0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » SORULAR & CEVAPLAR » sakal

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
bülbülden su an offline bülbülden  
sakal
2 Mesaj
düsün selamünaleyküm efendim benim sorum sakal konusunda halk tabiriyle top sakal denilen sakal seklini birakmanin biz müslümanlar acisindan herhangi bir sakincasi varmidir cevabiniz icin simdiden Allah sizden razi efendim himmetciniz olsun Allaha emanet olun...
Gönderen: 03.02.2006 - 21:40
Bu Mesaji Bildir   bülbülden üyenin diger mesajlarini ara bülbülden üyenin Profiline bak bülbülden üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Gast ahmet gunay  
A.S
Misafir
Deðerli Kardeþim;

Rasûlullah (s.a.s) ümmetini, kýlýk kýyafet ve dýþ görünüþleri bakýmýndan müþriklere benzemekten alýkoymuþ; "Kim bir kavme benzerse, onlardandýr" (Ebu Davud, Libas, 4) hadisiyle de müslümanlarý uyarmýþtýr. Özellikle sakal býrakmalarý hususunda mü'minlere tavsiyelerde bulunmuþ, çeþitli hadisleriyle de sakalýn müslüman için taþýdýðý önemi belirtmiþtir.

Hz. Aiþe (r.anha)'den rivayet edilen bir hadislerinde "On þey fýtrattandýr: Býyýklarý kesmek; sakalý salývermek; misvak ile aðzý, diþleri temizlemek; su ile burnu temizlemek; týrnaklarý kesmek; kirlerin barýnabileceði yerleri yýkamak; koltuk altýndaki kýllarý gidermek, kasýklarý týraþ etmek; necaset yolunu su ile pak eylemektir" (Müslim, Tahare, 56; Ebu Davud Tahare, 29; Nesâî, Zine, I) buyurmuþlardýr. Diðer hadislerinde ise, "Býyýklarý Çok kýsaltýn, sakallarý ise býrakýn"; "Müþriklere muhalefet edin; býyýklarý kýsaltýn, sakallarý çoðaltýn"; "Býyýklarý kesin, sakallarý býrakýn. Böylece Mecusîlere benzemeyin " (Buharî, Libas, 64; Müslim, Tahare, 54) buyurmuþlar ve mü'minleri sakal býrakmaya teþvik etmiþlerdir.

Sakal, hadiste de buyurulduðu gibi, yaratýlýþ icabý erkeklerde bulunmasý gereken ve daha önceki peygamberlerin sünneti olan bir kýlýktýr. Müteaddid Hadislerde sakallarýn tabii halleri üzere terk edilmesi ve uzatýlmasý emredilmektedir. Kýsaltýlmasý konusunda herhangi bir cevaz görülmemektedir. Asýrlardýr her devirdeki Ýslâm âlimleri ile bütün mü'minler bu tabii hali benimsemiþler ve kendilerinde uygulamýþlardýr.

Bu Hadislerden anlaþýldýðýna göre, bütün peygamberlerle birlikte Rasul-i Ekrem de sakalýný býrakmýþ ve sakal býrakmayý emretmiþtir. Hz. Peygamber ve ashabýnýn sakallarýný traþ ettiklerine dair hiç bir kayýt yoktur. Ancak Hz. Peygamber (s.a.s) sakalýnýn ucundan ve yanlarýndan alýrdý (Tirmizi, Edeb, 17). Ýmam Malik, "Müslüman, çoðunluk sakalýný ne þekilde býrakýyorsa o kadar býrakmalý, fazlasýný kesmeli, böyle yapmak menduptur. Çünkü bu fazlalýðýn kesilmemesi, çirkin görünmeye sebeb olur. Sakalý kýsaltmanýn bir sýnýrý yoktur. En uygunu, þekli güzelleþtirecek biçimde kýsaltmaktýr" der. Ýmam Bâcî Abdullah Ýbn Ömer ve Ebu Hureyre'den nakledilen tatbikata dayanýlarak bir tutamdan fazlasýnýn kesilebileceðini söylemiþtir.

Dürrül-Muhtar'da sakalýn bir tutam boyunda olmasýnýn sünnet olduðu ifade edilmektedir. Ayný þekilde, ekseriyetin görüþüne göre bir tutamdan fazlasýný kesmek de sünnettir.

Sakal býrakmak ve buna baðlý olarak sakalý traþ etmek konusunda âlimler deðiþik kanaatlere varmýþlardýr. Bu alimlerin bir kýsmýna göre sakal býrakmak farz, kesmek haram; bazýlarýna göre sakal býrakmak sünnet, kesmek mekruhtur, kimisine göre de müstehaptýr. Bunlarýn görüþ ve delillerine gelince: Sakal býrakmak farz, traþ etmek ise haramdýr þeklinde olan birinci görüþ, alimlerin cumhuruna aittir. Delilleri ana hatlarýyla þöyledir:

a) Hz. Peygamber (s.a.s) bir hadis-i þeriflerinde sakal býrakmayý emretmiþtir. Emirler mendup veya mübah olduðunu ifade ettiðine dair bir delil bulunmadýkça vucub için olurlar. "Sakallarý býrakýn " emri de sakal býrakmanýn farz olmasýný gerektirir.

b) Ayný þekilde, Hz. Peygamber (s.a.s) müþrik veya mecusilere benzememeyi emretmiþtir. Sakalý traþ etmek onlara benzemektir. Bu da haramdýr.

c) Sakal traþý, Nisa süresinin 119. ayetinde sözü edilen Allah'ýn yarattýðý þeyi deðiþtirmek demektir. Þeytana uyularak yapýlân bu hareket de yasaktýr. d) Sakal, erkekleri kadýnlardan ayýran bir özelliktir. Sakalýný traþ eden erkekler kadýnlara benzemektedirler. Erkeklerin kadýnlara benzemesi de dinen yasaklanmýþtýr.

Sakal býrakmak sünnet, traþ etmekse mekruhtur görüþünde olanlar Þafiî mezhebinden Ýmam Nevevi, Râzi, Gazzalî, Þeyh Zekeriyya el-Ensari, Ýbn-i Hacer, Remli, Hatib, Þirbini gibi zatlardýr. Bu görüþü savunanlar þöyle demiþlerdir.

a) Hadis-i þerifteki emir, sakal býrakmanýn farz olmasýný gerektirmez. Zira ayný þekilde Hz. Peygamber (s.a.s), Yahudi ve Hýristiyanlara benzememek için saçlarýn boyanmasýný emretmiþ, fakat Sahabeden bazý kimseler saçlarýný boyamamýþlardýr. Bu olay bu gibi emirlerin vücub için olmadýðýný gösterir.

b) Müþriklere din ve imanla ilgili konularda benzemek haramdýr. Örf ve âdetlerle ilgili hususlarda ise haram deðildir. Zira Rasûlüllah (s.a.s)'de rahiplerinkine benzer bir takunya giymiþtir. Þayet bu gibi hususlarda benzemek kesin olarak yasak olsaydý, Hz. Peygamber bunu yapmazdý.

c) Örf ve âdetlerde bile olsa konu sadece müþriklere benzeme noktasýndan ele alýndýðý zaman aksine sakal býrakmanýn haram olmasý gerektiði hükmüne varýlýr. Zira bugün birçok rahip ve gayr-i müslimler de sakal býrakmaktadýrlar.

d) Peygamberlerin sünnetlerinden sayýlan on þey alimlerin çoðunluðu tarafýndan sünnet veya müstehap olarak deðerlendirilmektedir. Sakal da bunlardan biri olduðuna göre bu da öyle deðerlendirilmelidir. Çünkü bunlarýn hepsi temizlik ve iyi görünüþlü olmak gibi güzel âdetlerdir. Rasûlüllah (s.a.s) ümmetine en güzel âdetleri tavsiye etmiþtir.

Sakal býrakmak müstehap, (sünnet-i zevaid) traþ etmek ise mübahtýr görüþünü savunanlar þöyle derler: Sakal býrakmak, yemek, içmek, oturmak, giyinmek gibi Hz. Peygamber'in insan olduðu için tabii olarak yapmýþ olduðu âdetleridir. Bu itibarla sakal býrakmak ibadetle ilgili sünnet deðil, Hz. Peygamber (s.a.s)'in gelenek kasdiyle yapmýþ olduðu sünnetidir. Buna sünnet-i zevdid de denir. Mahmud Þeltut ve Muhammed Ebu Zehra gibi zamanýmýzýn bazý âlimlerinin görüþü bu þekildedir. Buna göre sakal býrakmak faziletli olmakla birlikte, sakal traþý mübahtýr. Sakal býrakýlmadýðý veya traþ edildiði takdirde aleyhte bir hüküm terettüp etmez. Ýçinde bulunulan çevreye göre hareket etmek yerinde olur.

Hakkýnýzý helal edin

Selam ve dua ile...
Gönderen: 03.02.2006 - 22:19
Bu Mesaji Bildir   Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1575 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
mehmet-macit (39), yaser_ekinci (39), kalan (49), gulbeyaz_66 (35), rozerin (47), talias (50), gokay3406 (59), ihl43 (37), Müptela (40), wefalidost (37), hatice eyce (37), egitmenali (42), emran (41), mazo57 (59), nursel (42), meloþ (46), baltunbas (54), saklidiyar (51), nevzat (44), alitekcan (41), abraham (35), burhan724 (39), göcmen (47), Neyzen12 (50)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.20910 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.