daha güzel iþler niçin yapmadým" diye piþmanlýk duyacaktýr. Bu surette "kendini kýnayan nefs"e yemin, o gün gerçekleþecek olan kýnamasýndaki acýlýðýn önemine ve büyüklüðüne dikkat çekmek için demek olur.
"Allah'ým! Senden, Sana kavuþacaðýna inanan, Senin kazana razý olan ve Senin lutfettiðine kanaat eden bir nefs-i mutmainne istiyorum"
|
Gönderen: 26.05.2007 - 16:51 |
|
|
Şu an Yok üye ve 1297 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
|
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
SaYaCGIN (48), AnneminSariGülü.. (34), kotza1 (55), keremcik (52), fatih GUNES (49), muhsin p.o. (52), tuva (42), Dostluklar_Baki (39), meydan26 (50), mehlika akasya (45), panter32 (50), NÖBETCI (47), baranbari (49), friendsofmehdi (39), tatar_salih (36) |
|
|
|
|
|