generique luvox kaletra fluvoxamine stromectol generique plaquenil seretide inhaler seretide rotacaps seretide serevent serocryptin seromycin serophene seropram seroquel servambutol servanolol servicillin serviclofen servispor servitet silagra sildalis sildenafil silvitra simcora simvasine simvast sinemet cr sinemet sinequan singulair sirdalud skinoren smap sortis spersanicol spiroctan sporanox starlix stocrin strattera stromectol suhagra force suhagra sumycin super avana
     
     

0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » ~~~ RaMaZaN-I ŞERiF ~~~ » 11 AYIN SULTANI VE ORUÇ...

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Ukab su an offline Ukab  
11 AYIN SULTANI VE ORUÇ...
575 Mesaj -
"O Ramazan ayý ki. insanlarý irþad için. hak ile batýlý ayýracak olan. hidayet rehberi ve deliller halinde bulunan Kur'an onda indirildi. Onun için sizden her kim bu aya þahit olursa onda oruç tutsun. Kim de hasta, yahut yolculukta ise tutamadýðý günler sayýsýnca diðer fiililerde kaza etsin. Allah size kolaylýk diler zorluk dilemez.. Sayýyý tamamlamanýzý, size doðru yolu gösterdiðinden dolayý Allah'ý tekbir etmenizi ister. Umulur ki þükredersiniz."agla1)

"Ramazan ayý girdiði zaman cennetin kapýlarý açýlýr, cehennemin kapýlarý kapanýr ve þeytanlar da zincire vurulur."agla2) Oruç Ýslam'ýn beþ temel esasýndan biridir. Farsça'dan Türkçe'ye geçen bir isimdir. Arapça karþýlýðý "Savm" veya "Sýyam"dýr. Savm kelimesinin lügat manasý: yiyip içmekten kendini tutmak, imsak, hareketsiz kalmak ve herþeyden eletek çekmektir. Oruç lügatta, bir þeyden uzaklaþmak. bir þeye karþý kendini tutmaktýr. Oruç. ikinci fecirden (fecri sadýk'tan) itibaren, güneþin grubuna kadar yemekten, içmekten, cinsel iliþkiden ve orucu bozan diðer þeylerden, Allah'a kulluk niyetiyle nefsi alýkoymaya verilen isimdir.

Rasülullah:

"Hilali görünceye kadar oruç tutmayýn,yine(müteakip) hilali görünceye kadar da yemeyin. Bulut araya girerse ayý takdir edin."agla3)

“Ey iman edenler!

Oruç.sizden öncekilere farz kýlýndýðý gibi size de farz kýlýndý. Umulur ki korunur sunuz."agla4) buyurulmuþtur.

Oruç ibadetinin: Hicret'ten sonra farz kýlýndýðý hususunda görüþbirliði vardýr. Sahih olan rivayete göre, Bedir Savaþý'ndan kýsa bir süre sonra farz kýlýnmýþtýr.

Oruç ibadetinin nedenine gelince; Usul ulemasý, ibadetlerde asil olanýn Allah'a ihlasla kulluk olduðunu, sebeplerinin tesbit edilip edilmemesinin önemli olmadýðýný; hikmetlerinden bazýlarýný kavramanýn ve açýklamanýn mümkün, ancak teabbüdi olan bu hususlarda illeti tesbit etmenin güç olduðunu söylemiþler ve ihlasla Allah'a kulluðun esas alýnmasýný tavsiye etmiþlerdir. Rasülullah:

Oruç perdedir. Biriniz bir gün ORUÇ tutacak olursa kötü söz sarfetmesin, baðýrýp çaðýrmasýn. Birisi kendisine yakýþýksýz laf edecek veya kavga edecek olursa "ben oruçluyum" desin (ve ona bulaþmasýn)."agla5)

Allah bu ümmete sesleniyor ve orucu emrediyor.

Oruç: sýrf Allah'a ihlas niyetiyle yemekten, içmekten ve cinsi temastan kaçýnmaktýr.

Oruçta ruhun arýnmasý, temizlenmesi, parlatýlmasý, kötü davranýþlardan ve fena huylardan uzaklaþtýrýlmasý bahis mevzuudur.

Oruç. büyük bir ahlak mektebidir. Mü'min bu mektepte bir çok yönlerden eðitilir.

Oruç. nefse karþý bir savaþtýr, nefsani arzulara karþý, þeytanýn vesveselerine karþý büyük bir mukâvamettir.

Oruç sebebiyle insan mahrum olduðu þeylere ve karþýlaþacaðý sýkýntýlara, korkulara karþý sabretme alýþkanlýðým kazanýr.

Oruç. gizli ve açýk her zaman emanete riayet edilmesini öðretir.

Oruç. iradeyi kuvvetlendirir, gayreti bilir, sabrý öðretir, zihnin berraklaþmasýna, düþüncenin parlamasýna, geçerli ve isabetli düþüncelerin ilhamýna yardýmcý olur.

Oruç, insana düzen ve disiplin öðretir.

Oruç. insandaki merhamet ve

kardeþlik baðlarým geliþtirir. Müslümanlarý birbirine baðlayan yardýmlaþma ve sosyal dayanýþma baðlarýný kuvvetlendirir

Oruç. fiilen insanýn hayatýný yeniler. Vücuttaki fazlalýklarý atar, mideyi ve hazým organlarýný rahatlatýr, cesedi korur.

Oruç ibadetine riyanýn karýþmasý mümkün deðildir. Bir hadisi Þerifte, oruç'un ve oruçlu'nun mahiyeti þu þekilde ortaya konulmuþtur.

"Oruç bir kalkandýr. Oruçlu kötü söz söylemesin. Kendisiyle itiþmek ve dalaþmak isteyene iki defa "Ben oruçluyum" desin ve uymasýn. Ruhum yedi kudretinde olan Allah'ü Teâla'ya yemin ederim ki: oruçlu aðzýn açlýk kokusu. Allah indinde misk kokusundan daha temizdir. Cenabý Hak buyurmuþtur ki: "Oruçlu kimse benim rýzam için yemesini, içmesini ve cinsi arzularýný býrakmýþtýr. Oruç doðrudan doðruya bana edilen (riya karýþmayan) bir ibadettir. Onun sayýsýz sevabýný da. doðrudan doðruya ben veririm. Halbuki baþka ibadetlerin hepsi on misliyle ödenmektedir."agla6)



RAMAZAN ÖZEL ÝBADETLERÝ

l ORUÇ


Oruç lügatta, bir þeyden uzaklaþmak, bir þeye karþý kendini tutmaktýr. Falanca sözden oruç tuttu, denilir. Yaný konuþmaktan sakýndý, demektir. Oruç tutmaya ehil kimselerin niyet ederek fecrin doðuþundan güneþin batýþýna kadar orucu bozan þeylerden korunmalarýdýr. Yaný oruç belli bir zamanda midenin ihtiyaçlarýndan ve cinsi arzulardan fiili olarak, mideye ve iç organlara girecek ilaç ve benzeri hissi olan her þeyden uzaklaþmaktýr.

Belirli zaman, fecri sadýk'ýn doðmasýndan güneþin batmasýna kadar geçen zamandýr.

"Bir Bedevi Rasülullah'a (s.a.v.) gelerek:

"Ben hilali yani ramazan hilalini gördüm!" dedi. Sâllâllahû Aleyhi ve Sellem:

Allah'tan baþka ilah olmadýðýna þehadet getirir misin?" diye sordu. Adam "evet" deyince:

"Muhammed'in Allah Resulü olduðuna da þehadet eder misiniz?" dedi. Adam buna da: "evet" diye cevap verince. Efendimiz:

"Ey Bilal! dedi. halka yarýn oruç tutmalarýný ilan et!"agla5)

Oruçtan ehil belli bir þahýstan maksat, hayýz ve nifas durumunda olmayan, akýllý ve müslüman kimselerdir.

Niyetten maksat, tereddütsüz ve kesin olarak ibadeti adetten ayýracak þekilde bir fiili yapmaya kalbin azmetmesidir.

Allah Azze ve Celle buyurur ki. "oruç benim içindir, onun karþýlýðým da ben veririm. Kiþi þevhetini, yemesini, içmesini Benim için terkeder. Oruç kalkandýr. Oruçlu için iki rahatlýk vardýr: Biri iftar ettiði zaman, biri de rabbine kavuþtuðu zaman. Ve oruçlunun aðýz kokusu. Allah katýnda misk kokusundan daha hoþtur.(8) Rasülullah (s.a.v.) buyurdular ki:

"Kim bir oruçluya iftar ettirirse, kendisine onun sevabý kadar sevap yazýlýr. Üstelik bu sebeple oruclunun sevabýndan hiçbir eksilme olmaz.(9) Kim oruçlu olduðu halde unutur ve yerse veya içerse orucunu tamamlasýn. Çünkü ona Allah yedirip içirmistir."agla10)



2 TERAVÝH NAMAZI

zindan sonra kýlýnan namaz, "teravih" kelimesi Arapça, "Terviha" nýn çoðuludur ve "oturmak, istirahat etmek" anlamýna gelmektedir.

Teravih namazý,

kadýn erkek her müslüman için sünneti müekkede'dir. Teravih, orucun sünneti deðil, vaktin sünnetidir.

Bir mazereti dolayýsýyle oruç tutamýyanlar da teravih namazý kýlarlar.

Ramazan gecelerini ihya etmek için kýlýnan teravih namazý Rasülullah (s.a.v) tarafýndan teþfik edilmiþ.

"Her kimin anarak ve karþýlýðýný Allah'tan bekleyerek Ramazan'ý ihya ederse, geçmiþ günahlarý baðýþlanýr."agla11)

Þüphesiz Allah Ramazan orucunu farz kýldý. Bende Ramazan gecelerini ihya etmeyi sünnet kýldým. Her kim inanarak ve sevabýný Allah'tan bekleyerek ramazan'ý oruçla, gecelerini namazla ihya ederse, anasýndan doðduðu gün gibi günahlarýndan temizlenmiþ olur" buyurmaktadýr.(12)

Rasülullah (s.a.v) Efendimiz Ramazan'da mescitte gece bir namaz kýldý. Sahabenin çoðu da onunla birlikte o namazý kýldý. Ýkinci gece yine ayný namazý kýldý.

Bu kez O'na tabi olarak ayný namazý kýlan cemaat daha fazla oldu. Üçüncü gece Rasülullah (s.a.v) mescid'e gitmedi. Mescid'i dolduran cemaat O'nu bekledi.

Rasülullah (s.a.v) ancak sabah olunca mescide çýktý ve cemaata þöyle buyurdu:

"Sizin cemaatle teravih namazýný kýlmaya ne kadar arzulu olduðunuzu görüyorum. Benim çýkýp, size namazý kýldýrmama engel olan bir husus da yoktu. Ancak ben size, teravih namazýnýn farz olmasýndan korktuðum için çýkmadým".(13)

Hanefilere göre, teravih namazýnýn rekat sayýsý Hz. Ömer (R.A)'ýn uygulamasýna dayanýr. Hz. Ömer (R..A) Mescidi Nebevide halifeliðinin son zamanlarýnda teravih namazýný yirmi rekat olarak kýldýrdý. Dört halife devrinden sonra da kimse teravihin yirmi rekat olarak cemaatle kýlýnmasýna karþý çýkmadý.

Alimler bu hususta Rasülullah (s.a.v)'in þu hadisine göre hareket etmiþlerdir:

"Benden sonra benim sünnetimden ve raþit halifelerin sünnetinden ayrýlmayýn."agla14)

Teravih namazý, ramazan ayýna mahsustur; vakti, tercih edilen görüþe göre, yatsý namazýndan sonradýr, sabah namazýnýn vaktine kadar devam eder.

Vitir namazý teravih namazýndan sonra kýlýnýr.

Ancak teravih namazýndan önce kýlýnmasýnda da herhangi bir sakýnca yoktur.

Ancak teravih namazý yatsý namazýndan önce kýlýnmaz.

En saðlam görüþe göre, teravihte cemaat olmak sünneti kifayedir. Yani bir mescitte hiç kimse teravihi cemaatle kýlmazsa, hepsi günahkâr olur.

Teravih namazý tek baþýna da kýlýnabilir, fakat cemaatle kýlýnmasýnýn fazîleti daha fazladýr.

Teravih namazýný, her iki rekatta bir selam vererek on selam ile bitirmek daha faziletlidir.

Dört rekatta bir selam vermek de caizdir. Teravih namazýný kýlarken, iki rekatta bir selam verilse, normal olarak akþam namazýnýn iki rekat sünneti gibi ve dört rekatta bir selam verilirse, yatsý namazýnýn dört rekat sünneti gibi kýlýnýr.

Peygamber Efendimiz ashabýna buyurdu ki:

"Sizin cemaatle teravih namazýný kýlmaya ne kadar arzulu olduðunuzu görüyorum. Benim çýkýp, size namazý kýldýrmama engel olan bir husus da yoktu. Ancak ben size, teravih namazýnýn farz olmasýndan korktuðum için çýkmadým."



3 ÝTÝKAF

Ýtikaf lügatte bir þeyden ayrýlmak, ister hayýr olsun, ister kötülük olsun, bir þey üzerinde devam etmek demektir. Þer'an itikafýn tarifi ise:

Cemaatle namaz kýlýnan bir mescitte oruçlu olarak ve itikafa niyet ederek beklemektir. Mescitte beklemek itikafýn rüknüdür. Çünkü itikaf beklemek, mescidde bulunmakla gerçekleþir.

Ýtikaf Kur'an ve sünnetle sabittir. Kur'an'da ramazan ayýnýn gecelerinden söz ederken:

"...Bununla beraber siz mescitlerinizde itikaf halinde iken onlara yaklaþmayýn. Bunlar, Allah'ýn sýnýrlarýdýr, sakýn onlara yaklaþmayýn. Allah, ayetlerini insanlara böyle açýklýyor ki sakýnýp korunsunlar." Dini açýdan bir mescitte itikaf niyetiyle durmaktýr. Buradaki mescit kaydý, iþte bu dini manayý tayin eder. Baþka bir kayýt bulunmadýðý için bu bekleyiþ, bir saat bile olsa, þer'i itikaf bulunabilecek gibi görünür. Ýmam Muhammed'in zahir rivayeti de böyledir. Bu durumda itikafta orucun þart olmasý lazým gelir. Buna nafile itikat denir ki oruçlu oruçsuz sahih olur. Fakat âyetin geliþine bakýlýrsa itikafýn. orucu gerektirdiði anlaþýlýr. Zira "Onlarla cinsi münasebette bulunmayýnýz." Yasaðý, oruç gecelerindeki cinsi münasebetin mubah olduðu hükmünü tahsis yerinde olmakla, itikafta orucun þart olduðuna ve bundan dolayý itikaf müddetinin bir günden daha az olmayacaðýna delalet eder ki bu da asýl þer'i itikaftýr. "Oruç olmadýkça itikaf yoktur."agla15) Hadis'i Þerifi de bunu teyid eder.(16)

Rasülullah'ýn (s.a.v) özellikle Ramazan içinde ve ramazanýn son on gününde itikaf yaptýðýný bildiren çeþitli hadisi þerifler vardýr. Ebu Said (r.a) anlatýyor. "Biz Rasülullah'la (s.a.v) birlikte Ramazan'ýn orta on gününde itikafa girdik, yirminci günün sabahý olunca eþyalarýmýzý evlerimize taþýdýk. Rasülullah (s.a.v.) bir hutbe irad etti ve sonra þunu söyledi:

"Ýtikafa girmiþ olanlar, itikaf mahallerine dönsünler. Zira bu gece bana Kadir Gecesi'nin hangi gece olduðu gösterilmiþti, sonra unutturuldu. Siz, son onda ve tek gecelerde arayýn . Ayrýca bu gece kendimi su ve çamur içinde secde eder gördüm." Rasülullah (s.a.v) itikaf mahalline dönünce, o günün sonuna

doðru hava bozdu. Mescid o sýralarda üzeri dallarla örtülmüþ çardak þeklindeydi. Rasülullah (s.a.v)' m burnu ve burun yumuþaðý üzerinde su ve çamur bulaþýðýný gördüm. Bu gece 21. gece idi."agla17)

Ýtikafýn Þartlarý:

a Niyet; Niyetsiz itikaf olmaz, nezredilen itikafda niyetin ayrýca dil ile ifade edilmesi gerekir.

b Mescid: Erkeðin, itikafý cemaatle beþ vakit namaz kýlýnan mescidde olmalýdýr. Ýtikafýn en faziletlisi Mescidi Haram'da, sonra Mescidi Nebevî'de ve sonra da Mescidi Aksa'da olanýdýr. Diðer mescidlerdeki fazilet cemaatin çokluðuna göre deðiþir.

c Oruç: Daha önce de belirttiðimiz gibi vacip olan itikaf için oruç þarttýr. Sünnet itikaf Ramazan ayýnda olduðu için zaten oruçlu bulunma þartý vardýr.

d Temizlik: Kadýnlarýn hayýz ve nifastan temiz olmalarý gerekir. Cünüplük oruca mani olmadýðý gibi, itikafý da bozmaz. Ýtikafa giren cami içinde iken ihtilam olursa, dýþarý çýkarak güsül abdesti alýr ve yeniden itikafa devam eder.

Ýtikafý Bozan þeyler:

a Cinsi iliþkide bulunmak. Öpmek ve kucaklamak gibi þeylerden dolayý inzal vaki olursa yine itikaf bozulur.

b Herhangi bir ihtiyaç yokken mescidden dýþarý çýkmak.

c Bayýlmak. Ýtikafa giren kimse mescidden ancak þer'i, zaruri ve tabii ihtiyaçlarý için çýkabilir.(18)



1 Bakara Süresi: 185

2 Buhari, savm 5. bed'ülhalk 11. Müslim, Sývam 2. (l079) : nesai Sývam 5. 14.129)

3 Buhari, savm 11.5. 13. Talak 25. Müslim, Siyam 9. (1080): Muvatta, Sývam 1. (1.286): Ebu Davut, Savm 4. (232O):Nesai. Savm 10. 11. (4.134)

4 Bakara Süresi: 183

5 Buhari, savm 2. 9.Libas 78: Müslim, sýyam 164, (1151); Muvatta, Siyam 58. (1.310): Ebu Davud. Savm.25, (2363); Tirmizi, Savm 55 (764); Sýyam 41, (2,160161): Ýbnu mace, Sýyam 1, (1638), Edep 58.(3823)

6 Buharý, Muhtasarý Tecridý Sarih Tercümesi, 6, 248 Hadis N.897

7 Ebu Davut, sývam 14. (2340)Tirmizi, Savm 7. (691):

savm 8, (4.132): Ýbnu Mace, Siyam 6, (1652)

8 Buharý, Tevhid:35

9 Tirmizi, Savm 82 {807): Ýbnu mace. sývam 45, (1746)

10 Buhari, savm 26. Eyman 15: Müslim. Sývam 171. (1155): Tirmizi, savm 26.(721); ebu davud, savm 39.12398)

11 Buhari, iman.25.27: Müslim. Musafi'in.173.176: Ýbn mace, Ýkamet's-Sala. 173. Tirmizi, savm, 83

12 Ýbn mace. Ýkametu's-sala.173: Ýbn Hanbel, 1.191.195

13 Buhari Teheccud.57

14 Tirmizi, Ýlim, 16; Ýbn hanbel, IV. 126

15 Darimi, Mukaddime. 20: Muvatta, Ýtikaf. 4,2

16 Elmalýlý hamdi yazýr: hak Dini kur'an Dili. Sadeleþtiren. Doç.Dr.Ýsmail Karaçam. Yrd Doç.Dr. Emin Iþýk Dr. Nusrettin Bilelli, Abdullah Yücel Azim Daðýtým

17 Buhari, fadlu leyleti'lkadir, 2, 3, itikaf 1. 9. 13: Müslim, siyam 213.(1167)

18 Þamil Ýslam Ansiklopedisi, Þamil Yayýnevi 1991. Abdullah Yücel.C 3 s 246 Mustafa Ramazan BURSEVÝ

Gönderen: 11.09.2007 - 22:55
Bu Mesaji Bildir   Ukab üyenin diger mesajlarini ara Ukab üyenin Profiline bak Ukab üyeye özel mesaj gönder Ukab üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 538 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
2243 üye ile 29.03.2024 - 11:40 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
ayhan demirhan (42), milli (55), Faruk85 (39), buyukdere (50), akgulhassan (56), resulkol (42), aldirma_reis (45), cengiz__11 (45), musabbinumeyr (46), _rAbia_ (35), HACIBUBA (38), ergunoynamaz (67), emisya (43), cavittacir (47), arslanmurat1 (46), Ben_Neyim (45), hatipoglu (45), PinarKecik (46), Ugur_K (44), hami_74 (37), ust_mimar (41), Muhlise (43), lifos (49), osmanli (41), @tuba@ (39), oguzada (47), tolga67 (49), zoris (45), aydinhasan (45), ilkay turan (53), Muhammedbilal (35), burhann1 (41), esmafeyzaunal (43), havzanur (36)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.57140 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.